Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klaus, Vanessa Camargo de Almeida
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sato, Gustavo Yuji, Boscarioli, Clodis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336
Resumo: Aiming to provide interactive and autonomous experiences in teaching and learning addition and subtraction of fractions, this article presents an interactive e-book as a possibility, whose design considered Problem Solving, playfulness, the use of Digital Technologies, such as Scratch, App Inventor, PhET and videos applied in learning tasks for teachers and students, aiming at an understanding for the Early Years of Elementary School II. The potential of the learning object was explored by entrants to a Licentiate Degree in Mathematics at a public university in Paraná, and the written evaluation of the results, based on Content Analysis, pointed the e-book as an applicable technological resource, teacher's assistant, and promising for Mathematics teaching and learning processes.
id IFMT_c9da16f4a170e1a365111dcb987b0376
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1336
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary schoolLibro Electrónico Interactivo como objeto de enseñanza y aprendizaje de la suma y resta de fracciones para la escuela primariaE-book Interativo como objeto de ensino e aprendizagem de adição e subtração de frações para o ensino fundamentalInteractive E-bookMathematics Object LearningTeachingfractionsE-book interactivoObjetos de aprendizaje de las matemáticasEnseñanza de fraccionesE-book InterativoObjetos de Aprendizagem de MatemáticaEnsino de FraçõesAiming to provide interactive and autonomous experiences in teaching and learning addition and subtraction of fractions, this article presents an interactive e-book as a possibility, whose design considered Problem Solving, playfulness, the use of Digital Technologies, such as Scratch, App Inventor, PhET and videos applied in learning tasks for teachers and students, aiming at an understanding for the Early Years of Elementary School II. The potential of the learning object was explored by entrants to a Licentiate Degree in Mathematics at a public university in Paraná, and the written evaluation of the results, based on Content Analysis, pointed the e-book as an applicable technological resource, teacher's assistant, and promising for Mathematics teaching and learning processes.Con el objetivo de brindar experiencias interactivas y autónomas en la enseñanza y el aprendizaje de la suma y resta de fracciones, este artículo presenta como posibilidad un libro electrónico interactivo, cuyo diseño consideró la Resolución de Problemas, la alegría, el uso de Tecnologías Digitales como Scratch, App Inventor, PhET, videos aplicados a tareas de aprendizaje dirigidos a docentes y alumnos, con el objetivo de una comprensión para los primeros años de la Escuela Primaria II. El potencial del objeto de aprendizaje fue explorado por recién llegados a la Licenciatura en Matemáticas en una universidad pública de Paraná, y la evaluación escrita de los resultados, basada en Análisis de Contenido, señaló al libro electrónico como un recurso tecnológico aplicable, asistente del docente y prometedor para los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas.Com o objetivo de proporcionar experiências interativas e autônomas no ensino e aprendizagem de adição e subtração de frações, este artigo apresenta um e-book interativo como possibilidade, cujo design considerou a Resolução de Problemas, a ludicidade, o uso de Tecnologias Digitais, como Scratch, App Inventor, PhET e vídeos aplicados em tarefas de aprendizagem dirigidas a professores e alunos, visando uma compreensão para os anos Iniciais do Ensino Fundamental II. As potencialidades do objeto de aprendizagem foram exploradas por ingressantes de Licenciatura em Matemática de uma universidade pública do Paraná, e a avaliação escrita dos resultados, pautada na Análise de Conteúdo, apontou o e-book como recurso tecnológico aplicável, auxiliar do professor, e promissor para processos de ensino e aprendizagem de Matemática.Revista Prática Docente2022-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/133610.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22037Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22037Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220372526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336/641Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKlaus, Vanessa Camargo de AlmeidaSato, Gustavo YujiBoscarioli, Clodis2022-06-03T13:08:54Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1336Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:08:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
Libro Electrónico Interactivo como objeto de enseñanza y aprendizaje de la suma y resta de fracciones para la escuela primaria
E-book Interativo como objeto de ensino e aprendizagem de adição e subtração de frações para o ensino fundamental
title Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
spellingShingle Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
Klaus, Vanessa Camargo de Almeida
Interactive E-book
Mathematics Object Learning
Teachingfractions
E-book interactivo
Objetos de aprendizaje de las matemáticas
Enseñanza de fracciones
E-book Interativo
Objetos de Aprendizagem de Matemática
Ensino de Frações
title_short Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
title_full Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
title_fullStr Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
title_full_unstemmed Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
title_sort Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
author Klaus, Vanessa Camargo de Almeida
author_facet Klaus, Vanessa Camargo de Almeida
Sato, Gustavo Yuji
Boscarioli, Clodis
author_role author
author2 Sato, Gustavo Yuji
Boscarioli, Clodis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Klaus, Vanessa Camargo de Almeida
Sato, Gustavo Yuji
Boscarioli, Clodis
dc.subject.por.fl_str_mv Interactive E-book
Mathematics Object Learning
Teachingfractions
E-book interactivo
Objetos de aprendizaje de las matemáticas
Enseñanza de fracciones
E-book Interativo
Objetos de Aprendizagem de Matemática
Ensino de Frações
topic Interactive E-book
Mathematics Object Learning
Teachingfractions
E-book interactivo
Objetos de aprendizaje de las matemáticas
Enseñanza de fracciones
E-book Interativo
Objetos de Aprendizagem de Matemática
Ensino de Frações
description Aiming to provide interactive and autonomous experiences in teaching and learning addition and subtraction of fractions, this article presents an interactive e-book as a possibility, whose design considered Problem Solving, playfulness, the use of Digital Technologies, such as Scratch, App Inventor, PhET and videos applied in learning tasks for teachers and students, aiming at an understanding for the Early Years of Elementary School II. The potential of the learning object was explored by entrants to a Licentiate Degree in Mathematics at a public university in Paraná, and the written evaluation of the results, based on Content Analysis, pointed the e-book as an applicable technological resource, teacher's assistant, and promising for Mathematics teaching and learning processes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336/641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22037
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22037
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22037
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726216617984