CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388 |
Resumo: | The objective is to understand how teachers, with up to 5 years of professional insertion, perceive the effects of the continued education experienced and what contributions it is possible to derive from the experience for their professional qualification. The production of the data was supported by a questionnaire, applied to the group of educators participating in the Saberes em Diálogo project. The guidelines offered by hermeneutics-dialectics were used for the treatment of data. For the analysis and interpretation, contributions from the decoloniality. The study showed how much the insertion of new professionals in the teaching field presents itself as a field yet to be explored from the perspective of academic production and in the formulation of education public policies. In the perception of teachers, it was identified that the Saberes em Diálogo Project it contributes to the teaching insertion in the profession, stimulates the dialogue between peers and enables a better relationship with the Municipal Secretariat of Education. |
id |
IFMT_cb8cf9698654f448bb8e150f3eadd83e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/388 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONSFORMACIÓN CONTÍNUA DE DOCENTES PRINCIPIANTES EN LA PROFESIÓN: CONTRIBUCIONES DEL PROYECTO “SABERES EN DIÁLOGO”FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES INICIANTES NA PROFISSÃO: CONTRIBUIÇÕES DO PROJETO “SABERES EM DIÁLOGO”Formação DocenteProjeto Saberes em DiálogoInserção profissional DocenteTeacher TrainingSaberes em Diálogo ProjectTeaching professional insertionFormación de profesoresProyecto Saberes em DiálogoInserción Profesional DocenteThe objective is to understand how teachers, with up to 5 years of professional insertion, perceive the effects of the continued education experienced and what contributions it is possible to derive from the experience for their professional qualification. The production of the data was supported by a questionnaire, applied to the group of educators participating in the Saberes em Diálogo project. The guidelines offered by hermeneutics-dialectics were used for the treatment of data. For the analysis and interpretation, contributions from the decoloniality. The study showed how much the insertion of new professionals in the teaching field presents itself as a field yet to be explored from the perspective of academic production and in the formulation of education public policies. In the perception of teachers, it was identified that the Saberes em Diálogo Project it contributes to the teaching insertion in the profession, stimulates the dialogue between peers and enables a better relationship with the Municipal Secretariat of Education.El objetivo es comprender cómo los docentes, con hasta 5 años de inserción professional, perciben los efectos de la formación continua experimentada y qué contribuciones es posible obtener de la experiencia para su calificación profesional. La producción de datos apoyouse em un cuestionario, aplicado al grupo de educadores que participan del proyecto Saberes em Diálogo. Tomamos las contribuciones de la hermenéutica-dialéctica para procesar los datos. Para el análisis e interpretación, se buscaron los aportes de la descolonialidad. El estudio mostró hasta qué punto la inserción de nuevos profesionales en el campo de la enseñanza se presenta como un campo aún por explorar desde la perspectiva de la producción académica y en la formulación de políticas públicas de formación. En la percepción de los docentes, se identificó que el Proyecto Saberes em Diálogo contribuye a la inserción docente en la profesión, estimula el diálogo entre pares y posibilita una mejor relación con el Secretaría Municipal de Educación.O objetivo é compreender como os professores, com até 5 anos de inserção profissional, percebem os efeitos da formação continuada experimentada e que contribuições são possíveis desprender da experiência para a sua qualificação profissional. A produção dos dados amparou-se em um questionário, aplicado ao conjunto de educadores participantes do projeto Saberes em Diálogo. Recorreu-se às orientações oferecidas pela hermenêutica-dialética para o tratamento dos dados. Para a análise e interpretação, buscou-se as contribuições da descolonialidade. O estudo evidenciou o quanto a inserção de novos profissionais na área da docência se apresenta como um campo ainda a ser explorado a partir da perspectiva da produção acadêmica e na formulação de políticas públicas formativas. Na percepção dos professores identificou-se que o Projeto Saberes em Diálogo contribui para a inserção docente na profissão, estimula o diálogo entre pares e possibilita um maior entrosamento na relação com a Secretaria Municipal da Educação.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/38810.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0252526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388/379Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira da Silva, GilbertoAquino Machado, JulianaSilva, Ana Paula daCristina da Silva, Juliana2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/388Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS FORMACIÓN CONTÍNUA DE DOCENTES PRINCIPIANTES EN LA PROFESIÓN: CONTRIBUCIONES DEL PROYECTO “SABERES EN DIÁLOGO” FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES INICIANTES NA PROFISSÃO: CONTRIBUIÇÕES DO PROJETO “SABERES EM DIÁLOGO” |
title |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS |
spellingShingle |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS Ferreira da Silva, Gilberto Formação Docente Projeto Saberes em Diálogo Inserção profissional Docente Teacher Training Saberes em Diálogo Project Teaching professional insertion Formación de profesores Proyecto Saberes em Diálogo Inserción Profesional Docente |
title_short |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS |
title_full |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS |
title_fullStr |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS |
title_full_unstemmed |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS |
title_sort |
CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS |
author |
Ferreira da Silva, Gilberto |
author_facet |
Ferreira da Silva, Gilberto Aquino Machado, Juliana Silva, Ana Paula da Cristina da Silva, Juliana |
author_role |
author |
author2 |
Aquino Machado, Juliana Silva, Ana Paula da Cristina da Silva, Juliana |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira da Silva, Gilberto Aquino Machado, Juliana Silva, Ana Paula da Cristina da Silva, Juliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Projeto Saberes em Diálogo Inserção profissional Docente Teacher Training Saberes em Diálogo Project Teaching professional insertion Formación de profesores Proyecto Saberes em Diálogo Inserción Profesional Docente |
topic |
Formação Docente Projeto Saberes em Diálogo Inserção profissional Docente Teacher Training Saberes em Diálogo Project Teaching professional insertion Formación de profesores Proyecto Saberes em Diálogo Inserción Profesional Docente |
description |
The objective is to understand how teachers, with up to 5 years of professional insertion, perceive the effects of the continued education experienced and what contributions it is possible to derive from the experience for their professional qualification. The production of the data was supported by a questionnaire, applied to the group of educators participating in the Saberes em Diálogo project. The guidelines offered by hermeneutics-dialectics were used for the treatment of data. For the analysis and interpretation, contributions from the decoloniality. The study showed how much the insertion of new professionals in the teaching field presents itself as a field yet to be explored from the perspective of academic production and in the formulation of education public policies. In the perception of teachers, it was identified that the Saberes em Diálogo Project it contributes to the teaching insertion in the profession, stimulates the dialogue between peers and enables a better relationship with the Municipal Secretariat of Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388/379 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943171518464 |