Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983 |
Resumo: | The use of digital technologies for teaching is necessary in a society that consumes them daily. This article proposes the use of an interactive e-book developed as a proposal for integration between the disciplines of mathematics, physics, and electrical measurements for technical courses in electrical electronics integrated in the high school of a Federal Institute. It is a qualitative study using numerical data to analyze the perceptions of the students and of the mathematics teacher in the use of the material. Was found that the use of interactive e-books by the students is not common and that the available resources contribute to the understanding of the contents and stimulation of the approaches. In future studies, it is suggested the use of the e-book in other classes to obtain more data, as well as the creation of a similar learning object for other curricular content. |
id |
SBEM_MAT-1_7345bdce5ab4b178940fbf114fa1359f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/2983 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high schoolUtilização de e-book interativo em aulas de Matemática em um Curso Técnico em Eletroeletrônica Integrado ao Ensino MédioInteractive e-book. Teaching of Mathematics. High school. Digital Technologies in Teaching.E-book interativo. Ensino de Matemática. Ensino Médio. Tecnologias Digitais no Ensino.The use of digital technologies for teaching is necessary in a society that consumes them daily. This article proposes the use of an interactive e-book developed as a proposal for integration between the disciplines of mathematics, physics, and electrical measurements for technical courses in electrical electronics integrated in the high school of a Federal Institute. It is a qualitative study using numerical data to analyze the perceptions of the students and of the mathematics teacher in the use of the material. Was found that the use of interactive e-books by the students is not common and that the available resources contribute to the understanding of the contents and stimulation of the approaches. In future studies, it is suggested the use of the e-book in other classes to obtain more data, as well as the creation of a similar learning object for other curricular content.A utilização de tecnologias digitais para o ensino se faz necessária em uma sociedade que as consome em seu cotidiano. Este artigo propõe a utilização de um e-book interativo desenvolvido como proposta para integração entre as disciplinas de Matemática, Física e Medidas Elétricas em turmas de um Curso Técnico em Eletroeletrônica Integrado ao Ensino Médio de um Instituto Federal. A pesquisa é qualitativa e apoia-se em dados numéricos das análises das percepções dos alunos somadas às reflexões da professora de Matemática em relação à utilização do material. Sobre os resultados, verificou-se não ser comum a utilização de e-books interativos, e ainda, que os recursos contribuíram para o entendimento dos conteúdos e para a dinamização das abordagens. Sendo assim, prevê-se que em estudos futuros seja possível utilizar o e-book em mais turmas, visando mais análises, bem como a produção de objeto de aprendizagem semelhante para outros conteúdos curriculares.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/298310.37001/emr.v28i78.2983Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 33-442317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983/2295https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Davi CézarCantú , Jacqueline Gabrielada Silva, Heloisa Cristina Boscarioli, Clodis2023-03-31T17:42:57Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2983Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-03-31T17:42:57Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school Utilização de e-book interativo em aulas de Matemática em um Curso Técnico em Eletroeletrônica Integrado ao Ensino Médio |
title |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school |
spellingShingle |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school da Silva, Davi Cézar Interactive e-book. Teaching of Mathematics. High school. Digital Technologies in Teaching. E-book interativo. Ensino de Matemática. Ensino Médio. Tecnologias Digitais no Ensino. |
title_short |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school |
title_full |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school |
title_fullStr |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school |
title_full_unstemmed |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school |
title_sort |
Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school |
author |
da Silva, Davi Cézar |
author_facet |
da Silva, Davi Cézar Cantú , Jacqueline Gabriela da Silva, Heloisa Cristina Boscarioli, Clodis |
author_role |
author |
author2 |
Cantú , Jacqueline Gabriela da Silva, Heloisa Cristina Boscarioli, Clodis |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Davi Cézar Cantú , Jacqueline Gabriela da Silva, Heloisa Cristina Boscarioli, Clodis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interactive e-book. Teaching of Mathematics. High school. Digital Technologies in Teaching. E-book interativo. Ensino de Matemática. Ensino Médio. Tecnologias Digitais no Ensino. |
topic |
Interactive e-book. Teaching of Mathematics. High school. Digital Technologies in Teaching. E-book interativo. Ensino de Matemática. Ensino Médio. Tecnologias Digitais no Ensino. |
description |
The use of digital technologies for teaching is necessary in a society that consumes them daily. This article proposes the use of an interactive e-book developed as a proposal for integration between the disciplines of mathematics, physics, and electrical measurements for technical courses in electrical electronics integrated in the high school of a Federal Institute. It is a qualitative study using numerical data to analyze the perceptions of the students and of the mathematics teacher in the use of the material. Was found that the use of interactive e-books by the students is not common and that the available resources contribute to the understanding of the contents and stimulation of the approaches. In future studies, it is suggested the use of the e-book in other classes to obtain more data, as well as the creation of a similar learning object for other curricular content. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983 10.37001/emr.v28i78.2983 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i78.2983 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983/2295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 33-44 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131214761984 |