CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira da Silva, Gilberto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Aquino Machado, Juliana, Silva, Ana Paula da, Cristina da Silva, Juliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388
Resumo: The objective is to understand how teachers, with up to 5 years of professional insertion, perceive the effects of the continued education experienced and what contributions it is possible to derive from the experience for their professional qualification. The production of the data was supported by a questionnaire, applied to the group of educators participating in the Saberes em Diálogo project. The guidelines offered by hermeneutics-dialectics were used for the treatment of data. For the analysis and interpretation, contributions from the decoloniality. The study showed how much the insertion of new professionals in the teaching field presents itself as a field yet to be explored from the perspective of academic production and in the formulation of education public policies. In the perception of teachers, it was identified that the Saberes em Diálogo Project it contributes to the teaching insertion in the profession, stimulates the dialogue between peers and enables a better relationship with the Municipal Secretariat of Education.
id IFMT_cb8cf9698654f448bb8e150f3eadd83e
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/388
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONSFORMACIÓN CONTÍNUA DE DOCENTES PRINCIPIANTES EN LA PROFESIÓN: CONTRIBUCIONES DEL PROYECTO “SABERES EN DIÁLOGO”FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES INICIANTES NA PROFISSÃO: CONTRIBUIÇÕES DO PROJETO “SABERES EM DIÁLOGO”Formação DocenteProjeto Saberes em DiálogoInserção profissional DocenteTeacher TrainingSaberes em Diálogo ProjectTeaching professional insertionFormación de profesoresProyecto Saberes em DiálogoInserción Profesional DocenteThe objective is to understand how teachers, with up to 5 years of professional insertion, perceive the effects of the continued education experienced and what contributions it is possible to derive from the experience for their professional qualification. The production of the data was supported by a questionnaire, applied to the group of educators participating in the Saberes em Diálogo project. The guidelines offered by hermeneutics-dialectics were used for the treatment of data. For the analysis and interpretation, contributions from the decoloniality. The study showed how much the insertion of new professionals in the teaching field presents itself as a field yet to be explored from the perspective of academic production and in the formulation of education public policies. In the perception of teachers, it was identified that the Saberes em Diálogo Project it contributes to the teaching insertion in the profession, stimulates the dialogue between peers and enables a better relationship with the Municipal Secretariat of Education.El objetivo es comprender cómo los docentes, con hasta 5 años de inserción professional, perciben los efectos de la formación continua experimentada y qué contribuciones es posible obtener de la experiencia para su calificación profesional. La producción de datos apoyouse em un cuestionario, aplicado al grupo de educadores que participan del proyecto Saberes em Diálogo. Tomamos las contribuciones de la hermenéutica-dialéctica para procesar los datos. Para el análisis e interpretación, se buscaron los aportes de la descolonialidad. El estudio mostró hasta qué punto la inserción de nuevos profesionales en el campo de la enseñanza se presenta como un campo aún por explorar desde la perspectiva de la producción académica y en la formulación de políticas públicas de formación. En la percepción de los docentes, se identificó que el Proyecto Saberes em Diálogo contribuye a la inserción docente en la profesión, estimula el diálogo entre pares y posibilita una mejor relación con el Secretaría Municipal de Educación.O objetivo é compreender como os professores, com até 5 anos de inserção profissional, percebem os efeitos da formação continuada experimentada e que contribuições são possíveis desprender da experiência para a sua qualificação profissional. A produção dos dados amparou-se em um questionário, aplicado ao conjunto de educadores participantes do projeto Saberes em Diálogo. Recorreu-se às orientações oferecidas pela hermenêutica-dialética para o tratamento dos dados. Para a análise e interpretação, buscou-se as contribuições da descolonialidade. O estudo evidenciou o quanto a inserção de novos profissionais na área da docência se apresenta como um campo ainda a ser explorado a partir da perspectiva da produção acadêmica e na formulação de políticas públicas formativas. Na percepção dos professores identificou-se que o Projeto Saberes em Diálogo contribui para a inserção docente na profissão, estimula o diálogo entre pares e possibilita um maior entrosamento na relação com a Secretaria Municipal da Educação.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/38810.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0252526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388/379Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira da Silva, GilbertoAquino Machado, JulianaSilva, Ana Paula daCristina da Silva, Juliana2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/388Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
FORMACIÓN CONTÍNUA DE DOCENTES PRINCIPIANTES EN LA PROFESIÓN: CONTRIBUCIONES DEL PROYECTO “SABERES EN DIÁLOGO”
FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES INICIANTES NA PROFISSÃO: CONTRIBUIÇÕES DO PROJETO “SABERES EM DIÁLOGO”
title CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
spellingShingle CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
Ferreira da Silva, Gilberto
Formação Docente
Projeto Saberes em Diálogo
Inserção profissional Docente
Teacher Training
Saberes em Diálogo Project
Teaching professional insertion
Formación de profesores
Proyecto Saberes em Diálogo
Inserción Profesional Docente
title_short CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
title_full CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
title_fullStr CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
title_full_unstemmed CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
title_sort CONTINUING EDUCATION OF BEGINNING TEACHERS: “SABERES EM DIÁLOGO” PROJECT CONTRIBUTIONS
author Ferreira da Silva, Gilberto
author_facet Ferreira da Silva, Gilberto
Aquino Machado, Juliana
Silva, Ana Paula da
Cristina da Silva, Juliana
author_role author
author2 Aquino Machado, Juliana
Silva, Ana Paula da
Cristina da Silva, Juliana
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira da Silva, Gilberto
Aquino Machado, Juliana
Silva, Ana Paula da
Cristina da Silva, Juliana
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Projeto Saberes em Diálogo
Inserção profissional Docente
Teacher Training
Saberes em Diálogo Project
Teaching professional insertion
Formación de profesores
Proyecto Saberes em Diálogo
Inserción Profesional Docente
topic Formação Docente
Projeto Saberes em Diálogo
Inserção profissional Docente
Teacher Training
Saberes em Diálogo Project
Teaching professional insertion
Formación de profesores
Proyecto Saberes em Diálogo
Inserción Profesional Docente
description The objective is to understand how teachers, with up to 5 years of professional insertion, perceive the effects of the continued education experienced and what contributions it is possible to derive from the experience for their professional qualification. The production of the data was supported by a questionnaire, applied to the group of educators participating in the Saberes em Diálogo project. The guidelines offered by hermeneutics-dialectics were used for the treatment of data. For the analysis and interpretation, contributions from the decoloniality. The study showed how much the insertion of new professionals in the teaching field presents itself as a field yet to be explored from the perspective of academic production and in the formulation of education public policies. In the perception of teachers, it was identified that the Saberes em Diálogo Project it contributes to the teaching insertion in the profession, stimulates the dialogue between peers and enables a better relationship with the Municipal Secretariat of Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e025.id1056
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/388/379
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e025
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943171518464