CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303 |
Resumo: | This article, we present the report of the application of a Conversation Wheel (CR) as a mediating strategy for the appropriation of Undulatory concepts by students from a full-time public school. This strategy is an integral part of a Didactic Sequence (SD) that was applied during the first meeting with the students, taking as a starting point the presentation of a song as a motivation for the discussions, enabling the collection of previous/empirical conceptions for later re-signification. Thus, the understandings conceived from the discussions and observations of the teacher during CR are exposed here. Despite the challenge for professors and students, this strategy presented itself with the potential to capture conceptions through the dialogic moment, promoting the generation of critical-reflective thinking on the topic addressed with the participants. |
id |
IFMT_98263e916a51a9535e09d9f8f1daf27f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/303 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONSLA RUEDA DE LA CONVERSACIÓN COMO ESTRATEGIA MEDIADORA EN LA ENSEÑANZA DE LO ONDULATORIO: UTILIZAR LA MÚSICA “CIERTAS COSAS” PARA DAR UN NUEVO SIGNIFICADO A LAS CONCEPCIONESA RODA DE CONVERSA COMO ESTRATÉGIA MEDIADORA NO ENSINO DE ONDULATÓRIA: UTILIZANDO A MÚSICA “CERTAS COISAS” PARA RESSIGNIFICAR CONCEPÇÕESRoda de conversaConcepções préviasMediaçãoOndulatóriaRessignificaçãoConversation CirclePrevious conceptionsMediationUndulatingRe-significationRueda de ConversaciónConcepciones previasMediaciónOndulatoriaResignificaciónThis article, we present the report of the application of a Conversation Wheel (CR) as a mediating strategy for the appropriation of Undulatory concepts by students from a full-time public school. This strategy is an integral part of a Didactic Sequence (SD) that was applied during the first meeting with the students, taking as a starting point the presentation of a song as a motivation for the discussions, enabling the collection of previous/empirical conceptions for later re-signification. Thus, the understandings conceived from the discussions and observations of the teacher during CR are exposed here. Despite the challenge for professors and students, this strategy presented itself with the potential to capture conceptions through the dialogic moment, promoting the generation of critical-reflective thinking on the topic addressed with the participants.En este artículo presentamos el informe de la aplicación de una Rueda de Conversación (CR) como estrategia mediadora para la apropiación de conceptos ondulatorios por parte de estudiantes de una escuela pública de tiempo completo. Esta estrategia es parte integral de una Secuencia Didáctica (DS) que se aplicó durante el primer encuentro con los estudiantes, tomando como punto de partida la presentación de una canción como motivación para las discusiones, posibilitando la recolección de concepciones previas / empíricas para posterior resignificación. Así, aquí se exponen los entendimientos concebidos a partir de las discusiones y observaciones del docente durante la RC. A pesar del desafío para profesores y estudiantes, esta estrategia se presentó con potencial para capturar concepciones a través del momento dialógico, promoviendo la generación de pensamiento crítico-reflexivo sobre el tema abordado con los participantes.Neste artigo, apresenta-se o relato da aplicação de uma Roda de Conversa (RC) como estratégia mediadora para a apropriação de conceitos da Ondulatória por estudantes de uma escola pública de tempo integral. Essa estratégia é parte integrante de uma Sequência Didática (SD) que se aplicou durante o primeiro encontro com os estudantes, tomando como ponto de partida a apresentação de uma música como motivação das discussões, possibilitando a coleta de concepções prévias/empíricas para posterior ressignificação. Dessa forma, expõem-se aqui as compreensões concebidas a partir das discussões e observações do professor durante a RC. Apesar do desafio para docente e estudantes, tal estratégia apresentou-se com potencialidades para captar as concepções por intermédio do momento dialógico, promovendo a geração de um pensamento crítico-reflexivo sobre o tema abordado junto aos participantes.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/30310.23926/RPD.2021.v6.n3.e092.id1277Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0922526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303/293Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral Rios, LuciannoAlves de Araújo, Neuton2023-05-28T00:42:25Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/303Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:42:25Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS LA RUEDA DE LA CONVERSACIÓN COMO ESTRATEGIA MEDIADORA EN LA ENSEÑANZA DE LO ONDULATORIO: UTILIZAR LA MÚSICA “CIERTAS COSAS” PARA DAR UN NUEVO SIGNIFICADO A LAS CONCEPCIONES A RODA DE CONVERSA COMO ESTRATÉGIA MEDIADORA NO ENSINO DE ONDULATÓRIA: UTILIZANDO A MÚSICA “CERTAS COISAS” PARA RESSIGNIFICAR CONCEPÇÕES |
title |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS |
spellingShingle |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS Cabral Rios, Lucianno Roda de conversa Concepções prévias Mediação Ondulatória Ressignificação Conversation Circle Previous conceptions Mediation Undulating Re-signification Rueda de Conversación Concepciones previas Mediación Ondulatoria Resignificación |
title_short |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS |
title_full |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS |
title_fullStr |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS |
title_full_unstemmed |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS |
title_sort |
CONVERSATION CIRCLE AS A MEDIATING STRATEGY IN THE TEACHING OF UNDULATORY: USING THE SONG “CERTAS COISAS” TO GIVE NEW MEANINGS TO CONCEPTIONS |
author |
Cabral Rios, Lucianno |
author_facet |
Cabral Rios, Lucianno Alves de Araújo, Neuton |
author_role |
author |
author2 |
Alves de Araújo, Neuton |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral Rios, Lucianno Alves de Araújo, Neuton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Roda de conversa Concepções prévias Mediação Ondulatória Ressignificação Conversation Circle Previous conceptions Mediation Undulating Re-signification Rueda de Conversación Concepciones previas Mediación Ondulatoria Resignificación |
topic |
Roda de conversa Concepções prévias Mediação Ondulatória Ressignificação Conversation Circle Previous conceptions Mediation Undulating Re-signification Rueda de Conversación Concepciones previas Mediación Ondulatoria Resignificación |
description |
This article, we present the report of the application of a Conversation Wheel (CR) as a mediating strategy for the appropriation of Undulatory concepts by students from a full-time public school. This strategy is an integral part of a Didactic Sequence (SD) that was applied during the first meeting with the students, taking as a starting point the presentation of a song as a motivation for the discussions, enabling the collection of previous/empirical conceptions for later re-signification. Thus, the understandings conceived from the discussions and observations of the teacher during CR are exposed here. Despite the challenge for professors and students, this strategy presented itself with the potential to capture conceptions through the dialogic moment, promoting the generation of critical-reflective thinking on the topic addressed with the participants. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e092.id1277 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e092.id1277 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/303/293 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e092 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941346996224 |