TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338 |
Resumo: | This text presents the formative path of a teacher, author and researcher, subject of history itself, contextualized in a period of 55 years. The objective was to investigate the formative aspects of events and episodes influential to teaching and training perceived in the construction and resignification of teacher knowledge for/about the act of teaching/training for the final years of Elementary School, High School and Higher Education. From decade to decade, moments that marked the professor's biography are narrated, considering mainly aspects of Brazilian history and politics, and also his practice in the institutions he worked for. This entire process is essentially based on autobiographical research. The autobiographical narrative allowed a holistic look of an actor who experienced the story told here, contextualized from his perception and conception of events, indicating the complexity of constituting a teacher who, in Freire's perspective, is an unfinished being, who is constantly transformation. |
id |
IFMT_cca33c7d11a8ef498b92f1851a3a57db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/338 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHEREL CONOCIMIENTO DEL MAESTRO A PARTIR DE UNA HISTORIA DE VIDA EN EDUCACIÓN: CÓMO ME CONVERTÍ EN MAESTROSABERES DOCENTES A PARTIR DE UMA HISTÓRIA DE VIDA NA EDUCAÇÃO: COMO ME FIZ PROFESSORAutobiografiaEnsino de CiênciasProfessor FormadorAutobiographyScience teachingTeacher TrainerAutobiografíaEnseñanza de las cienciasProfesor FormadorThis text presents the formative path of a teacher, author and researcher, subject of history itself, contextualized in a period of 55 years. The objective was to investigate the formative aspects of events and episodes influential to teaching and training perceived in the construction and resignification of teacher knowledge for/about the act of teaching/training for the final years of Elementary School, High School and Higher Education. From decade to decade, moments that marked the professor's biography are narrated, considering mainly aspects of Brazilian history and politics, and also his practice in the institutions he worked for. This entire process is essentially based on autobiographical research. The autobiographical narrative allowed a holistic look of an actor who experienced the story told here, contextualized from his perception and conception of events, indicating the complexity of constituting a teacher who, in Freire's perspective, is an unfinished being, who is constantly transformation.Este texto presenta el itinerario formativo de un docente, autor e investigador, sujeto de la propia historia, contextualizado en un período de 55 años. El objetivo fue investigar los aspectos formativos de los eventos y episodios influyentes a la enseñanza y formación percibidos en la construcción y redefinición de saberes docentes para/sobre el acto de enseñar/formar para los años finales de la enseñanza primaria, secundaria y universitaria. Década a década son narrados momentos que marcaron la biografía del profesor, considerando principalmente aspectos de la historia y política brasileña y, además, su práctica en las instituciones en que actuó. Todo ese proceso es fundamentado esencialmente en la investigación autobiográfica. La narrativa autobiográfica permitió una visión holística de un actor que vivió la experiencia de la historia aquí contada, contextualizada a partir de su percepción y concepción de los hechos, indicando la complejidad de constituirse profesor que, en la perspectiva de Paulo Freire, es un ser inacabado, que está em constante transformación.Este texto apresenta o percurso formativo de um docente, autor e pesquisador, sujeito da própria história, contextualizado em um período de 55 anos. O objetivo foi investigar os aspectos formativos dos eventos e episódios influentes ao ensino e formação, percebidos na construção e ressignificação de saberes docentes para/sobre o ato de ensinar/formar para os anos finais do Ensino Fundamental, Ensino Médio, Educação Básica e Ensino Superior. Década a década são narrados momentos que marcaram a biografia do docente, considerando principalmente aspectos da história e política brasileira e, ainda, sua prática nas instituições em que atuou. Todo esse processo é fundamentado essencialmente na pesquisa autobiográfica. A narrativa autobiográfica permitiu um olhar holístico de um ator que vivenciou a história aqui contada, contextualizada a partir de sua percepção e concepção dos eventos, indicando a complexidade de se constituir professor que, na perspectiva freireana, é um ser inacabado, que está em constante transformação.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/33810.23926/RPD.2021.v6.n2.e050.id1302Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0502526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338/328Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBertholine de Castro, Edward2023-05-30T00:40:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/338Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:40:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER EL CONOCIMIENTO DEL MAESTRO A PARTIR DE UNA HISTORIA DE VIDA EN EDUCACIÓN: CÓMO ME CONVERTÍ EN MAESTRO SABERES DOCENTES A PARTIR DE UMA HISTÓRIA DE VIDA NA EDUCAÇÃO: COMO ME FIZ PROFESSOR |
title |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER |
spellingShingle |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER Bertholine de Castro, Edward Autobiografia Ensino de Ciências Professor Formador Autobiography Science teaching Teacher Trainer Autobiografía Enseñanza de las ciencias Profesor Formador |
title_short |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER |
title_full |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER |
title_fullStr |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER |
title_full_unstemmed |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER |
title_sort |
TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER |
author |
Bertholine de Castro, Edward |
author_facet |
Bertholine de Castro, Edward |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bertholine de Castro, Edward |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia Ensino de Ciências Professor Formador Autobiography Science teaching Teacher Trainer Autobiografía Enseñanza de las ciencias Profesor Formador |
topic |
Autobiografia Ensino de Ciências Professor Formador Autobiography Science teaching Teacher Trainer Autobiografía Enseñanza de las ciencias Profesor Formador |
description |
This text presents the formative path of a teacher, author and researcher, subject of history itself, contextualized in a period of 55 years. The objective was to investigate the formative aspects of events and episodes influential to teaching and training perceived in the construction and resignification of teacher knowledge for/about the act of teaching/training for the final years of Elementary School, High School and Higher Education. From decade to decade, moments that marked the professor's biography are narrated, considering mainly aspects of Brazilian history and politics, and also his practice in the institutions he worked for. This entire process is essentially based on autobiographical research. The autobiographical narrative allowed a holistic look of an actor who experienced the story told here, contextualized from his perception and conception of events, indicating the complexity of constituting a teacher who, in Freire's perspective, is an unfinished being, who is constantly transformation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e050.id1302 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e050.id1302 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338/328 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941699317760 |