TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bertholine de Castro, Edward
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338
Resumo: This text presents the formative path of a teacher, author and researcher, subject of history itself, contextualized in a period of 55 years. The objective was to investigate the formative aspects of events and episodes influential to teaching and training perceived in the construction and resignification of teacher knowledge for/about the act of teaching/training for the final years of Elementary School, High School and Higher Education. From decade to decade, moments that marked the professor's biography are narrated, considering mainly aspects of Brazilian history and politics, and also his practice in the institutions he worked for. This entire process is essentially based on autobiographical research. The autobiographical narrative allowed a holistic look of an actor who experienced the story told here, contextualized from his perception and conception of events, indicating the complexity of constituting a teacher who, in Freire's perspective, is an unfinished being, who is constantly transformation.
id IFMT_cca33c7d11a8ef498b92f1851a3a57db
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/338
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHEREL CONOCIMIENTO DEL MAESTRO A PARTIR DE UNA HISTORIA DE VIDA EN EDUCACIÓN: CÓMO ME CONVERTÍ EN MAESTROSABERES DOCENTES A PARTIR DE UMA HISTÓRIA DE VIDA NA EDUCAÇÃO: COMO ME FIZ PROFESSORAutobiografiaEnsino de CiênciasProfessor FormadorAutobiographyScience teachingTeacher TrainerAutobiografíaEnseñanza de las cienciasProfesor FormadorThis text presents the formative path of a teacher, author and researcher, subject of history itself, contextualized in a period of 55 years. The objective was to investigate the formative aspects of events and episodes influential to teaching and training perceived in the construction and resignification of teacher knowledge for/about the act of teaching/training for the final years of Elementary School, High School and Higher Education. From decade to decade, moments that marked the professor's biography are narrated, considering mainly aspects of Brazilian history and politics, and also his practice in the institutions he worked for. This entire process is essentially based on autobiographical research. The autobiographical narrative allowed a holistic look of an actor who experienced the story told here, contextualized from his perception and conception of events, indicating the complexity of constituting a teacher who, in Freire's perspective, is an unfinished being, who is constantly transformation.Este texto presenta el itinerario formativo de un docente, autor e investigador, sujeto de la propia historia, contextualizado en un período de 55 años. El objetivo fue investigar los aspectos formativos de los eventos y episodios influyentes a la enseñanza y formación percibidos en la construcción y redefinición de saberes docentes para/sobre el acto de enseñar/formar para los años finales de la enseñanza primaria, secundaria y universitaria. Década a década son narrados momentos que marcaron la biografía del profesor, considerando principalmente aspectos de la historia y política brasileña y, además, su práctica en las instituciones en que actuó. Todo ese proceso es fundamentado esencialmente en la investigación autobiográfica.  La narrativa autobiográfica permitió una visión holística de un actor que vivió la experiencia de la historia aquí contada, contextualizada a partir de su percepción y concepción de los hechos, indicando la complejidad de constituirse profesor que, en la perspectiva de Paulo Freire, es un ser inacabado, que está em constante transformación.Este texto apresenta o percurso formativo de um docente, autor e pesquisador, sujeito da própria história, contextualizado em um período de 55 anos. O objetivo foi investigar os aspectos formativos dos eventos e episódios influentes ao ensino e formação, percebidos na construção e ressignificação de saberes docentes para/sobre o ato de ensinar/formar para os anos finais do Ensino Fundamental, Ensino Médio, Educação Básica e Ensino Superior. Década a década são narrados momentos que marcaram a biografia do docente, considerando principalmente aspectos da história e política brasileira e, ainda, sua prática nas instituições em que atuou. Todo esse processo é fundamentado essencialmente na pesquisa autobiográfica. A narrativa autobiográfica permitiu um olhar holístico de um ator que vivenciou a história aqui contada, contextualizada a partir de sua percepção e concepção dos eventos, indicando a complexidade de se constituir professor que, na perspectiva freireana, é um ser inacabado, que está em constante transformação.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/33810.23926/RPD.2021.v6.n2.e050.id1302Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0502526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338/328Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBertholine de Castro, Edward2023-05-30T00:40:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/338Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:40:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
EL CONOCIMIENTO DEL MAESTRO A PARTIR DE UNA HISTORIA DE VIDA EN EDUCACIÓN: CÓMO ME CONVERTÍ EN MAESTRO
SABERES DOCENTES A PARTIR DE UMA HISTÓRIA DE VIDA NA EDUCAÇÃO: COMO ME FIZ PROFESSOR
title TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
spellingShingle TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
Bertholine de Castro, Edward
Autobiografia
Ensino de Ciências
Professor Formador
Autobiography
Science teaching
Teacher Trainer
Autobiografía
Enseñanza de las ciencias
Profesor Formador
title_short TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
title_full TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
title_fullStr TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
title_full_unstemmed TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
title_sort TEACHER KNOWLEDGE FROM A LIFE STORY IN EDUCATION: HOW I BECAME A TEACHER
author Bertholine de Castro, Edward
author_facet Bertholine de Castro, Edward
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bertholine de Castro, Edward
dc.subject.por.fl_str_mv Autobiografia
Ensino de Ciências
Professor Formador
Autobiography
Science teaching
Teacher Trainer
Autobiografía
Enseñanza de las ciencias
Profesor Formador
topic Autobiografia
Ensino de Ciências
Professor Formador
Autobiography
Science teaching
Teacher Trainer
Autobiografía
Enseñanza de las ciencias
Profesor Formador
description This text presents the formative path of a teacher, author and researcher, subject of history itself, contextualized in a period of 55 years. The objective was to investigate the formative aspects of events and episodes influential to teaching and training perceived in the construction and resignification of teacher knowledge for/about the act of teaching/training for the final years of Elementary School, High School and Higher Education. From decade to decade, moments that marked the professor's biography are narrated, considering mainly aspects of Brazilian history and politics, and also his practice in the institutions he worked for. This entire process is essentially based on autobiographical research. The autobiographical narrative allowed a holistic look of an actor who experienced the story told here, contextualized from his perception and conception of events, indicating the complexity of constituting a teacher who, in Freire's perspective, is an unfinished being, who is constantly transformation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e050.id1302
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e050.id1302
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/338/328
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e050
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941699317760