CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gobis Verges, João Vitor
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/589
Resumo: This paper presents the results of a proposal made in the context of the teaching-learning pro-cess on the landscape, aiming to assess the role of "landscape feeling" as a mechanism for the construction of geographic readings by secondary school students. the interpretation of the landscape as a vehicle of economic and structural policy dimensions is complemented with the built affective insertion through the poetic, allowing the expansion of the exhibition of land-scape meanings for students. for this, we used the development of lecture, followed the pro-posal in which students photographed affective identification of sites and subsequently to prepare descriptions criticism of landscape and, together poems about the feelings generated by them. was obtained, then the possibility of understanding the analysis offered by students and their evaluative roots in geographic context, on the basis of the of the boundaries of un-derstanding between the society / nature relationship at different scales, in addition to ratify-ing photography and poetry as a way to teach geography.
id IFMT_be1c8530a7979ef0672d78508f913419
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/589
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHINGCRÍTICA E POÉTICA PARA O APRENDIZADO SOBRE A PAISAGEM NO ENSINO DE GEOGRAFIACategorias GeográficasEnsino-AprendizagemSequência DidáticaGeographical CategoriesTeaching-LearningDidactic SequenceThis paper presents the results of a proposal made in the context of the teaching-learning pro-cess on the landscape, aiming to assess the role of "landscape feeling" as a mechanism for the construction of geographic readings by secondary school students. the interpretation of the landscape as a vehicle of economic and structural policy dimensions is complemented with the built affective insertion through the poetic, allowing the expansion of the exhibition of land-scape meanings for students. for this, we used the development of lecture, followed the pro-posal in which students photographed affective identification of sites and subsequently to prepare descriptions criticism of landscape and, together poems about the feelings generated by them. was obtained, then the possibility of understanding the analysis offered by students and their evaluative roots in geographic context, on the basis of the of the boundaries of un-derstanding between the society / nature relationship at different scales, in addition to ratify-ing photography and poetry as a way to teach geography.Com este artigo, apresentam-se os resultados de uma proposta realizada no âmbito do processo de ensino-aprendizagem sobre a paisagem, procurando ampliar a indicação do papel do "sentimento da paisagem” como mecanismo de construção de leituras geográficas por estudantes do ensino médio. Neste quesito, a interpretação da paisagem como portadora de dimensões econômicas e políticas estruturantes é complementada com a inserção afetiva erguida através da poética, permitindo a ampliação das exposições dos significados da paisagem para os estudantes. Para isto, utilizou-se do desenvolvimento de aula expositiva, seguida da propositura fotográfica dos locais de identificação afetiva, realizando posteriormente descrições críticas das paisagem e, conjuntamente, poesias sobre os sentimentos gerados por elas. Obteve-se, então, a possibilidade de compreender a análise ofertada pelos discentes e suas raízes valorativas no contexto geográfico, assentindo a ampliação das fronteiras de entendimento entre a relação sociedade/natureza em diferentes escalas, além de ratificar a fotografia e poesia como caminho para o ensino de geografia.Revista Prática Docente2018-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/58910.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p740-751.id150Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 740-751Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 740-751Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 740-7512526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/589/577Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGobis Verges, João Vitor2023-06-08T00:56:15Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/589Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:56:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
CRÍTICA E POÉTICA PARA O APRENDIZADO SOBRE A PAISAGEM NO ENSINO DE GEOGRAFIA
title CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
spellingShingle CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
Gobis Verges, João Vitor
Categorias Geográficas
Ensino-Aprendizagem
Sequência Didática
Geographical Categories
Teaching-Learning
Didactic Sequence
title_short CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
title_full CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
title_fullStr CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
title_full_unstemmed CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
title_sort CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING
author Gobis Verges, João Vitor
author_facet Gobis Verges, João Vitor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gobis Verges, João Vitor
dc.subject.por.fl_str_mv Categorias Geográficas
Ensino-Aprendizagem
Sequência Didática
Geographical Categories
Teaching-Learning
Didactic Sequence
topic Categorias Geográficas
Ensino-Aprendizagem
Sequência Didática
Geographical Categories
Teaching-Learning
Didactic Sequence
description This paper presents the results of a proposal made in the context of the teaching-learning pro-cess on the landscape, aiming to assess the role of "landscape feeling" as a mechanism for the construction of geographic readings by secondary school students. the interpretation of the landscape as a vehicle of economic and structural policy dimensions is complemented with the built affective insertion through the poetic, allowing the expansion of the exhibition of land-scape meanings for students. for this, we used the development of lecture, followed the pro-posal in which students photographed affective identification of sites and subsequently to prepare descriptions criticism of landscape and, together poems about the feelings generated by them. was obtained, then the possibility of understanding the analysis offered by students and their evaluative roots in geographic context, on the basis of the of the boundaries of un-derstanding between the society / nature relationship at different scales, in addition to ratify-ing photography and poetry as a way to teach geography.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/589
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p740-751.id150
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/589
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p740-751.id150
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/589/577
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 740-751
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 740-751
Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 740-751
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944586047488