USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Tainá
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Blanco, Gisele, Salgueiro, Andréia Caroline, Folmer, Vanderlei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1375
Resumo: The use of Active Teaching-Learning Methodologies (MAEA) has become essential in courses in the health area. The MAEA stand out for making the student co-responsible for their learning, with the teacher being a facilitator of the process of change from “teaching” to “learning”. Thus, the objective of this study was to analyze the perceptions of professors regarding the positive and negative aspects regarding the use of active methodologies in an undergraduate course in Physiotherapy. For this, a questionnaire was applied to identify, in the teachers' perception, the positive and negative aspects of the use of MAEA. The data were treated from the content analysis. As a result, regarding the positive aspects, the autonomy and protagonism of the students stood out. As negative aspects, the resistance of students and professors and institutional limitations were pointed out. The perceptions listed allow us to infer that joint work between students, professors and the institution is essential for MAEA to be successfully used in teaching and learning.
id IFMT_a96d71ebc4cd887348b64847af5754e9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1375
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONSUSO DE METODOLOGÍAS ACTIVAS EN LA GRADUACIÓN DE FISIOTERAPIA: PERCEPCIONES DE LOS DOCENTESUSO DE METODOLOGIAS ATIVAS NA GRADUAÇÃO EM FISIOTERAPIA: PERCEPÇÕES DOCENTESActive MethodologyHigher EducationPhysiotherapyTeacherMétodos activosEducación universitariaFisioterapiaMaestroMétodos AtivosEducação SuperiorFisioterapiaDocenteThe use of Active Teaching-Learning Methodologies (MAEA) has become essential in courses in the health area. The MAEA stand out for making the student co-responsible for their learning, with the teacher being a facilitator of the process of change from “teaching” to “learning”. Thus, the objective of this study was to analyze the perceptions of professors regarding the positive and negative aspects regarding the use of active methodologies in an undergraduate course in Physiotherapy. For this, a questionnaire was applied to identify, in the teachers' perception, the positive and negative aspects of the use of MAEA. The data were treated from the content analysis. As a result, regarding the positive aspects, the autonomy and protagonism of the students stood out. As negative aspects, the resistance of students and professors and institutional limitations were pointed out. The perceptions listed allow us to infer that joint work between students, professors and the institution is essential for MAEA to be successfully used in teaching and learning.El uso de Metodologías Activas de Enseñanza-Aprendizaje (MAEA) se ha vuelto imprescindible en los cursos del área de la salud. Los MAEA se destacan por hacer corresponsable al estudiante de su aprendizaje, siendo el docente un facilitador del proceso de cambio de “enseñar” a “aprender”. Por lo tanto, el objetivo de este estudio fue analizar las percepciones de los profesores sobre los aspectos positivos y negativos sobre el uso de metodologías activas en un curso de graduación en Fisioterapia. Para ello, se aplicó un cuestionario para identificar, en la percepción de los docentes, los aspectos positivos y negativos del uso de MAEA. Los datos fueron tratados a partir del análisis de contenido. Como resultado, en cuanto a los aspectos positivos, se destacó la autonomía y el protagonismo de los estudiantes. Como aspectos negativos se señalaron la resistencia de estudiantes y profesores y las limitaciones institucionales. Las percepciones enumeradas permiten inferir que el trabajo conjunto entre estudiantes, profesores e institución es fundamental para que MAEA sea utilizado con éxito en la enseñanza y el aprendizaje.A utilização de Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem (MAEA) é essencial em cursos na área da saúde. As MAEA destacam-se por corresponsabilizar o discente por sua aprendizagem, sendo o docente um facilitador do processo de mudança do “ensinar” para o “aprender”. Assim, o objetivo deste estudo foi analisar as percepções de docentes quanto aos aspectos positivos e negativos acerca do uso de metodologias ativas em um curso de graduação em Fisioterapia. Para isso, aplicou-se um questionário para identificar aspectos positivos e negativos do uso de MAEA. Os dados foram tratados a partir da análise de conteúdo. Como resultados, quanto aos aspectos positivos, destacaram-se a autonomia e o protagonismo dos discentes. Como aspectos negativos, apontaram-se a resistência de discentes e docentes, e as limitações institucionais. As percepções elencadas permitem inferir que o trabalho conjunto entre discentes, docentes e instituição é essencial para a utilização das MAEA com sucesso no processo de ensino-aprendizagem.Revista Prática Docente2022-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/137510.23926/RPD.2022.v7.n1.e014.id1375Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e014Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e014Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0142526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1375/607Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, TaináBlanco, GiseleSalgueiro, Andréia CarolineFolmer, Vanderlei2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1375Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
USO DE METODOLOGÍAS ACTIVAS EN LA GRADUACIÓN DE FISIOTERAPIA: PERCEPCIONES DE LOS DOCENTES
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NA GRADUAÇÃO EM FISIOTERAPIA: PERCEPÇÕES DOCENTES
title USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
spellingShingle USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
Fernandes, Tainá
Active Methodology
Higher Education
Physiotherapy
Teacher
Métodos activos
Educación universitaria
Fisioterapia
Maestro
Métodos Ativos
Educação Superior
Fisioterapia
Docente
title_short USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
title_full USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
title_fullStr USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
title_full_unstemmed USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
title_sort USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN A PHYSIOTHERAPY UNDERGRADUATE COURSE: TEACHING PERCEPTIONS
author Fernandes, Tainá
author_facet Fernandes, Tainá
Blanco, Gisele
Salgueiro, Andréia Caroline
Folmer, Vanderlei
author_role author
author2 Blanco, Gisele
Salgueiro, Andréia Caroline
Folmer, Vanderlei
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Tainá
Blanco, Gisele
Salgueiro, Andréia Caroline
Folmer, Vanderlei
dc.subject.por.fl_str_mv Active Methodology
Higher Education
Physiotherapy
Teacher
Métodos activos
Educación universitaria
Fisioterapia
Maestro
Métodos Ativos
Educação Superior
Fisioterapia
Docente
topic Active Methodology
Higher Education
Physiotherapy
Teacher
Métodos activos
Educación universitaria
Fisioterapia
Maestro
Métodos Ativos
Educação Superior
Fisioterapia
Docente
description The use of Active Teaching-Learning Methodologies (MAEA) has become essential in courses in the health area. The MAEA stand out for making the student co-responsible for their learning, with the teacher being a facilitator of the process of change from “teaching” to “learning”. Thus, the objective of this study was to analyze the perceptions of professors regarding the positive and negative aspects regarding the use of active methodologies in an undergraduate course in Physiotherapy. For this, a questionnaire was applied to identify, in the teachers' perception, the positive and negative aspects of the use of MAEA. The data were treated from the content analysis. As a result, regarding the positive aspects, the autonomy and protagonism of the students stood out. As negative aspects, the resistance of students and professors and institutional limitations were pointed out. The perceptions listed allow us to infer that joint work between students, professors and the institution is essential for MAEA to be successfully used in teaching and learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1375
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e014.id1375
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1375
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e014.id1375
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1375/607
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e014
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e014
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e014
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726244929536