The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499 |
Resumo: | Because it involves many abstract concepts, most students consider Chemistry with a high degree of understanding, which generating an aversion to the study of the discipline. The present work results from an activity carried out through a didactic game in the discipline of Chemistry. Therefore, aiming to highlight the importance of the didactic game to the teaching of Chemistry, the search was carried out in a private school, located in the municipality of Santana do Araguaia-PA. For data collection, the game was built with a total level of thirty questions divided in ten as modalities, easy, medium and hard level. The results indicate that the use of this methodological mechanism enabled a more effective participation of the students during the process, awakening in the students, through the activity, the interest in the study of the discipline. |
id |
IFMT_bef7964cfe8fb31ce97d487368726c57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1499 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity El estudio de los números cuánticos a través de un juego didáctico: relato de una actividadO estudo de números quânticos por meio de um jogo didático: relato de uma atividadeChemistry teachingQuestion groupLudicMethodological processContent reviewEnseñanza de la químicaGrupo de perguntasLúdicoProceso metodológicoRevisión de contenidoEnsino de QuímicaGrupo de questõesLúdicoProcesso metodológicoRevisão de conteúdoBecause it involves many abstract concepts, most students consider Chemistry with a high degree of understanding, which generating an aversion to the study of the discipline. The present work results from an activity carried out through a didactic game in the discipline of Chemistry. Therefore, aiming to highlight the importance of the didactic game to the teaching of Chemistry, the search was carried out in a private school, located in the municipality of Santana do Araguaia-PA. For data collection, the game was built with a total level of thirty questions divided in ten as modalities, easy, medium and hard level. The results indicate that the use of this methodological mechanism enabled a more effective participation of the students during the process, awakening in the students, through the activity, the interest in the study of the discipline.Debido a que involucra muchos conceptos abstractos, la mayoría de los estudiantes consideran la Química con un alto grado de comprensión, lo que termina generando una aversión por el estudio de la disciplina. El trabajo tiene como objetivo investigar las posibles contribuciones del juego didáctico para la enseñanza de la Química, la investigación se llevó a cabo en una escuela privada, ubicada en la ciudad de Santana do Araguaia en el estado do Pará. Para la recolección de datos, el juego constaba de un total de treinta preguntas, divididas en diez por modalidad de nivel fácil, medio y difícil. Los resultados indican que el uso de este mecanismo metodológico posibilitó una participación más efectiva de los estudiantes durante el proceso, despertando en los estudiantes, a través de la actividad, el interés por el estudio de la disciplina.Por envolver muitos conceitos abstratos, na sua maioria, os estudantes consideram a Química com elevado grau de compreensão, o que gera uma aversão ao estudo da disciplina. O presente trabalho resulta de uma atividade realizada por meio de um jogo didático na disciplina de Química. O trabalho tem por objetivo investigar as possíveis contribuições do jogo didático para o ensino de Química, a pesquisa foi realizada em um colégio da rede privada, localizado na cidade de Santana do Araguaia no estado do Pará. Para coleta de dados, o jogo foi constituído com um total de trinta questões, divididas em dez por modalidade de nível fáceis, médio e difícil. Os resultados apontam que, a utilização desse recurso metodológico possibilitou uma participação mais efetiva dos estudantes no decorrer do processo, despertando nos alunos por meio da atividade o interesse pelo estudo da disciplina, evidenciando a contribuição para o ensino de Química.Revista Prática Docente2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/149910.23926/RPD.2022.v7.n2.e22055.id1499Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22055Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22055Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220552526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499/683Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Lucas Felipe Reis deCarvalho, Jacqueline Soares Paiva , Joseilson Alves de 2022-06-14T20:41:55Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1499Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-14T20:41:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity El estudio de los números cuánticos a través de un juego didáctico: relato de una actividad O estudo de números quânticos por meio de um jogo didático: relato de uma atividade |
title |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity |
spellingShingle |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity Sousa, Lucas Felipe Reis de Chemistry teaching Question group Ludic Methodological process Content review Enseñanza de la química Grupo de perguntas Lúdico Proceso metodológico Revisión de contenido Ensino de Química Grupo de questões Lúdico Processo metodológico Revisão de conteúdo |
title_short |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity |
title_full |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity |
title_fullStr |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity |
title_full_unstemmed |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity |
title_sort |
The study of quantum numbers through a didactic game: report of an activity |
author |
Sousa, Lucas Felipe Reis de |
author_facet |
Sousa, Lucas Felipe Reis de Carvalho, Jacqueline Soares Paiva , Joseilson Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Jacqueline Soares Paiva , Joseilson Alves de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Lucas Felipe Reis de Carvalho, Jacqueline Soares Paiva , Joseilson Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Chemistry teaching Question group Ludic Methodological process Content review Enseñanza de la química Grupo de perguntas Lúdico Proceso metodológico Revisión de contenido Ensino de Química Grupo de questões Lúdico Processo metodológico Revisão de conteúdo |
topic |
Chemistry teaching Question group Ludic Methodological process Content review Enseñanza de la química Grupo de perguntas Lúdico Proceso metodológico Revisión de contenido Ensino de Química Grupo de questões Lúdico Processo metodológico Revisão de conteúdo |
description |
Because it involves many abstract concepts, most students consider Chemistry with a high degree of understanding, which generating an aversion to the study of the discipline. The present work results from an activity carried out through a didactic game in the discipline of Chemistry. Therefore, aiming to highlight the importance of the didactic game to the teaching of Chemistry, the search was carried out in a private school, located in the municipality of Santana do Araguaia-PA. For data collection, the game was built with a total level of thirty questions divided in ten as modalities, easy, medium and hard level. The results indicate that the use of this methodological mechanism enabled a more effective participation of the students during the process, awakening in the students, through the activity, the interest in the study of the discipline. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22055.id1499 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22055.id1499 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1499/683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22055 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22055 Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22055 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726327767040 |