Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Proença, Marcelo Carlos de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359
Resumo: The aim of this article is to present a teaching organization proposal to provide the learning of mathematical concepts in the midst of problem solving. From a theoretical approach on the concepts learning and formation and problem solving in the mathematics teaching, we outline our teaching organization proposal in four steps: 1) Use of the problem as a starting point; 2) Concept formation; 3) Content definition; 4) Application in new problems. The proposal of teaching organization contributes by showing the importance of focusing on learning of mathematical concepts so that students can transfer what they have learned to problem solving, which avoids adopting in class the simple act of solving problems.
id SBEM_31f189ea0054c290b1f52f0e38e0ddc9
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/359
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical conceptsResolución de Problemas: una propuesta de organización de la enseñanza para el aprendizaje de conceptos matemáticosResolução de Problemas: uma proposta de organização do ensino para a aprendizagem de conceitos matemáticosMathematics teachingLearningSchoolingEnseñanza de MatemáticasAprendizajeEducación escolarEnsino de MatemáticaAprendizagemEducação escolar.The aim of this article is to present a teaching organization proposal to provide the learning of mathematical concepts in the midst of problem solving. From a theoretical approach on the concepts learning and formation and problem solving in the mathematics teaching, we outline our teaching organization proposal in four steps: 1) Use of the problem as a starting point; 2) Concept formation; 3) Content definition; 4) Application in new problems. The proposal of teaching organization contributes by showing the importance of focusing on learning of mathematical concepts so that students can transfer what they have learned to problem solving, which avoids adopting in class the simple act of solving problems.El objetivo del artículo es presentar una propuesta de organización de la enseñanza para facilitar el aprendizaje de los conceptos matemáticos en medio de la resolución de problemas. A partir de un enfoque teórico sobre el aprendizaje y la formación de conceptos y la resolución de problemas en la enseñanza de las matemáticas, esbozamos nuestra propuesta para la organización de la enseñanza en cuatro etapas: 1) Utilización del problema como punto de partida; 2) Formación del concepto; 3) Definición del contenido; 4) Aplicación en nuevos problemas. La propuesta de organización de la enseñanza contribuye mostrando la importancia de centrarse en el aprendizaje de los conceptos matemáticos para que los estudiantes puedan transferir lo que han aprendido a la resolución de problemas, lo que evita adoptar el simple acto de resolver los problemas en el aula.O objetivo do artigo é apresentar uma proposta de organização do ensino para propiciar a aprendizagem de conceitos matemáticos em meio à resolução de problemas. A partir de um enfoque teórico sobre a aprendizagem e formação de conceitos e a resolução de problemas no ensino de Matemática, delineamos nossa proposta de organização do ensino em quatro etapas: 1) Uso do problema como ponto de partida; 2) Formação do conceito; 3) Definição do conteúdo; 4) Aplicação em novos problemas. A proposta de organização do ensino contribui ao mostrar a importância do foco na aprendizagem de conceitos matemáticos para que os alunos possam transferir o que aprenderam à resolução de problemas, o que evita adotar em sala de aula o simples ato de resolver problemas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35910.37001/remat25269062v17id359Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021008Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210082526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/240https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/436https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/437https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/438Copyright (c) 2021 Marcelo Carlos de Proençahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessProença, Marcelo Carlos de2022-03-12T15:33:16ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
Resolución de Problemas: una propuesta de organización de la enseñanza para el aprendizaje de conceptos matemáticos
Resolução de Problemas: uma proposta de organização do ensino para a aprendizagem de conceitos matemáticos
title Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
spellingShingle Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
Proença, Marcelo Carlos de
Mathematics teaching
Learning
Schooling
Enseñanza de Matemáticas
Aprendizaje
Educación escolar
Ensino de Matemática
Aprendizagem
Educação escolar.
title_short Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
title_full Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
title_fullStr Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
title_full_unstemmed Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
title_sort Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
author Proença, Marcelo Carlos de
author_facet Proença, Marcelo Carlos de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Proença, Marcelo Carlos de
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teaching
Learning
Schooling
Enseñanza de Matemáticas
Aprendizaje
Educación escolar
Ensino de Matemática
Aprendizagem
Educação escolar.
topic Mathematics teaching
Learning
Schooling
Enseñanza de Matemáticas
Aprendizaje
Educación escolar
Ensino de Matemática
Aprendizagem
Educação escolar.
description The aim of this article is to present a teaching organization proposal to provide the learning of mathematical concepts in the midst of problem solving. From a theoretical approach on the concepts learning and formation and problem solving in the mathematics teaching, we outline our teaching organization proposal in four steps: 1) Use of the problem as a starting point; 2) Concept formation; 3) Content definition; 4) Application in new problems. The proposal of teaching organization contributes by showing the importance of focusing on learning of mathematical concepts so that students can transfer what they have learned to problem solving, which avoids adopting in class the simple act of solving problems.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359
10.37001/remat25269062v17id359
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/240
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/436
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/437
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marcelo Carlos de Proença
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marcelo Carlos de Proença
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021008
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021008
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497569787904