Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
DOI: | 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336 |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336 |
Resumo: | Aiming to provide interactive and autonomous experiences in teaching and learning addition and subtraction of fractions, this article presents an interactive e-book as a possibility, whose design considered Problem Solving, playfulness, the use of Digital Technologies, such as Scratch, App Inventor, PhET and videos applied in learning tasks for teachers and students, aiming at an understanding for the Early Years of Elementary School II. The potential of the learning object was explored by entrants to a Licentiate Degree in Mathematics at a public university in Paraná, and the written evaluation of the results, based on Content Analysis, pointed the e-book as an applicable technological resource, teacher's assistant, and promising for Mathematics teaching and learning processes. |
id |
IFMT_c9da16f4a170e1a365111dcb987b0376 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1336 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
spelling |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary schoolLibro Electrónico Interactivo como objeto de enseñanza y aprendizaje de la suma y resta de fracciones para la escuela primariaE-book Interativo como objeto de ensino e aprendizagem de adição e subtração de frações para o ensino fundamentalInteractive E-bookMathematics Object LearningTeachingfractionsE-book interactivoObjetos de aprendizaje de las matemáticasEnseñanza de fraccionesE-book InterativoObjetos de Aprendizagem de MatemáticaEnsino de FraçõesAiming to provide interactive and autonomous experiences in teaching and learning addition and subtraction of fractions, this article presents an interactive e-book as a possibility, whose design considered Problem Solving, playfulness, the use of Digital Technologies, such as Scratch, App Inventor, PhET and videos applied in learning tasks for teachers and students, aiming at an understanding for the Early Years of Elementary School II. The potential of the learning object was explored by entrants to a Licentiate Degree in Mathematics at a public university in Paraná, and the written evaluation of the results, based on Content Analysis, pointed the e-book as an applicable technological resource, teacher's assistant, and promising for Mathematics teaching and learning processes.Con el objetivo de brindar experiencias interactivas y autónomas en la enseñanza y el aprendizaje de la suma y resta de fracciones, este artículo presenta como posibilidad un libro electrónico interactivo, cuyo diseño consideró la Resolución de Problemas, la alegría, el uso de Tecnologías Digitales como Scratch, App Inventor, PhET, videos aplicados a tareas de aprendizaje dirigidos a docentes y alumnos, con el objetivo de una comprensión para los primeros años de la Escuela Primaria II. El potencial del objeto de aprendizaje fue explorado por recién llegados a la Licenciatura en Matemáticas en una universidad pública de Paraná, y la evaluación escrita de los resultados, basada en Análisis de Contenido, señaló al libro electrónico como un recurso tecnológico aplicable, asistente del docente y prometedor para los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas.Com o objetivo de proporcionar experiências interativas e autônomas no ensino e aprendizagem de adição e subtração de frações, este artigo apresenta um e-book interativo como possibilidade, cujo design considerou a Resolução de Problemas, a ludicidade, o uso de Tecnologias Digitais, como Scratch, App Inventor, PhET e vídeos aplicados em tarefas de aprendizagem dirigidas a professores e alunos, visando uma compreensão para os anos Iniciais do Ensino Fundamental II. As potencialidades do objeto de aprendizagem foram exploradas por ingressantes de Licenciatura em Matemática de uma universidade pública do Paraná, e a avaliação escrita dos resultados, pautada na Análise de Conteúdo, apontou o e-book como recurso tecnológico aplicável, auxiliar do professor, e promissor para processos de ensino e aprendizagem de Matemática.Revista Prática Docente2022-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/133610.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22037Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22037Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220372526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336/641Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKlaus, Vanessa Camargo de AlmeidaSato, Gustavo YujiBoscarioli, Clodis2022-06-03T13:08:54Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1336Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:08:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school Libro Electrónico Interactivo como objeto de enseñanza y aprendizaje de la suma y resta de fracciones para la escuela primaria E-book Interativo como objeto de ensino e aprendizagem de adição e subtração de frações para o ensino fundamental |
title |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school |
spellingShingle |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school Klaus, Vanessa Camargo de Almeida Interactive E-book Mathematics Object Learning Teachingfractions E-book interactivo Objetos de aprendizaje de las matemáticas Enseñanza de fracciones E-book Interativo Objetos de Aprendizagem de Matemática Ensino de Frações Klaus, Vanessa Camargo de Almeida Interactive E-book Mathematics Object Learning Teachingfractions E-book interactivo Objetos de aprendizaje de las matemáticas Enseñanza de fracciones E-book Interativo Objetos de Aprendizagem de Matemática Ensino de Frações |
title_short |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school |
title_full |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school |
title_fullStr |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school |
title_full_unstemmed |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school |
title_sort |
Interactive E-book as teaching and learning object of fractions’ addition and subtraction for elementary school |
author |
Klaus, Vanessa Camargo de Almeida |
author_facet |
Klaus, Vanessa Camargo de Almeida Klaus, Vanessa Camargo de Almeida Sato, Gustavo Yuji Boscarioli, Clodis Sato, Gustavo Yuji Boscarioli, Clodis |
author_role |
author |
author2 |
Sato, Gustavo Yuji Boscarioli, Clodis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Klaus, Vanessa Camargo de Almeida Sato, Gustavo Yuji Boscarioli, Clodis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interactive E-book Mathematics Object Learning Teachingfractions E-book interactivo Objetos de aprendizaje de las matemáticas Enseñanza de fracciones E-book Interativo Objetos de Aprendizagem de Matemática Ensino de Frações |
topic |
Interactive E-book Mathematics Object Learning Teachingfractions E-book interactivo Objetos de aprendizaje de las matemáticas Enseñanza de fracciones E-book Interativo Objetos de Aprendizagem de Matemática Ensino de Frações |
description |
Aiming to provide interactive and autonomous experiences in teaching and learning addition and subtraction of fractions, this article presents an interactive e-book as a possibility, whose design considered Problem Solving, playfulness, the use of Digital Technologies, such as Scratch, App Inventor, PhET and videos applied in learning tasks for teachers and students, aiming at an understanding for the Early Years of Elementary School II. The potential of the learning object was explored by entrants to a Licentiate Degree in Mathematics at a public university in Paraná, and the written evaluation of the results, based on Content Analysis, pointed the e-book as an applicable technological resource, teacher's assistant, and promising for Mathematics teaching and learning processes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Matemática Matemática Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1336/641 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22037 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22037 Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22037 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1822179446366404608 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22037.id1336 |