THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lazaroto, Elaine
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silveira Portelinha, Ângela Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357
Resumo: In the 2000s, in the state of Parana, research has pointed out a fragmentation in continuing training courses, contributing to the establishment of the Educational Development Program (EDP). We problematize the limits and possibilities of EDP in the continuing education of teacher educators, Regional Units of Education of Dois Vizinhos, Francisco Beltrao, and Pato Branco cities. This paper presents results achieved by a study conducted in the Graduation Program in Education of Unioeste, in Francisco Beltrao. It uses a critical-dialectical and qualitative approach and is based on a bibliographic review, document analysis, and data collected via questionnaires. One of the results achieved is that the interviewees attributes important contribution to their educational-training process through EDP. They also highlight, however, implications that have weakened the training courses offered, as the discontinuity of projects and research, escalation of the pedagogical work, lack of incentive, or precariousness in public policies succeeding the program.
id IFMT_cd4cbdf24462c38741ce6c0dcbb9dde7
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/357
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁEL PDE Y LA CONTRIBUCIÓN A LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESOR PEDAGOGO DE LOS NÚCLEOS EDUCATIVOS REGIONALES DEL SUROESTE DE PARANÁO PDE E A CONTRIBUIÇÃO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DO PROFESSOR PEDAGOGO DOS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO DO SUDOESTE DO PARANÁFormação ContinuadaPDEProfessor PedagogoContinuing educationEDPTeacher educatorFormación ContinuaPDEProfesor pedagogoIn the 2000s, in the state of Parana, research has pointed out a fragmentation in continuing training courses, contributing to the establishment of the Educational Development Program (EDP). We problematize the limits and possibilities of EDP in the continuing education of teacher educators, Regional Units of Education of Dois Vizinhos, Francisco Beltrao, and Pato Branco cities. This paper presents results achieved by a study conducted in the Graduation Program in Education of Unioeste, in Francisco Beltrao. It uses a critical-dialectical and qualitative approach and is based on a bibliographic review, document analysis, and data collected via questionnaires. One of the results achieved is that the interviewees attributes important contribution to their educational-training process through EDP. They also highlight, however, implications that have weakened the training courses offered, as the discontinuity of projects and research, escalation of the pedagogical work, lack of incentive, or precariousness in public policies succeeding the program.En la década de 2000, en Paraná, las investigaciones apuntaban a la fragmentación de cursos de formación continua, lo que contribuyó a la creación del Programa de Desarrollo Educativo (PDE). Discutimos los límites y posibilidades del PDE en la formación continua de profesores pedagogos, de los Núcleos Educativos Regionales (NRE) de Dois Vizinhos, Francisco Beltrão y Pato Branco. Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada en el PPG en Educación de Unioeste, Campus Francisco Beltrão, nivel de maestría. En términos metodológicos, se caracteriza por ser crítico-dialéctico con enfoque cualitativo, basado en un estudio bibliográfico, análisis de documentos y datos recolectados a través de un cuestionario. Entre otros resultados alcanzados los entrevistados confieren importante contribución del PDE al proceso formativo-educativo. Destacan implicaciones que debilitaron la formación, como discontinuidad de proyectos e investigaciones, intensificación del trabajo pedagógico, falta de incentivo o precariedad en las políticas públicas que sucedieron al programa.Nos anos 2000, no Paraná, pesquisas apontaram para a fragmentação nos cursos de formação continuada, o que contribuiu para a criação do Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE). Nesse sentido, problematizamos os limites e as possibilidades do PDE na formação continuada dos professores pedagogos, dos Núcleos Regionais de Educação de Dois Vizinhos, Francisco Beltrão e Pato Branco. Este artigo apresenta os resultados de pesquisa realizada no PPG em Educação da Unioeste, Campus de Francisco Beltrão, nível de mestrado. Em termos metodológicos, caracteriza-se por ser crítico-dialético e ter uma abordagem qualitativa, pautando-se em estudo bibliográfico, análise documental e dados levantados via questionário. Entre outros resultados alcançados, levantou-se que os entrevistados conferem importante contribuição do PDE ao processo formativo-educativo. Destacam, entretanto, implicações que fragilizaram a formação ofertada, como descontinuidade dos projetos e pesquisas, intensificação do trabalho pedagógico, falta de incentivo ou precariedade nas políticas públicas que sucederam o programa.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35710.23926/RPD.2021.v6.n2.e069.id1214Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0692526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357/349Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLazaroto, ElaineSilveira Portelinha, Ângela Maria2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/357Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
EL PDE Y LA CONTRIBUCIÓN A LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESOR PEDAGOGO DE LOS NÚCLEOS EDUCATIVOS REGIONALES DEL SUROESTE DE PARANÁ
O PDE E A CONTRIBUIÇÃO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DO PROFESSOR PEDAGOGO DOS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO DO SUDOESTE DO PARANÁ
title THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
spellingShingle THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
Lazaroto, Elaine
Formação Continuada
PDE
Professor Pedagogo
Continuing education
EDP
Teacher educator
Formación Continua
PDE
Profesor pedagogo
title_short THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
title_full THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
title_fullStr THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
title_full_unstemmed THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
title_sort THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
author Lazaroto, Elaine
author_facet Lazaroto, Elaine
Silveira Portelinha, Ângela Maria
author_role author
author2 Silveira Portelinha, Ângela Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lazaroto, Elaine
Silveira Portelinha, Ângela Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Continuada
PDE
Professor Pedagogo
Continuing education
EDP
Teacher educator
Formación Continua
PDE
Profesor pedagogo
topic Formação Continuada
PDE
Professor Pedagogo
Continuing education
EDP
Teacher educator
Formación Continua
PDE
Profesor pedagogo
description In the 2000s, in the state of Parana, research has pointed out a fragmentation in continuing training courses, contributing to the establishment of the Educational Development Program (EDP). We problematize the limits and possibilities of EDP in the continuing education of teacher educators, Regional Units of Education of Dois Vizinhos, Francisco Beltrao, and Pato Branco cities. This paper presents results achieved by a study conducted in the Graduation Program in Education of Unioeste, in Francisco Beltrao. It uses a critical-dialectical and qualitative approach and is based on a bibliographic review, document analysis, and data collected via questionnaires. One of the results achieved is that the interviewees attributes important contribution to their educational-training process through EDP. They also highlight, however, implications that have weakened the training courses offered, as the discontinuity of projects and research, escalation of the pedagogical work, lack of incentive, or precariousness in public policies succeeding the program.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e069.id1214
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e069.id1214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357/349
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943091826688