COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Castro, Juscileide Braga de Castro, Alves, Francisco Régis Vieria Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381
Resumo: The results of external evaluations have indicated low performances in Mathematics, especially in High School. Among these difficulties are the counting problems that require combinatorial reasoning. This article aims to analyze the performance and representations of 2nd year high school students, based on a challenge proposed using the Learning Object Challenge of the buttons. The research was carried out with 108 students from a professional school in the State of Ceará, in September 2021, through the LO and questionnaire. The choice of these instruments took into account the pandemic context experienced in the period, which required the development of activities in the context of Emergency Remote Teaching. Among the results, only 8.33% of the students were unable to relate the LO to the subject of Combinatorial Analysis. Among the most used representations, the mother tongue stands out, with 51.85% of representations.
id IFMT_a42557d245fa9e315cb3aae481cdd482
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1381
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECTRAZONAMIENTO COMBINATORIO EN LA ESCUELA SECUNDARIA A TRAVÉS DE OBJETOS DE APRENDIZAJERACIOCÍNIO COMBINATÓRIO NO ENSINO MÉDIO POR MEIO DE OBJETO DE APRENDIZAGEMCombinatorial ReasoningLearning ObjectStrategies.RepresentationsEmergency Remote TeachingRazonamiento CombinatorioObjeto De AprendizajeEstrategiasRepresentationsEmergency Remote TeachingRaciocínio CombinatórioObjeto de AprendizagemEstratégiasRepresentaçõesEnsino Remoto EmergencialThe results of external evaluations have indicated low performances in Mathematics, especially in High School. Among these difficulties are the counting problems that require combinatorial reasoning. This article aims to analyze the performance and representations of 2nd year high school students, based on a challenge proposed using the Learning Object Challenge of the buttons. The research was carried out with 108 students from a professional school in the State of Ceará, in September 2021, through the LO and questionnaire. The choice of these instruments took into account the pandemic context experienced in the period, which required the development of activities in the context of Emergency Remote Teaching. Among the results, only 8.33% of the students were unable to relate the LO to the subject of Combinatorial Analysis. Among the most used representations, the mother tongue stands out, with 51.85% of representations.Los resultados de las evaluaciones externas han indicado bajos rendimientos en Matemáticas, especialmente en Secundaria. Entre estas dificultades se encuentran los problemas de conteo que requieren razonamiento combinatorio. Este artículo tiene como objetivo analizar el desempeño y las representaciones de estudiantes de segundo año de secundaria, a partir de un desafío propuesto utilizando el Desafío Objeto de Aprendizaje de los botones. La investigación fue realizada con 108 alumnos de una escuela profesional del Estado de Ceará, en septiembre de 2021, a través de OA y cuestionario. La elección de estos instrumentos tuvo en cuenta el contexto de pandemia vivido en el período, que requirió el desarrollo de actividades en el contexto de la Enseñanza Remota de Emergencia. Entre los resultados, solo el 8,33% de los estudiantes no supo relacionar el OA con la asignatura de Análisis Combinatorio. Entre las representaciones más utilizadas destaca la lengua materna, con el 51,85% de las representaciones.Os resultados de avaliações externas têm indicado baixos desempenhos em Matemática, principalmente no Ensino Médio. Dentre estas dificuldades têm-se os problemas de contagem que requisitam o raciocínio combinatório. Este artigo tem como objetivo analisar o desempenho e as representações dos estudantes do 2º ano do Ensino Médio, a partir de um desafio proposto com o uso do objeto de aprendizagem Desafio dos botões. A pesquisa foi realizada com 108 estudantes de uma escola profissional do Estado do Ceará, no mês de setembro de 2021, por meio do OA e questionário. A escolha destes instrumentos levou em conta o contexto pandêmico vivenciado no período, o que requisitou o desenvolvimento de atividades no contexto do Ensino Remoto Emergencial. Dentre os resultados tem-se que apenas 8,33% dos estudantes não conseguiram relacionar o OA com o assunto de Análise Combinatória. Dentre as representações mais utilizadas, destaca-se a língua materna, com 51,85% das representações.Revista Prática Docente2022-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/138110.23926/RPD.2022.v7.n1.e028.id1381Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e028Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e028Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381/615Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Carla Patricia Souza RodriguesCastro, Juscileide Braga de CastroAlves, Francisco Régis Vieria Alves2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1381Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
RAZONAMIENTO COMBINATORIO EN LA ESCUELA SECUNDARIA A TRAVÉS DE OBJETOS DE APRENDIZAJE
RACIOCÍNIO COMBINATÓRIO NO ENSINO MÉDIO POR MEIO DE OBJETO DE APRENDIZAGEM
title COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
spellingShingle COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues
Combinatorial Reasoning
Learning Object
Strategies.
Representations
Emergency Remote Teaching
Razonamiento Combinatorio
Objeto De Aprendizaje
Estrategias
Representations
Emergency Remote Teaching
Raciocínio Combinatório
Objeto de Aprendizagem
Estratégias
Representações
Ensino Remoto Emergencial
title_short COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
title_full COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
title_fullStr COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
title_full_unstemmed COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
title_sort COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
author Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues
author_facet Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues
Castro, Juscileide Braga de Castro
Alves, Francisco Régis Vieria Alves
author_role author
author2 Castro, Juscileide Braga de Castro
Alves, Francisco Régis Vieria Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues
Castro, Juscileide Braga de Castro
Alves, Francisco Régis Vieria Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Combinatorial Reasoning
Learning Object
Strategies.
Representations
Emergency Remote Teaching
Razonamiento Combinatorio
Objeto De Aprendizaje
Estrategias
Representations
Emergency Remote Teaching
Raciocínio Combinatório
Objeto de Aprendizagem
Estratégias
Representações
Ensino Remoto Emergencial
topic Combinatorial Reasoning
Learning Object
Strategies.
Representations
Emergency Remote Teaching
Razonamiento Combinatorio
Objeto De Aprendizaje
Estrategias
Representations
Emergency Remote Teaching
Raciocínio Combinatório
Objeto de Aprendizagem
Estratégias
Representações
Ensino Remoto Emergencial
description The results of external evaluations have indicated low performances in Mathematics, especially in High School. Among these difficulties are the counting problems that require combinatorial reasoning. This article aims to analyze the performance and representations of 2nd year high school students, based on a challenge proposed using the Learning Object Challenge of the buttons. The research was carried out with 108 students from a professional school in the State of Ceará, in September 2021, through the LO and questionnaire. The choice of these instruments took into account the pandemic context experienced in the period, which required the development of activities in the context of Emergency Remote Teaching. Among the results, only 8.33% of the students were unable to relate the LO to the subject of Combinatorial Analysis. Among the most used representations, the mother tongue stands out, with 51.85% of representations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e028.id1381
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e028.id1381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381/615
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e028
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e028
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e028
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726253318144