COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381 |
Resumo: | The results of external evaluations have indicated low performances in Mathematics, especially in High School. Among these difficulties are the counting problems that require combinatorial reasoning. This article aims to analyze the performance and representations of 2nd year high school students, based on a challenge proposed using the Learning Object Challenge of the buttons. The research was carried out with 108 students from a professional school in the State of Ceará, in September 2021, through the LO and questionnaire. The choice of these instruments took into account the pandemic context experienced in the period, which required the development of activities in the context of Emergency Remote Teaching. Among the results, only 8.33% of the students were unable to relate the LO to the subject of Combinatorial Analysis. Among the most used representations, the mother tongue stands out, with 51.85% of representations. |
id |
IFMT_a42557d245fa9e315cb3aae481cdd482 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1381 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECTRAZONAMIENTO COMBINATORIO EN LA ESCUELA SECUNDARIA A TRAVÉS DE OBJETOS DE APRENDIZAJERACIOCÍNIO COMBINATÓRIO NO ENSINO MÉDIO POR MEIO DE OBJETO DE APRENDIZAGEMCombinatorial ReasoningLearning ObjectStrategies.RepresentationsEmergency Remote TeachingRazonamiento CombinatorioObjeto De AprendizajeEstrategiasRepresentationsEmergency Remote TeachingRaciocínio CombinatórioObjeto de AprendizagemEstratégiasRepresentaçõesEnsino Remoto EmergencialThe results of external evaluations have indicated low performances in Mathematics, especially in High School. Among these difficulties are the counting problems that require combinatorial reasoning. This article aims to analyze the performance and representations of 2nd year high school students, based on a challenge proposed using the Learning Object Challenge of the buttons. The research was carried out with 108 students from a professional school in the State of Ceará, in September 2021, through the LO and questionnaire. The choice of these instruments took into account the pandemic context experienced in the period, which required the development of activities in the context of Emergency Remote Teaching. Among the results, only 8.33% of the students were unable to relate the LO to the subject of Combinatorial Analysis. Among the most used representations, the mother tongue stands out, with 51.85% of representations.Los resultados de las evaluaciones externas han indicado bajos rendimientos en Matemáticas, especialmente en Secundaria. Entre estas dificultades se encuentran los problemas de conteo que requieren razonamiento combinatorio. Este artículo tiene como objetivo analizar el desempeño y las representaciones de estudiantes de segundo año de secundaria, a partir de un desafío propuesto utilizando el Desafío Objeto de Aprendizaje de los botones. La investigación fue realizada con 108 alumnos de una escuela profesional del Estado de Ceará, en septiembre de 2021, a través de OA y cuestionario. La elección de estos instrumentos tuvo en cuenta el contexto de pandemia vivido en el período, que requirió el desarrollo de actividades en el contexto de la Enseñanza Remota de Emergencia. Entre los resultados, solo el 8,33% de los estudiantes no supo relacionar el OA con la asignatura de Análisis Combinatorio. Entre las representaciones más utilizadas destaca la lengua materna, con el 51,85% de las representaciones.Os resultados de avaliações externas têm indicado baixos desempenhos em Matemática, principalmente no Ensino Médio. Dentre estas dificuldades têm-se os problemas de contagem que requisitam o raciocínio combinatório. Este artigo tem como objetivo analisar o desempenho e as representações dos estudantes do 2º ano do Ensino Médio, a partir de um desafio proposto com o uso do objeto de aprendizagem Desafio dos botões. A pesquisa foi realizada com 108 estudantes de uma escola profissional do Estado do Ceará, no mês de setembro de 2021, por meio do OA e questionário. A escolha destes instrumentos levou em conta o contexto pandêmico vivenciado no período, o que requisitou o desenvolvimento de atividades no contexto do Ensino Remoto Emergencial. Dentre os resultados tem-se que apenas 8,33% dos estudantes não conseguiram relacionar o OA com o assunto de Análise Combinatória. Dentre as representações mais utilizadas, destaca-se a língua materna, com 51,85% das representações.Revista Prática Docente2022-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/138110.23926/RPD.2022.v7.n1.e028.id1381Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e028Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e028Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381/615Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Carla Patricia Souza RodriguesCastro, Juscileide Braga de CastroAlves, Francisco Régis Vieria Alves2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1381Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT RAZONAMIENTO COMBINATORIO EN LA ESCUELA SECUNDARIA A TRAVÉS DE OBJETOS DE APRENDIZAJE RACIOCÍNIO COMBINATÓRIO NO ENSINO MÉDIO POR MEIO DE OBJETO DE APRENDIZAGEM |
title |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT |
spellingShingle |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues Combinatorial Reasoning Learning Object Strategies. Representations Emergency Remote Teaching Razonamiento Combinatorio Objeto De Aprendizaje Estrategias Representations Emergency Remote Teaching Raciocínio Combinatório Objeto de Aprendizagem Estratégias Representações Ensino Remoto Emergencial |
title_short |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT |
title_full |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT |
title_fullStr |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT |
title_full_unstemmed |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT |
title_sort |
COMBINATORIAL REASONING IN HIGH SCHOOL THROUGH A LEARNING OBJECT |
author |
Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues |
author_facet |
Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues Castro, Juscileide Braga de Castro Alves, Francisco Régis Vieria Alves |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Juscileide Braga de Castro Alves, Francisco Régis Vieria Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Carla Patricia Souza Rodrigues Castro, Juscileide Braga de Castro Alves, Francisco Régis Vieria Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Combinatorial Reasoning Learning Object Strategies. Representations Emergency Remote Teaching Razonamiento Combinatorio Objeto De Aprendizaje Estrategias Representations Emergency Remote Teaching Raciocínio Combinatório Objeto de Aprendizagem Estratégias Representações Ensino Remoto Emergencial |
topic |
Combinatorial Reasoning Learning Object Strategies. Representations Emergency Remote Teaching Razonamiento Combinatorio Objeto De Aprendizaje Estrategias Representations Emergency Remote Teaching Raciocínio Combinatório Objeto de Aprendizagem Estratégias Representações Ensino Remoto Emergencial |
description |
The results of external evaluations have indicated low performances in Mathematics, especially in High School. Among these difficulties are the counting problems that require combinatorial reasoning. This article aims to analyze the performance and representations of 2nd year high school students, based on a challenge proposed using the Learning Object Challenge of the buttons. The research was carried out with 108 students from a professional school in the State of Ceará, in September 2021, through the LO and questionnaire. The choice of these instruments took into account the pandemic context experienced in the period, which required the development of activities in the context of Emergency Remote Teaching. Among the results, only 8.33% of the students were unable to relate the LO to the subject of Combinatorial Analysis. Among the most used representations, the mother tongue stands out, with 51.85% of representations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Matemática Matemática Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e028.id1381 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e028.id1381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1381/615 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e028 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e028 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e028 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726253318144 |