The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Lucas Felipe Reis de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalho, Jacqueline Soares, Paiva , Joseilson Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499
Resumo: Because it involves many abstract concepts, most students consider Chemistry with a high degree of understanding, which generating an aversion to the study of the discipline. The present work results from an activity carried out through a didactic game in the discipline of Chemistry. Therefore, aiming to highlight the importance of the didactic game to the teaching of Chemistry, the search was carried out in a private school, located in the municipality of Santana do Araguaia-PA. For data collection, the game was built with a total level of thirty questions divided in ten as modalities, easy, medium and hard level. The results indicate that the use of this methodological mechanism enabled a more effective participation of the students during the process, awakening in the students, through the activity, the interest in the study of the discipline.
id IFMT_bef7964cfe8fb31ce97d487368726c57
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1499
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity El estudio de los números cuánticos a través de un juego didáctico: relato de una actividadO estudo de números quânticos por meio de um jogo didático: relato de uma atividadeChemistry teachingQuestion groupLudicMethodological processContent reviewEnseñanza de la químicaGrupo de perguntasLúdicoProceso metodológicoRevisión de contenidoEnsino de QuímicaGrupo de questõesLúdicoProcesso metodológicoRevisão de conteúdoBecause it involves many abstract concepts, most students consider Chemistry with a high degree of understanding, which generating an aversion to the study of the discipline. The present work results from an activity carried out through a didactic game in the discipline of Chemistry. Therefore, aiming to highlight the importance of the didactic game to the teaching of Chemistry, the search was carried out in a private school, located in the municipality of Santana do Araguaia-PA. For data collection, the game was built with a total level of thirty questions divided in ten as modalities, easy, medium and hard level. The results indicate that the use of this methodological mechanism enabled a more effective participation of the students during the process, awakening in the students, through the activity, the interest in the study of the discipline.Debido a que involucra muchos conceptos abstractos, la mayoría de los estudiantes consideran la Química con un alto grado de comprensión, lo que termina generando una aversión por el estudio de la disciplina. El trabajo tiene como objetivo investigar las posibles contribuciones del juego didáctico para la enseñanza de la Química, la investigación se llevó a cabo en una escuela privada, ubicada en la ciudad de Santana do Araguaia en el estado do Pará. Para la recolección de datos, el juego constaba de un total de treinta preguntas, divididas en diez por modalidad de nivel fácil, medio y difícil. Los resultados indican que el uso de este mecanismo metodológico posibilitó una participación más efectiva de los estudiantes durante el proceso, despertando en los estudiantes, a través de la actividad, el interés por el estudio de la disciplina.Por envolver muitos conceitos abstratos, na sua maioria, os estudantes consideram a Química com elevado grau de compreensão, o que gera uma aversão ao estudo da disciplina. O presente trabalho resulta de uma atividade realizada por meio de um jogo didático na disciplina de Química.  O trabalho tem por objetivo investigar as possíveis contribuições do jogo didático para o ensino de Química, a pesquisa foi realizada em um colégio da rede privada, localizado na cidade de Santana do Araguaia no estado do Pará. Para coleta de dados, o jogo foi constituído com um total de trinta questões, divididas em dez por modalidade de nível fáceis, médio e difícil. Os resultados apontam que, a utilização desse recurso metodológico possibilitou uma participação mais efetiva dos estudantes no decorrer do processo, despertando nos alunos por meio da atividade o interesse pelo estudo da disciplina, evidenciando a contribuição para o ensino de Química.Revista Prática Docente2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/149910.23926/RPD.2022.v7.n2.e22055.id1499Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22055Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22055Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220552526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499/683Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Lucas Felipe Reis deCarvalho, Jacqueline Soares Paiva , Joseilson Alves de 2022-06-14T20:41:55Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1499Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-14T20:41:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
El estudio de los números cuánticos a través de un juego didáctico: relato de una actividad
O estudo de números quânticos por meio de um jogo didático: relato de uma atividade
title The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
spellingShingle The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
Sousa, Lucas Felipe Reis de
Chemistry teaching
Question group
Ludic
Methodological process
Content review
Enseñanza de la química
Grupo de perguntas
Lúdico
Proceso metodológico
Revisión de contenido
Ensino de Química
Grupo de questões
Lúdico
Processo metodológico
Revisão de conteúdo
title_short The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
title_full The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
title_fullStr The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
title_full_unstemmed The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
title_sort The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
author Sousa, Lucas Felipe Reis de
author_facet Sousa, Lucas Felipe Reis de
Carvalho, Jacqueline Soares
Paiva , Joseilson Alves de
author_role author
author2 Carvalho, Jacqueline Soares
Paiva , Joseilson Alves de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Lucas Felipe Reis de
Carvalho, Jacqueline Soares
Paiva , Joseilson Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Chemistry teaching
Question group
Ludic
Methodological process
Content review
Enseñanza de la química
Grupo de perguntas
Lúdico
Proceso metodológico
Revisión de contenido
Ensino de Química
Grupo de questões
Lúdico
Processo metodológico
Revisão de conteúdo
topic Chemistry teaching
Question group
Ludic
Methodological process
Content review
Enseñanza de la química
Grupo de perguntas
Lúdico
Proceso metodológico
Revisión de contenido
Ensino de Química
Grupo de questões
Lúdico
Processo metodológico
Revisão de conteúdo
description Because it involves many abstract concepts, most students consider Chemistry with a high degree of understanding, which generating an aversion to the study of the discipline. The present work results from an activity carried out through a didactic game in the discipline of Chemistry. Therefore, aiming to highlight the importance of the didactic game to the teaching of Chemistry, the search was carried out in a private school, located in the municipality of Santana do Araguaia-PA. For data collection, the game was built with a total level of thirty questions divided in ten as modalities, easy, medium and hard level. The results indicate that the use of this methodological mechanism enabled a more effective participation of the students during the process, awakening in the students, through the activity, the interest in the study of the discipline.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22055.id1499
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22055.id1499
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499/683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22055
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22055
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22055
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726327767040