PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valdênia dos Santos, Priscila
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Melo dos Santos, Daniel de Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216
Resumo: This research was developed in the second semester of 2019, with students of the Degree in Physics, at a Federal Public University, in Bahia. Its objective is presenting a study based on the methodology of Project-Based Learning (PBL) combined with Digital Information and Communication Technologies (DICT's) in Physics teaching. Therefore, the research was developed in three methodological phases. The first one was dedicated to the study of the podcast in education, aiming to map the use of this media as a didactic support. The second phase was the pedagogical intervention research and the third one was related to application of the Project-Based Learning methodology. Throughout the intervention there was a better understanding of the concepts explored by the students, measured through diversified assessments, as well as a satisfactory engagement of most of the research participants throughout the development process of the PBL project.
id IFMT_c6bd2595d831b5506222cd020800a879
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/216
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHINGPODCAST PARA EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO: UN ESTUDIO MEDIADO POR APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICAPODCAST PARA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA: UM ESTUDO MEDIADO PELA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS NO ENSINO DE FÍSICAEnsino de FísicaMetodologias AtivasSubsunçoresAvaliação de AprendizagemPhysics TeachingActive MethodologiesSubsumersLearning assessmentEnseñanza de la FísicaMetodologías ActivasSubsunçoresEvaluación del AprendizajeThis research was developed in the second semester of 2019, with students of the Degree in Physics, at a Federal Public University, in Bahia. Its objective is presenting a study based on the methodology of Project-Based Learning (PBL) combined with Digital Information and Communication Technologies (DICT's) in Physics teaching. Therefore, the research was developed in three methodological phases. The first one was dedicated to the study of the podcast in education, aiming to map the use of this media as a didactic support. The second phase was the pedagogical intervention research and the third one was related to application of the Project-Based Learning methodology. Throughout the intervention there was a better understanding of the concepts explored by the students, measured through diversified assessments, as well as a satisfactory engagement of most of the research participants throughout the development process of the PBL project.Esta investigación se desarrolló en el segundo semestre de 2019, con estudiantes de la Licenciatura en Física, en una Universidad Pública Federal, en Bahía. Su objetivo es presentar un estudio basado en la metodología del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) combinado con las Tecnologías Digitales de la Información y la Comunicación (TDIC's) en la enseñanza de la Física. Por lo tanto, la investigación se desarrolló en tres fases metodológicas. El primero estuvo dedicado al estudio del podcast en la educación, con el objetivo de mapear el uso de este medio como soporte didáctico. La segunda fase fue la investigación de intervención pedagógica y la tercera estuvo relacionada con la aplicación de la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos. A lo largo de la intervención hubo una mejor comprensión de los conceptos explorados por los estudiantes, medidos a través de evaluaciones diversificadas, así como un compromiso satisfactorio de la mayoría de los participantes de la investigación a lo largo del proceso de desarrollo del proyecto ABP.Esta pesquisa foi realizada no segundo semestre de 2019, com estudantes do curso de Licenciatura em Física, de uma Universidade Pública Federal, na Bahia. Seu objetivo é apresentar um estudo baseado na metodologia de Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP) combinada com as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC's) no ensino de física. Para tanto, a pesquisa desenvolveu-se em três eixos metodológicos. O primeiro foi dedicado ao estudo do podcast na educação, visando mapear o uso dessa mídia como apoio didático. O segundo eixo foi da pesquisa de intervenção pedagógica e o terceiro eixo foi referente à aplicação da metodologia de Aprendizagem Baseada em Projetos. Ao longo da intervenção observou-se uma melhor apreensão dos conceitos explorados pelos estudantes, aferida mediante avaliações diversificadas, assim como um engajamento satisfatório da maior parte dos pesquisados durante todo o processo de desenvolvimento do projeto da ABP. Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21610.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220772526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216/206Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Valdênia dos Santos, Priscila Melo dos Santos, Daniel de Jesus2023-05-25T00:41:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/216Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:41:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
PODCAST PARA EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO: UN ESTUDIO MEDIADO POR APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA
PODCAST PARA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA: UM ESTUDO MEDIADO PELA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS NO ENSINO DE FÍSICA
title PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
spellingShingle PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
Valdênia dos Santos, Priscila
Ensino de Física
Metodologias Ativas
Subsunçores
Avaliação de Aprendizagem
Physics Teaching
Active Methodologies
Subsumers
Learning assessment
Enseñanza de la Física
Metodologías Activas
Subsunçores
Evaluación del Aprendizaje
title_short PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
title_full PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
title_fullStr PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
title_full_unstemmed PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
title_sort PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
author Valdênia dos Santos, Priscila
author_facet Valdênia dos Santos, Priscila
Melo dos Santos, Daniel de Jesus
author_role author
author2 Melo dos Santos, Daniel de Jesus
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valdênia dos Santos, Priscila
Melo dos Santos, Daniel de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Metodologias Ativas
Subsunçores
Avaliação de Aprendizagem
Physics Teaching
Active Methodologies
Subsumers
Learning assessment
Enseñanza de la Física
Metodologías Activas
Subsunçores
Evaluación del Aprendizaje
topic Ensino de Física
Metodologias Ativas
Subsunçores
Avaliação de Aprendizagem
Physics Teaching
Active Methodologies
Subsumers
Learning assessment
Enseñanza de la Física
Metodologías Activas
Subsunçores
Evaluación del Aprendizaje
description This research was developed in the second semester of 2019, with students of the Degree in Physics, at a Federal Public University, in Bahia. Its objective is presenting a study based on the methodology of Project-Based Learning (PBL) combined with Digital Information and Communication Technologies (DICT's) in Physics teaching. Therefore, the research was developed in three methodological phases. The first one was dedicated to the study of the podcast in education, aiming to map the use of this media as a didactic support. The second phase was the pedagogical intervention research and the third one was related to application of the Project-Based Learning methodology. Throughout the intervention there was a better understanding of the concepts explored by the students, measured through diversified assessments, as well as a satisfactory engagement of most of the research participants throughout the development process of the PBL project.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216/206
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939818172416