PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216 |
Resumo: | This research was developed in the second semester of 2019, with students of the Degree in Physics, at a Federal Public University, in Bahia. Its objective is presenting a study based on the methodology of Project-Based Learning (PBL) combined with Digital Information and Communication Technologies (DICT's) in Physics teaching. Therefore, the research was developed in three methodological phases. The first one was dedicated to the study of the podcast in education, aiming to map the use of this media as a didactic support. The second phase was the pedagogical intervention research and the third one was related to application of the Project-Based Learning methodology. Throughout the intervention there was a better understanding of the concepts explored by the students, measured through diversified assessments, as well as a satisfactory engagement of most of the research participants throughout the development process of the PBL project. |
id |
IFMT_c6bd2595d831b5506222cd020800a879 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/216 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHINGPODCAST PARA EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO: UN ESTUDIO MEDIADO POR APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICAPODCAST PARA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA: UM ESTUDO MEDIADO PELA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS NO ENSINO DE FÍSICAEnsino de FísicaMetodologias AtivasSubsunçoresAvaliação de AprendizagemPhysics TeachingActive MethodologiesSubsumersLearning assessmentEnseñanza de la FísicaMetodologías ActivasSubsunçoresEvaluación del AprendizajeThis research was developed in the second semester of 2019, with students of the Degree in Physics, at a Federal Public University, in Bahia. Its objective is presenting a study based on the methodology of Project-Based Learning (PBL) combined with Digital Information and Communication Technologies (DICT's) in Physics teaching. Therefore, the research was developed in three methodological phases. The first one was dedicated to the study of the podcast in education, aiming to map the use of this media as a didactic support. The second phase was the pedagogical intervention research and the third one was related to application of the Project-Based Learning methodology. Throughout the intervention there was a better understanding of the concepts explored by the students, measured through diversified assessments, as well as a satisfactory engagement of most of the research participants throughout the development process of the PBL project.Esta investigación se desarrolló en el segundo semestre de 2019, con estudiantes de la Licenciatura en Física, en una Universidad Pública Federal, en Bahía. Su objetivo es presentar un estudio basado en la metodología del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) combinado con las Tecnologías Digitales de la Información y la Comunicación (TDIC's) en la enseñanza de la Física. Por lo tanto, la investigación se desarrolló en tres fases metodológicas. El primero estuvo dedicado al estudio del podcast en la educación, con el objetivo de mapear el uso de este medio como soporte didáctico. La segunda fase fue la investigación de intervención pedagógica y la tercera estuvo relacionada con la aplicación de la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos. A lo largo de la intervención hubo una mejor comprensión de los conceptos explorados por los estudiantes, medidos a través de evaluaciones diversificadas, así como un compromiso satisfactorio de la mayoría de los participantes de la investigación a lo largo del proceso de desarrollo del proyecto ABP.Esta pesquisa foi realizada no segundo semestre de 2019, com estudantes do curso de Licenciatura em Física, de uma Universidade Pública Federal, na Bahia. Seu objetivo é apresentar um estudo baseado na metodologia de Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP) combinada com as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC's) no ensino de física. Para tanto, a pesquisa desenvolveu-se em três eixos metodológicos. O primeiro foi dedicado ao estudo do podcast na educação, visando mapear o uso dessa mídia como apoio didático. O segundo eixo foi da pesquisa de intervenção pedagógica e o terceiro eixo foi referente à aplicação da metodologia de Aprendizagem Baseada em Projetos. Ao longo da intervenção observou-se uma melhor apreensão dos conceitos explorados pelos estudantes, aferida mediante avaliações diversificadas, assim como um engajamento satisfatório da maior parte dos pesquisados durante todo o processo de desenvolvimento do projeto da ABP. Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21610.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220772526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216/206Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Valdênia dos Santos, Priscila Melo dos Santos, Daniel de Jesus2023-05-25T00:41:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/216Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:41:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING PODCAST PARA EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO: UN ESTUDIO MEDIADO POR APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA PODCAST PARA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA: UM ESTUDO MEDIADO PELA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS NO ENSINO DE FÍSICA |
title |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING |
spellingShingle |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING Valdênia dos Santos, Priscila Ensino de Física Metodologias Ativas Subsunçores Avaliação de Aprendizagem Physics Teaching Active Methodologies Subsumers Learning assessment Enseñanza de la Física Metodologías Activas Subsunçores Evaluación del Aprendizaje |
title_short |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING |
title_full |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING |
title_fullStr |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING |
title_full_unstemmed |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING |
title_sort |
PODCAST FOR MEANINGFUL LEARNING: A STUDY MEDIATED BY PROJECT-BASED LEARNING IN PHYSICS TEACHING |
author |
Valdênia dos Santos, Priscila |
author_facet |
Valdênia dos Santos, Priscila Melo dos Santos, Daniel de Jesus |
author_role |
author |
author2 |
Melo dos Santos, Daniel de Jesus |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valdênia dos Santos, Priscila Melo dos Santos, Daniel de Jesus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Metodologias Ativas Subsunçores Avaliação de Aprendizagem Physics Teaching Active Methodologies Subsumers Learning assessment Enseñanza de la Física Metodologías Activas Subsunçores Evaluación del Aprendizaje |
topic |
Ensino de Física Metodologias Ativas Subsunçores Avaliação de Aprendizagem Physics Teaching Active Methodologies Subsumers Learning assessment Enseñanza de la Física Metodologías Activas Subsunçores Evaluación del Aprendizaje |
description |
This research was developed in the second semester of 2019, with students of the Degree in Physics, at a Federal Public University, in Bahia. Its objective is presenting a study based on the methodology of Project-Based Learning (PBL) combined with Digital Information and Communication Technologies (DICT's) in Physics teaching. Therefore, the research was developed in three methodological phases. The first one was dedicated to the study of the podcast in education, aiming to map the use of this media as a didactic support. The second phase was the pedagogical intervention research and the third one was related to application of the Project-Based Learning methodology. Throughout the intervention there was a better understanding of the concepts explored by the students, measured through diversified assessments, as well as a satisfactory engagement of most of the research participants throughout the development process of the PBL project. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22077.id1592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/216/206 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22077 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939818172416 |