SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/605 |
Resumo: | This article presents dates about investigation for the sign writing learning by deaf as a propose to L1 literacy. The research was necessary because so many deafs that have contact with sign language were subjected to literacy in Portuguese language but they need sign writing as L1 to heve a meaningful learning. The research was exploratory and qualitative. Its design was a study of case with a deaf teenager and had a microgenetic analysis. Dates indicated that is necessary the deaf appropriates sign writing because inthis way he can give meaningful learning, that participant achiev the objective of see the relationship signing with writing as a meaning way. So, dates showed that signwriting can contribute to a writing acquisition by deaf teenagers that are in age/grade distortion. |
id |
IFMT_c6f3db8edfa904b77cde46dafb4a3953 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/605 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSEESCRITA DE SINAIS: UMA PROPOSTA PARA O LETRAMENTO DE SURDOS EM L1Escrita de SinaisEnsino de SurdosAquisiçãoLetramentoSign writingDeaf teachAcquisitionLiteracyThis article presents dates about investigation for the sign writing learning by deaf as a propose to L1 literacy. The research was necessary because so many deafs that have contact with sign language were subjected to literacy in Portuguese language but they need sign writing as L1 to heve a meaningful learning. The research was exploratory and qualitative. Its design was a study of case with a deaf teenager and had a microgenetic analysis. Dates indicated that is necessary the deaf appropriates sign writing because inthis way he can give meaningful learning, that participant achiev the objective of see the relationship signing with writing as a meaning way. So, dates showed that signwriting can contribute to a writing acquisition by deaf teenagers that are in age/grade distortion.Este artigo apresenta dados de uma investigação sobre a aprendizagem da Escrita de Sinais por surdos como proposta de letramento como L1. A pesquisa foi necessária pois muitos surdos, embora tenham contato com Língua de Sinais, ainda passam pelo processo de alfabetização em língua portuguesa, mas, os surdos precisam da escrita da Libras como L1 para ter uma aprendizagem significativa. A pesquisa apresentou caráter exploratório de natureza qualitativa, seu delineamento se constituiu em um estudo de caso com uma adolescente surda e a análise empregada foi a microgenética. Os dados obtidos apontam que é necessário que o surdo aproprie-se da escrita de sua Língua, pois assim produzirá sentidos para sua aprendizagem, que a participante conseguiu alcançar o objetivo de visualizar de maneira significativa a relação da sinalização com a escrita de sinais. Assim, os dados indicaram que a escrita de sinais pode contribuir para a aquisição da escrita por adolescentes surdos que se encontram em distorção idade/série.Revista Prática Docente2018-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/60510.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p140-157.id162Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 140-157Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 140-157Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 140-1572526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/605/593Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco de Lima , MarleideOliveira Alves , Edneia deRossi Stumpf , Marianne2023-06-09T00:57:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/605Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-09T00:57:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE ESCRITA DE SINAIS: UMA PROPOSTA PARA O LETRAMENTO DE SURDOS EM L1 |
title |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE |
spellingShingle |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE Francisco de Lima , Marleide Escrita de Sinais Ensino de Surdos Aquisição Letramento Sign writing Deaf teach Acquisition Literacy |
title_short |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE |
title_full |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE |
title_fullStr |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE |
title_full_unstemmed |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE |
title_sort |
SIGN WRITING: LITARACY TO DEAF IN L1 AS A PROPOSE |
author |
Francisco de Lima , Marleide |
author_facet |
Francisco de Lima , Marleide Oliveira Alves , Edneia de Rossi Stumpf , Marianne |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira Alves , Edneia de Rossi Stumpf , Marianne |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francisco de Lima , Marleide Oliveira Alves , Edneia de Rossi Stumpf , Marianne |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita de Sinais Ensino de Surdos Aquisição Letramento Sign writing Deaf teach Acquisition Literacy |
topic |
Escrita de Sinais Ensino de Surdos Aquisição Letramento Sign writing Deaf teach Acquisition Literacy |
description |
This article presents dates about investigation for the sign writing learning by deaf as a propose to L1 literacy. The research was necessary because so many deafs that have contact with sign language were subjected to literacy in Portuguese language but they need sign writing as L1 to heve a meaningful learning. The research was exploratory and qualitative. Its design was a study of case with a deaf teenager and had a microgenetic analysis. Dates indicated that is necessary the deaf appropriates sign writing because inthis way he can give meaningful learning, that participant achiev the objective of see the relationship signing with writing as a meaning way. So, dates showed that signwriting can contribute to a writing acquisition by deaf teenagers that are in age/grade distortion. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/605 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p140-157.id162 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/605 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p140-157.id162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/605/593 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 140-157 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 140-157 Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 140-157 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944622747648 |