THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357 |
Resumo: | In the 2000s, in the state of Parana, research has pointed out a fragmentation in continuing training courses, contributing to the establishment of the Educational Development Program (EDP). We problematize the limits and possibilities of EDP in the continuing education of teacher educators, Regional Units of Education of Dois Vizinhos, Francisco Beltrao, and Pato Branco cities. This paper presents results achieved by a study conducted in the Graduation Program in Education of Unioeste, in Francisco Beltrao. It uses a critical-dialectical and qualitative approach and is based on a bibliographic review, document analysis, and data collected via questionnaires. One of the results achieved is that the interviewees attributes important contribution to their educational-training process through EDP. They also highlight, however, implications that have weakened the training courses offered, as the discontinuity of projects and research, escalation of the pedagogical work, lack of incentive, or precariousness in public policies succeeding the program. |
id |
IFMT_cd4cbdf24462c38741ce6c0dcbb9dde7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/357 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁEL PDE Y LA CONTRIBUCIÓN A LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESOR PEDAGOGO DE LOS NÚCLEOS EDUCATIVOS REGIONALES DEL SUROESTE DE PARANÁO PDE E A CONTRIBUIÇÃO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DO PROFESSOR PEDAGOGO DOS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO DO SUDOESTE DO PARANÁFormação ContinuadaPDEProfessor PedagogoContinuing educationEDPTeacher educatorFormación ContinuaPDEProfesor pedagogoIn the 2000s, in the state of Parana, research has pointed out a fragmentation in continuing training courses, contributing to the establishment of the Educational Development Program (EDP). We problematize the limits and possibilities of EDP in the continuing education of teacher educators, Regional Units of Education of Dois Vizinhos, Francisco Beltrao, and Pato Branco cities. This paper presents results achieved by a study conducted in the Graduation Program in Education of Unioeste, in Francisco Beltrao. It uses a critical-dialectical and qualitative approach and is based on a bibliographic review, document analysis, and data collected via questionnaires. One of the results achieved is that the interviewees attributes important contribution to their educational-training process through EDP. They also highlight, however, implications that have weakened the training courses offered, as the discontinuity of projects and research, escalation of the pedagogical work, lack of incentive, or precariousness in public policies succeeding the program.En la década de 2000, en Paraná, las investigaciones apuntaban a la fragmentación de cursos de formación continua, lo que contribuyó a la creación del Programa de Desarrollo Educativo (PDE). Discutimos los límites y posibilidades del PDE en la formación continua de profesores pedagogos, de los Núcleos Educativos Regionales (NRE) de Dois Vizinhos, Francisco Beltrão y Pato Branco. Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada en el PPG en Educación de Unioeste, Campus Francisco Beltrão, nivel de maestría. En términos metodológicos, se caracteriza por ser crítico-dialéctico con enfoque cualitativo, basado en un estudio bibliográfico, análisis de documentos y datos recolectados a través de un cuestionario. Entre otros resultados alcanzados los entrevistados confieren importante contribución del PDE al proceso formativo-educativo. Destacan implicaciones que debilitaron la formación, como discontinuidad de proyectos e investigaciones, intensificación del trabajo pedagógico, falta de incentivo o precariedad en las políticas públicas que sucedieron al programa.Nos anos 2000, no Paraná, pesquisas apontaram para a fragmentação nos cursos de formação continuada, o que contribuiu para a criação do Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE). Nesse sentido, problematizamos os limites e as possibilidades do PDE na formação continuada dos professores pedagogos, dos Núcleos Regionais de Educação de Dois Vizinhos, Francisco Beltrão e Pato Branco. Este artigo apresenta os resultados de pesquisa realizada no PPG em Educação da Unioeste, Campus de Francisco Beltrão, nível de mestrado. Em termos metodológicos, caracteriza-se por ser crítico-dialético e ter uma abordagem qualitativa, pautando-se em estudo bibliográfico, análise documental e dados levantados via questionário. Entre outros resultados alcançados, levantou-se que os entrevistados conferem importante contribuição do PDE ao processo formativo-educativo. Destacam, entretanto, implicações que fragilizaram a formação ofertada, como descontinuidade dos projetos e pesquisas, intensificação do trabalho pedagógico, falta de incentivo ou precariedade nas políticas públicas que sucederam o programa.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35710.23926/RPD.2021.v6.n2.e069.id1214Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0692526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357/349Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLazaroto, ElaineSilveira Portelinha, Ângela Maria2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/357Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ EL PDE Y LA CONTRIBUCIÓN A LA FORMACIÓN CONTINUA DEL PROFESOR PEDAGOGO DE LOS NÚCLEOS EDUCATIVOS REGIONALES DEL SUROESTE DE PARANÁ O PDE E A CONTRIBUIÇÃO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DO PROFESSOR PEDAGOGO DOS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO DO SUDOESTE DO PARANÁ |
title |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ |
spellingShingle |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ Lazaroto, Elaine Formação Continuada PDE Professor Pedagogo Continuing education EDP Teacher educator Formación Continua PDE Profesor pedagogo |
title_short |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ |
title_full |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ |
title_fullStr |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ |
title_full_unstemmed |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ |
title_sort |
THE EDP AND CONTRIBUTION TO THE TEACHER EDUCATOR’S CONTINUING TRAINING OF THE REGIONAL UNITS OF EDUCATION FROM SOUTH-WEST OF PARANÁ |
author |
Lazaroto, Elaine |
author_facet |
Lazaroto, Elaine Silveira Portelinha, Ângela Maria |
author_role |
author |
author2 |
Silveira Portelinha, Ângela Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lazaroto, Elaine Silveira Portelinha, Ângela Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Continuada PDE Professor Pedagogo Continuing education EDP Teacher educator Formación Continua PDE Profesor pedagogo |
topic |
Formação Continuada PDE Professor Pedagogo Continuing education EDP Teacher educator Formación Continua PDE Profesor pedagogo |
description |
In the 2000s, in the state of Parana, research has pointed out a fragmentation in continuing training courses, contributing to the establishment of the Educational Development Program (EDP). We problematize the limits and possibilities of EDP in the continuing education of teacher educators, Regional Units of Education of Dois Vizinhos, Francisco Beltrao, and Pato Branco cities. This paper presents results achieved by a study conducted in the Graduation Program in Education of Unioeste, in Francisco Beltrao. It uses a critical-dialectical and qualitative approach and is based on a bibliographic review, document analysis, and data collected via questionnaires. One of the results achieved is that the interviewees attributes important contribution to their educational-training process through EDP. They also highlight, however, implications that have weakened the training courses offered, as the discontinuity of projects and research, escalation of the pedagogical work, lack of incentive, or precariousness in public policies succeeding the program. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e069.id1214 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e069.id1214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/357/349 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e069 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943091826688 |