CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Camila Muniz de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Valentim, Higor, Dias, Néryla Vayne Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/997
Resumo: In this work we seek to analyze conceptions about the teaching and learning process of a group of students from the technical high school of IFPR. We believe that the experience provided by school education is fundamental for understanding the relevance of formal knowledge and the importance of building this knowledge in the subject's life. Thus the experiences provided in the formative processes influence the students' conception about the importance of lifelong learning. The qualitative research used an open questionnaire as data collection instrument. Our results indicate that students, who share a broad and solid education, have a conception of learning related not only to the acquisition of knowledge, but to the use of that knowledge in life and for acting in society, aiming mainly at the development of autonomy; a vision that departs from a stagnant formation, destined only to pass exams.
id IFMT_95aa2070126a6fe0bbe6484db28df192
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/997
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNINGCONCEPCIONES DE UM GRUPO DE ESTUDIANTES DE IFPR SOBRE LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJECONCEPÇÕES DE UM GRUPO DE ALUNOS DO IFPR SOBRE ENSINO E APRENDIZAGEMLearningSchool EducationTeachingAprendizajeEducación EscolarEnseñanzaAprendizagemFormação escolarEnsinoIn this work we seek to analyze conceptions about the teaching and learning process of a group of students from the technical high school of IFPR. We believe that the experience provided by school education is fundamental for understanding the relevance of formal knowledge and the importance of building this knowledge in the subject's life. Thus the experiences provided in the formative processes influence the students' conception about the importance of lifelong learning. The qualitative research used an open questionnaire as data collection instrument. Our results indicate that students, who share a broad and solid education, have a conception of learning related not only to the acquisition of knowledge, but to the use of that knowledge in life and for acting in society, aiming mainly at the development of autonomy; a vision that departs from a stagnant formation, destined only to pass exams.En este trabajo buscamos analizar concepciones sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje de un grupo de estudiantes del bachillerato técnico de IFPR. Creemos que la experiencia que brinda la educación escolar es fundamental para comprender la relevancia del conocimiento formal y la importancia de construir este conocimiento en la vida del sujeto. De modo que las experiencias aportadas en los procesos formativos inciden en la concepción de los estudiantes sobre la importancia del aprendizaje permanente. La investigación cualitativa utilizó el cuestionario abierto como instrumento de recolección de datos. Nuestros resultados indican que los estudiantes, que comparten una formación amplia y sólida, tienen una concepción del aprendizaje relacionada no solo con la adquisición de conocimientos, sino con el uso de esos conocimientos para la vida y el actuar en sociedad, apuntando principalmente al desarrollo de la autonomía; una visión que parte de una formación estancada, destinada únicamente a pasar las evaluaciones.Neste trabalho, buscamos analisar concepções sobre o processo de ensino e de aprendizagem de um grupo de alunos do ensino médio técnico do IFPR. Consideramos que a vivência oportunizada pela formação escolar é fundamental para a compreensão da relevância dos conhecimentos formais e importância da construção desses saberes na vida do sujeito, de modo que as vivências oportunizadas nos processos formativos influenciam a concepção dos estudantes a respeito da importância da aprendizagem ao longo da vida. A pesquisa, de natureza qualitativa, fez uso do questionário aberto como instrumento de coleta de dados. Nossos resultados indicam que os estudantes que compartilham uma formação ampla e sólida, possuem uma concepção de aprendizagem relacionada não só à aquisição de conhecimentos, mas ao uso desses conhecimentos para a vida e atuação em sociedade, visando mormente ao desenvolvimento da autonomia. Visão que se afasta de uma formação estagnada, destinada apenas à aprovação nas avaliações.Revista Prática Docente2021-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/99710.23926/RPD.2021.v6.n1.e019.id997Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e019Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e019Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0192526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/997/468Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Camila Muniz de Valentim, HigorDias, Néryla Vayne Alves2022-06-03T13:02:15Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/997Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
CONCEPCIONES DE UM GRUPO DE ESTUDIANTES DE IFPR SOBRE LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJE
CONCEPÇÕES DE UM GRUPO DE ALUNOS DO IFPR SOBRE ENSINO E APRENDIZAGEM
title CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
spellingShingle CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
Oliveira, Camila Muniz de
Learning
School Education
Teaching
Aprendizaje
Educación Escolar
Enseñanza
Aprendizagem
Formação escolar
Ensino
title_short CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
title_full CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
title_fullStr CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
title_full_unstemmed CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
title_sort CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
author Oliveira, Camila Muniz de
author_facet Oliveira, Camila Muniz de
Valentim, Higor
Dias, Néryla Vayne Alves
author_role author
author2 Valentim, Higor
Dias, Néryla Vayne Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Camila Muniz de
Valentim, Higor
Dias, Néryla Vayne Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Learning
School Education
Teaching
Aprendizaje
Educación Escolar
Enseñanza
Aprendizagem
Formação escolar
Ensino
topic Learning
School Education
Teaching
Aprendizaje
Educación Escolar
Enseñanza
Aprendizagem
Formação escolar
Ensino
description In this work we seek to analyze conceptions about the teaching and learning process of a group of students from the technical high school of IFPR. We believe that the experience provided by school education is fundamental for understanding the relevance of formal knowledge and the importance of building this knowledge in the subject's life. Thus the experiences provided in the formative processes influence the students' conception about the importance of lifelong learning. The qualitative research used an open questionnaire as data collection instrument. Our results indicate that students, who share a broad and solid education, have a conception of learning related not only to the acquisition of knowledge, but to the use of that knowledge in life and for acting in society, aiming mainly at the development of autonomy; a vision that departs from a stagnant formation, destined only to pass exams.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/997
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e019.id997
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/997
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e019.id997
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/997/468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e019
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e019
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e019
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725530849280