Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359 |
Resumo: | The aim of this article is to present a teaching organization proposal to provide the learning of mathematical concepts in the midst of problem solving. From a theoretical approach on the concepts learning and formation and problem solving in the mathematics teaching, we outline our teaching organization proposal in four steps: 1) Use of the problem as a starting point; 2) Concept formation; 3) Content definition; 4) Application in new problems. The proposal of teaching organization contributes by showing the importance of focusing on learning of mathematical concepts so that students can transfer what they have learned to problem solving, which avoids adopting in class the simple act of solving problems. |
id |
SBEM_31f189ea0054c290b1f52f0e38e0ddc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/359 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical conceptsResolución de Problemas: una propuesta de organización de la enseñanza para el aprendizaje de conceptos matemáticosResolução de Problemas: uma proposta de organização do ensino para a aprendizagem de conceitos matemáticosMathematics teachingLearningSchoolingEnseñanza de MatemáticasAprendizajeEducación escolarEnsino de MatemáticaAprendizagemEducação escolar.The aim of this article is to present a teaching organization proposal to provide the learning of mathematical concepts in the midst of problem solving. From a theoretical approach on the concepts learning and formation and problem solving in the mathematics teaching, we outline our teaching organization proposal in four steps: 1) Use of the problem as a starting point; 2) Concept formation; 3) Content definition; 4) Application in new problems. The proposal of teaching organization contributes by showing the importance of focusing on learning of mathematical concepts so that students can transfer what they have learned to problem solving, which avoids adopting in class the simple act of solving problems.El objetivo del artículo es presentar una propuesta de organización de la enseñanza para facilitar el aprendizaje de los conceptos matemáticos en medio de la resolución de problemas. A partir de un enfoque teórico sobre el aprendizaje y la formación de conceptos y la resolución de problemas en la enseñanza de las matemáticas, esbozamos nuestra propuesta para la organización de la enseñanza en cuatro etapas: 1) Utilización del problema como punto de partida; 2) Formación del concepto; 3) Definición del contenido; 4) Aplicación en nuevos problemas. La propuesta de organización de la enseñanza contribuye mostrando la importancia de centrarse en el aprendizaje de los conceptos matemáticos para que los estudiantes puedan transferir lo que han aprendido a la resolución de problemas, lo que evita adoptar el simple acto de resolver los problemas en el aula.O objetivo do artigo é apresentar uma proposta de organização do ensino para propiciar a aprendizagem de conceitos matemáticos em meio à resolução de problemas. A partir de um enfoque teórico sobre a aprendizagem e formação de conceitos e a resolução de problemas no ensino de Matemática, delineamos nossa proposta de organização do ensino em quatro etapas: 1) Uso do problema como ponto de partida; 2) Formação do conceito; 3) Definição do conteúdo; 4) Aplicação em novos problemas. A proposta de organização do ensino contribui ao mostrar a importância do foco na aprendizagem de conceitos matemáticos para que os alunos possam transferir o que aprenderam à resolução de problemas, o que evita adotar em sala de aula o simples ato de resolver problemas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35910.37001/remat25269062v17id359Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021008Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210082526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/240https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/436https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/437https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/438Copyright (c) 2021 Marcelo Carlos de Proençahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessProença, Marcelo Carlos de2022-03-12T15:33:16ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts Resolución de Problemas: una propuesta de organización de la enseñanza para el aprendizaje de conceptos matemáticos Resolução de Problemas: uma proposta de organização do ensino para a aprendizagem de conceitos matemáticos |
title |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts |
spellingShingle |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts Proença, Marcelo Carlos de Mathematics teaching Learning Schooling Enseñanza de Matemáticas Aprendizaje Educación escolar Ensino de Matemática Aprendizagem Educação escolar. |
title_short |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts |
title_full |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts |
title_fullStr |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts |
title_full_unstemmed |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts |
title_sort |
Problem Solving: a teaching organization proposal for the learning of mathematical concepts |
author |
Proença, Marcelo Carlos de |
author_facet |
Proença, Marcelo Carlos de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Proença, Marcelo Carlos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics teaching Learning Schooling Enseñanza de Matemáticas Aprendizaje Educación escolar Ensino de Matemática Aprendizagem Educação escolar. |
topic |
Mathematics teaching Learning Schooling Enseñanza de Matemáticas Aprendizaje Educación escolar Ensino de Matemática Aprendizagem Educação escolar. |
description |
The aim of this article is to present a teaching organization proposal to provide the learning of mathematical concepts in the midst of problem solving. From a theoretical approach on the concepts learning and formation and problem solving in the mathematics teaching, we outline our teaching organization proposal in four steps: 1) Use of the problem as a starting point; 2) Concept formation; 3) Content definition; 4) Application in new problems. The proposal of teaching organization contributes by showing the importance of focusing on learning of mathematical concepts so that students can transfer what they have learned to problem solving, which avoids adopting in class the simple act of solving problems. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359 10.37001/remat25269062v17id359 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/240 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/436 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/437 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/359/438 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcelo Carlos de Proença https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marcelo Carlos de Proença https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021008 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021008 Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021008 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497569787904 |