Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Gabrielle Gomes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Antunes-Souza, Thiago
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573
Resumo: This research is part of the teacher training studies field, focusing the chemical educators training. In this context, it aims to analyze the role of the chemistry teacher in his professionality, from the perspective of the teacher trainers of the Science course degree at a university in the state of São Paulo. Therefore, supported by assumptions of qualitative research, six teacher trainers were interviewed through semi-structured interviews. The analyzes were built from the following axes: i) Understanding about what it means to be a chemistry teacher; ii) The profession forged in the life trajectory. The results point to the appreciation of initial training, to the relevance of student-teacher relationships and to the teacher's understanding about your own professional identity.
id UFMG-24_a99dd40024d2c9a6acbcb36b58d8a7c9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/34573
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacherVisiones de profesores formadores sobre la formación y ejercicio de la docencia del profesor de químicaVisões de professores formadores sobre a formação e exercício da docência do professor de químicaFormação de professoresEducação químicaProfessor formadorFormación de profesoresEducación químicaFormador de profesoresTeacher trainingChemical educationTeacher trainerThis research is part of the teacher training studies field, focusing the chemical educators training. In this context, it aims to analyze the role of the chemistry teacher in his professionality, from the perspective of the teacher trainers of the Science course degree at a university in the state of São Paulo. Therefore, supported by assumptions of qualitative research, six teacher trainers were interviewed through semi-structured interviews. The analyzes were built from the following axes: i) Understanding about what it means to be a chemistry teacher; ii) The profession forged in the life trajectory. The results point to the appreciation of initial training, to the relevance of student-teacher relationships and to the teacher's understanding about your own professional identity.Esta investigación forma parte del campo de los estudios e investigaciones de la formación del profesorado, centrándose especialmente en la formación del educador químico. En este contexto, tiene como objetivo analizar el papel del profesor de química en su profesionalidad, a la luz de los entendimientos de los formadores en un curso de licenciatura en Ciencias de una universidad en el estado de São Paulo. Para ello, apoyado por supuestos de investigación cualitativa, se entrevistó a seis formadores de profesores a través de entrevistas semiestructuradas. Los análisis se construyeron a partir de los siguientes ejes: i) Comprensión de lo que es ser profesor de química; ii) La profesión forjada en la propia trayectoria de vida. Los resultados apuntan a la valorización de la formación inicial, a la relevancia de las relaciones alumno-profesor y a la comprensión del profesor sobre su identidad profesional.A presente investigação insere-se no campo de estudos e pesquisas da formação de professores, focalizando em especial a formação de educadores químicos. Nesse contexto, apresenta-se como objetivo entender a função do professor de química em sua profissionalidade, à luz das compreensões dos docentes de um curso de licenciatura em Ciências de uma universidade pública do estado de São Paulo. Para tanto, com base em pressupostos da pesquisa qualitativa, foram entrevistados seis professores formadores por meio de entrevistas semiestruturadas. As análises foram construídas a partir dos seguintes eixos: i) Entendimento sobre o que é ser professor de química; ii) A profissão forjada na própria trajetória de vida. Os resultados apontam para a valorização da formação inicial, para a relevância das relações aluno-professor e para o entendimento do professor sobre sua identidade profissional.Universidade Federal de Minas Gerais2021-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3457310.35699/2237-5864.2021.34573Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573/28629Copyright (c) 2021 Gabrielle Gomes Ferreira, Thiago Antunes-Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Gabrielle GomesAntunes-Souza, Thiago2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34573Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
Visiones de profesores formadores sobre la formación y ejercicio de la docencia del profesor de química
Visões de professores formadores sobre a formação e exercício da docência do professor de química
title Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
spellingShingle Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
Ferreira, Gabrielle Gomes
Formação de professores
Educação química
Professor formador
Formación de profesores
Educación química
Formador de profesores
Teacher training
Chemical education
Teacher trainer
title_short Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
title_full Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
title_fullStr Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
title_full_unstemmed Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
title_sort Teacher trainer’s point of view about the training and teaching practice of the chemistry teacher
author Ferreira, Gabrielle Gomes
author_facet Ferreira, Gabrielle Gomes
Antunes-Souza, Thiago
author_role author
author2 Antunes-Souza, Thiago
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Gabrielle Gomes
Antunes-Souza, Thiago
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação química
Professor formador
Formación de profesores
Educación química
Formador de profesores
Teacher training
Chemical education
Teacher trainer
topic Formação de professores
Educação química
Professor formador
Formación de profesores
Educación química
Formador de profesores
Teacher training
Chemical education
Teacher trainer
description This research is part of the teacher training studies field, focusing the chemical educators training. In this context, it aims to analyze the role of the chemistry teacher in his professionality, from the perspective of the teacher trainers of the Science course degree at a university in the state of São Paulo. Therefore, supported by assumptions of qualitative research, six teacher trainers were interviewed through semi-structured interviews. The analyzes were built from the following axes: i) Understanding about what it means to be a chemistry teacher; ii) The profession forged in the life trajectory. The results point to the appreciation of initial training, to the relevance of student-teacher relationships and to the teacher's understanding about your own professional identity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573
10.35699/2237-5864.2021.34573
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.34573
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34573/28629
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Gabrielle Gomes Ferreira, Thiago Antunes-Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Gabrielle Gomes Ferreira, Thiago Antunes-Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636389072896