Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Davi Cézar
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cantú , Jacqueline Gabriela, da Silva, Heloisa Cristina, Boscarioli, Clodis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983
Resumo: The use of digital technologies for teaching is necessary in a society that consumes them daily. This article proposes the use of an interactive e-book developed as a proposal for integration between the disciplines of mathematics, physics, and electrical measurements for technical courses in electrical electronics integrated in the high school of a Federal Institute. It is a qualitative study using numerical data to analyze the perceptions of the students and of the mathematics teacher in the use of the material. Was found that the use of interactive e-books by the students is not common and that the available resources contribute to the understanding of the contents and stimulation of the approaches. In future studies, it is suggested the use of the e-book in other classes to obtain more data, as well as the creation of a similar learning object for other curricular content.
id SBEM_MAT-1_7345bdce5ab4b178940fbf114fa1359f
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/2983
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high schoolUtilização de e-book interativo em aulas de Matemática em um Curso Técnico em Eletroeletrônica Integrado ao Ensino MédioInteractive e-book. Teaching of Mathematics. High school. Digital Technologies in Teaching.E-book interativo. Ensino de Matemática. Ensino Médio. Tecnologias Digitais no Ensino.The use of digital technologies for teaching is necessary in a society that consumes them daily. This article proposes the use of an interactive e-book developed as a proposal for integration between the disciplines of mathematics, physics, and electrical measurements for technical courses in electrical electronics integrated in the high school of a Federal Institute. It is a qualitative study using numerical data to analyze the perceptions of the students and of the mathematics teacher in the use of the material. Was found that the use of interactive e-books by the students is not common and that the available resources contribute to the understanding of the contents and stimulation of the approaches. In future studies, it is suggested the use of the e-book in other classes to obtain more data, as well as the creation of a similar learning object for other curricular content.A utilização de tecnologias digitais para o ensino se faz necessária em uma sociedade que as consome em seu cotidiano. Este artigo propõe a utilização de um e-book interativo desenvolvido como proposta para integração entre as disciplinas de Matemática, Física e Medidas Elétricas em turmas de um Curso Técnico em Eletroeletrônica Integrado ao Ensino Médio de um Instituto Federal. A pesquisa é qualitativa e apoia-se em dados numéricos das análises das percepções dos alunos somadas às reflexões da professora de Matemática em relação à utilização do material. Sobre os resultados, verificou-se não ser comum a utilização de e-books interativos, e ainda, que os recursos contribuíram para o entendimento dos conteúdos e para a dinamização das abordagens. Sendo assim, prevê-se que em estudos futuros seja possível utilizar o e-book em mais turmas, visando mais análises, bem como a produção de objeto de aprendizagem semelhante para outros conteúdos curriculares.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/298310.37001/emr.v28i78.2983Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 33-442317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983/2295https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Davi CézarCantú , Jacqueline Gabrielada Silva, Heloisa Cristina Boscarioli, Clodis2023-03-31T17:42:57Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2983Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-03-31T17:42:57Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
Utilização de e-book interativo em aulas de Matemática em um Curso Técnico em Eletroeletrônica Integrado ao Ensino Médio
title Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
spellingShingle Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
da Silva, Davi Cézar
Interactive e-book.
Teaching of Mathematics.
High school.
Digital Technologies in Teaching.
E-book interativo.
Ensino de Matemática.
Ensino Médio.
Tecnologias Digitais no Ensino.
title_short Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
title_full Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
title_fullStr Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
title_full_unstemmed Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
title_sort Use of an interactive e-book in the Mathematics class of a Technician Course in Electrical Electronics Integrated with high school
author da Silva, Davi Cézar
author_facet da Silva, Davi Cézar
Cantú , Jacqueline Gabriela
da Silva, Heloisa Cristina
Boscarioli, Clodis
author_role author
author2 Cantú , Jacqueline Gabriela
da Silva, Heloisa Cristina
Boscarioli, Clodis
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Davi Cézar
Cantú , Jacqueline Gabriela
da Silva, Heloisa Cristina
Boscarioli, Clodis
dc.subject.por.fl_str_mv Interactive e-book.
Teaching of Mathematics.
High school.
Digital Technologies in Teaching.
E-book interativo.
Ensino de Matemática.
Ensino Médio.
Tecnologias Digitais no Ensino.
topic Interactive e-book.
Teaching of Mathematics.
High school.
Digital Technologies in Teaching.
E-book interativo.
Ensino de Matemática.
Ensino Médio.
Tecnologias Digitais no Ensino.
description The use of digital technologies for teaching is necessary in a society that consumes them daily. This article proposes the use of an interactive e-book developed as a proposal for integration between the disciplines of mathematics, physics, and electrical measurements for technical courses in electrical electronics integrated in the high school of a Federal Institute. It is a qualitative study using numerical data to analyze the perceptions of the students and of the mathematics teacher in the use of the material. Was found that the use of interactive e-books by the students is not common and that the available resources contribute to the understanding of the contents and stimulation of the approaches. In future studies, it is suggested the use of the e-book in other classes to obtain more data, as well as the creation of a similar learning object for other curricular content.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983
10.37001/emr.v28i78.2983
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i78.2983
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2983/2295
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 33-44
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131214761984