CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral Rios, Lucianno
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alves de Araújo, Neuton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303
Resumo: This article, we present the report of the application of a Conversation Wheel (CR) as a mediating strategy for the appropriation of Undulatory concepts by students from a full-time public school. This strategy is an integral part of a Didactic Sequence (SD) that was applied during the first meeting with the students, taking as a starting point the presentation of a song as a motivation for the discussions, enabling the collection of previous/empirical conceptions for later re-signification. Thus, the understandings conceived from the discussions and observations of the teacher during CR are exposed here. Despite the challenge for professors and students, this strategy presented itself with the potential to capture conceptions through the dialogic moment, promoting the generation of critical-reflective thinking on the topic addressed with the participants.
id IFMT_98263e916a51a9535e09d9f8f1daf27f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/303
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONSLA RUEDA DE LA CONVERSACIÓN COMO ESTRATEGIA MEDIADORA EN LA ENSEÑANZA DE LO ONDULATORIO: UTILIZAR LA MÚSICA “CIERTAS COSAS” PARA DAR UN NUEVO SIGNIFICADO A LAS CONCEPCIONESA RODA DE CONVERSA COMO ESTRATÉGIA MEDIADORA NO ENSINO DE ONDULATÓRIA: UTILIZANDO A MÚSICA “CERTAS COISAS” PARA RESSIGNIFICAR CONCEPÇÕESRoda de conversaConcepções préviasMediaçãoOndulatóriaRessignificaçãoConversation CirclePrevious conceptionsMediationUndulatingRe-significationRueda de ConversaciónConcepciones previasMediaciónOndulatoriaResignificaciónThis article, we present the report of the application of a Conversation Wheel (CR) as a mediating strategy for the appropriation of Undulatory concepts by students from a full-time public school. This strategy is an integral part of a Didactic Sequence (SD) that was applied during the first meeting with the students, taking as a starting point the presentation of a song as a motivation for the discussions, enabling the collection of previous/empirical conceptions for later re-signification. Thus, the understandings conceived from the discussions and observations of the teacher during CR are exposed here. Despite the challenge for professors and students, this strategy presented itself with the potential to capture conceptions through the dialogic moment, promoting the generation of critical-reflective thinking on the topic addressed with the participants.En este artículo presentamos el informe de la aplicación de una Rueda de Conversación (CR) como estrategia mediadora para la apropiación de conceptos ondulatorios por parte de estudiantes de una escuela pública de tiempo completo. Esta estrategia es parte integral de una Secuencia Didáctica (DS) que se aplicó durante el primer encuentro con los estudiantes, tomando como punto de partida la presentación de una canción como motivación para las discusiones, posibilitando la recolección de concepciones previas / empíricas para posterior resignificación. Así, aquí se exponen los entendimientos concebidos a partir de las discusiones y observaciones del docente durante la RC. A pesar del desafío para profesores y estudiantes, esta estrategia se presentó con potencial para capturar concepciones a través del momento dialógico, promoviendo la generación de pensamiento crítico-reflexivo sobre el tema abordado con los participantes.Neste artigo, apresenta-se o relato da aplicação de uma Roda de Conversa (RC) como estratégia mediadora para a apropriação de conceitos da Ondulatória por estudantes de uma escola pública de tempo integral. Essa estratégia é parte integrante de uma Sequência Didática (SD) que se aplicou durante o primeiro encontro com os estudantes, tomando como ponto de partida a apresentação de uma música como motivação das discussões, possibilitando a coleta de concepções prévias/empíricas para posterior ressignificação. Dessa forma, expõem-se aqui as compreensões concebidas a partir das discussões e observações do professor durante a RC. Apesar do desafio para docente e estudantes, tal estratégia apresentou-se com potencialidades para captar as concepções por intermédio do momento dialógico, promovendo a geração de um pensamento crítico-reflexivo sobre o tema abordado junto aos participantes.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/30310.23926/RPD.2021.v6.n3.e092.id1277Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0922526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303/293Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral Rios, LuciannoAlves de Araújo, Neuton2023-05-28T00:42:25Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/303Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:42:25Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
LA RUEDA DE LA CONVERSACIÓN COMO ESTRATEGIA MEDIADORA EN LA ENSEÑANZA DE LO ONDULATORIO: UTILIZAR LA MÚSICA “CIERTAS COSAS” PARA DAR UN NUEVO SIGNIFICADO A LAS CONCEPCIONES
A RODA DE CONVERSA COMO ESTRATÉGIA MEDIADORA NO ENSINO DE ONDULATÓRIA: UTILIZANDO A MÚSICA “CERTAS COISAS” PARA RESSIGNIFICAR CONCEPÇÕES
title CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
spellingShingle CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
Cabral Rios, Lucianno
Roda de conversa
Concepções prévias
Mediação
Ondulatória
Ressignificação
Conversation Circle
Previous conceptions
Mediation
Undulating
Re-signification
Rueda de Conversación
Concepciones previas
Mediación
Ondulatoria
Resignificación
title_short CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
title_full CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
title_fullStr CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
title_full_unstemmed CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
title_sort CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
author Cabral Rios, Lucianno
author_facet Cabral Rios, Lucianno
Alves de Araújo, Neuton
author_role author
author2 Alves de Araújo, Neuton
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral Rios, Lucianno
Alves de Araújo, Neuton
dc.subject.por.fl_str_mv Roda de conversa
Concepções prévias
Mediação
Ondulatória
Ressignificação
Conversation Circle
Previous conceptions
Mediation
Undulating
Re-signification
Rueda de Conversación
Concepciones previas
Mediación
Ondulatoria
Resignificación
topic Roda de conversa
Concepções prévias
Mediação
Ondulatória
Ressignificação
Conversation Circle
Previous conceptions
Mediation
Undulating
Re-signification
Rueda de Conversación
Concepciones previas
Mediación
Ondulatoria
Resignificación
description This article, we present the report of the application of a Conversation Wheel (CR) as a mediating strategy for the appropriation of Undulatory concepts by students from a full-time public school. This strategy is an integral part of a Didactic Sequence (SD) that was applied during the first meeting with the students, taking as a starting point the presentation of a song as a motivation for the discussions, enabling the collection of previous/empirical conceptions for later re-signification. Thus, the understandings conceived from the discussions and observations of the teacher during CR are exposed here. Despite the challenge for professors and students, this strategy presented itself with the potential to capture conceptions through the dialogic moment, promoting the generation of critical-reflective thinking on the topic addressed with the participants.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e092.id1277
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e092.id1277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303/293
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941346996224