EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546 |
Resumo: | This paper presents a study of rotation isometries. The study is part of a continuing education course and integrates a Master's thesis, presented to the Graduate Program in Teaching of Exact Sciences, University of Vale do Taquari, Univates. The course involved five Mathematics teachers, from the 6th to 9th grades, from a public school located in Amarante do Maranhão / MA. Were studied rotational isometry activities, with the possibility of exploration with or without the use of GeoGebra software. As data collection instruments, the activities proposed to the teachers as well as the obtained results, the audio and video recordings, the observation and the field diary of the researcher were used. The results showed that the continuous training course contributed to the incorporation of GeoGebra software as a technological resource in the teachers' practice, indicating future changes, given the interest shown in the continuous training courses. |
id |
IFMT_d215cd40ce9ecd0d4870123fbcb58db0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/546 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRYEXPLORAÇÃO DO SOFTWARE GEOGEBRA EM UM CURSO DE FORMAÇÃO CONTINUADA: UMA PROPOSTA DINÂMICA PARA O ESTUDO DE ISOMETRIAS DO TIPO ROTAÇÃOGeoGebraFormação de professoresIsometrias de rotaçãoRotation isometriesGeoGebraTeacher trainingThis paper presents a study of rotation isometries. The study is part of a continuing education course and integrates a Master's thesis, presented to the Graduate Program in Teaching of Exact Sciences, University of Vale do Taquari, Univates. The course involved five Mathematics teachers, from the 6th to 9th grades, from a public school located in Amarante do Maranhão / MA. Were studied rotational isometry activities, with the possibility of exploration with or without the use of GeoGebra software. As data collection instruments, the activities proposed to the teachers as well as the obtained results, the audio and video recordings, the observation and the field diary of the researcher were used. The results showed that the continuous training course contributed to the incorporation of GeoGebra software as a technological resource in the teachers' practice, indicating future changes, given the interest shown in the continuous training courses.Este artigo apresenta um estudo de isometrias de rotação. O estudo é parte de um curso de formação continuada decorrente de uma dissertação de Mestrado, apresentada ao programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas, da Universidade do Vale Taquari, Univates. O curso envolveu cinco professores de Matemática, do 6º ao 9º ano, de uma escola da Rede Pública de Amarante do Maranhão/MA. Foram abordadas atividades de isometrias de rotação, com possibilidade de exploração com ou sem o uso do software GeoGebra. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizadas as atividades propostas aos professores e respondidas por eles, as gravações de áudios e vídeos, a observação e o diário de campo da pesquisadora. Os resultados apontaram que o curso de formação continuada contribuiu para a incorporação do software GeoGebra, como recurso tecnológico, na prática dos professores, indicando mudanças futuras, dado o interesse demonstrado nos encontros de formação.Revista Prática Docente2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/54610.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p42-60.id361Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-602526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546/536Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHepp Rehfeldt , Márcia JussaraMarinho Gomes Oliveira, Edicionina José Schuck, Rogério2023-06-08T00:54:55Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/546Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:54:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY EXPLORAÇÃO DO SOFTWARE GEOGEBRA EM UM CURSO DE FORMAÇÃO CONTINUADA: UMA PROPOSTA DINÂMICA PARA O ESTUDO DE ISOMETRIAS DO TIPO ROTAÇÃO |
title |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY |
spellingShingle |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara GeoGebra Formação de professores Isometrias de rotação Rotation isometries GeoGebra Teacher training |
title_short |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY |
title_full |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY |
title_fullStr |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY |
title_full_unstemmed |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY |
title_sort |
EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY |
author |
Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara |
author_facet |
Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara Marinho Gomes Oliveira, Edicionina José Schuck, Rogério |
author_role |
author |
author2 |
Marinho Gomes Oliveira, Edicionina José Schuck, Rogério |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara Marinho Gomes Oliveira, Edicionina José Schuck, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
GeoGebra Formação de professores Isometrias de rotação Rotation isometries GeoGebra Teacher training |
topic |
GeoGebra Formação de professores Isometrias de rotação Rotation isometries GeoGebra Teacher training |
description |
This paper presents a study of rotation isometries. The study is part of a continuing education course and integrates a Master's thesis, presented to the Graduate Program in Teaching of Exact Sciences, University of Vale do Taquari, Univates. The course involved five Mathematics teachers, from the 6th to 9th grades, from a public school located in Amarante do Maranhão / MA. Were studied rotational isometry activities, with the possibility of exploration with or without the use of GeoGebra software. As data collection instruments, the activities proposed to the teachers as well as the obtained results, the audio and video recordings, the observation and the field diary of the researcher were used. The results showed that the continuous training course contributed to the incorporation of GeoGebra software as a technological resource in the teachers' practice, indicating future changes, given the interest shown in the continuous training courses. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p42-60.id361 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p42-60.id361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546/536 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60 Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944495869952 |