EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/633 |
Resumo: | We present in this communication a research developed with an integrated high school class of a school of the federal education network in Manaus city. The aim of the research was to evaluate the role played by previous knowledge in the hypotheses elaboration in open questions in physics teaching. We found that previous knowledge is a necessary but not sufficient condition, since it enabled the student to formulate the hypotheses although, for most of the part, they were not adequate to physics purpose. This indicates that common sense was the most widely used knowledge to formulate them rather than scientific knowledge, as expected. |
id |
IFMT_b4e3ec2d7b02a1d8b8535590a30d5112 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/633 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHINGAVALIANDO O PAPEL DOS CONHECIMENTOS PRÉVIOS PARA ELABORAÇÃO DE HIPÓTESES EM QUESTÕES ABERTAS NO ENSINO DE FÍSICAEnsino de físicaQuestões abertasElaboração de hipótesesPhysics teachingOpen questionsHypotheses elaborationWe present in this communication a research developed with an integrated high school class of a school of the federal education network in Manaus city. The aim of the research was to evaluate the role played by previous knowledge in the hypotheses elaboration in open questions in physics teaching. We found that previous knowledge is a necessary but not sufficient condition, since it enabled the student to formulate the hypotheses although, for most of the part, they were not adequate to physics purpose. This indicates that common sense was the most widely used knowledge to formulate them rather than scientific knowledge, as expected.Nesta comunicação apresentamos uma pesquisa desenvolvida com uma turma do ensino médio de uma escola da rede federal de ensino da cidade de Manaus. O objetivo da pesquisa foi avaliar qual o papel exercido pelos conhecimentos prévios para elaboração de hipóteses em questões abertas no ensino de física. Constatamos que o conhecimento prévio é uma condição necessária, mas não suficiente, pois possibilitou ao alunado formularem as hipóteses embora, em sua maioria, elas não estivessem adequadas ao que é posto pela física. Isto indica que o senso comum foi o conhecimento mais utilizado para formulá-las ao invés do conhecimento científico, como esperado.Revista Prática Docente2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/63310.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p304-218.id103Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 304-318Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 304-318Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 304-3182526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/633/621Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalúcio Campos , JoséBarrera Kalhil , Josefina Peixoto de Brito , Licurgo2023-06-01T15:54:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/633Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T15:54:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING AVALIANDO O PAPEL DOS CONHECIMENTOS PRÉVIOS PARA ELABORAÇÃO DE HIPÓTESES EM QUESTÕES ABERTAS NO ENSINO DE FÍSICA |
title |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING |
spellingShingle |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING Galúcio Campos , José Ensino de física Questões abertas Elaboração de hipóteses Physics teaching Open questions Hypotheses elaboration |
title_short |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING |
title_full |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING |
title_fullStr |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING |
title_full_unstemmed |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING |
title_sort |
EVALUATING THE PREVIOUS KNOWLEDGE FOR HYPOTHESES ELABORATION IN OPEN QUESTIONS IN PHYSICS TEACHING |
author |
Galúcio Campos , José |
author_facet |
Galúcio Campos , José Barrera Kalhil , Josefina Peixoto de Brito , Licurgo |
author_role |
author |
author2 |
Barrera Kalhil , Josefina Peixoto de Brito , Licurgo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galúcio Campos , José Barrera Kalhil , Josefina Peixoto de Brito , Licurgo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física Questões abertas Elaboração de hipóteses Physics teaching Open questions Hypotheses elaboration |
topic |
Ensino de física Questões abertas Elaboração de hipóteses Physics teaching Open questions Hypotheses elaboration |
description |
We present in this communication a research developed with an integrated high school class of a school of the federal education network in Manaus city. The aim of the research was to evaluate the role played by previous knowledge in the hypotheses elaboration in open questions in physics teaching. We found that previous knowledge is a necessary but not sufficient condition, since it enabled the student to formulate the hypotheses although, for most of the part, they were not adequate to physics purpose. This indicates that common sense was the most widely used knowledge to formulate them rather than scientific knowledge, as expected. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/633 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p304-218.id103 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/633 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p304-218.id103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/633/621 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 304-318 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 304-318 Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 304-318 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944683565056 |