EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Marinho Gomes Oliveira, Edicionina, José Schuck, Rogério
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546
Resumo: This paper presents a study of rotation isometries. The study is part of a continuing education course and integrates a Master's thesis, presented to the Graduate Program in Teaching of Exact Sciences, University of Vale do Taquari, Univates. The course involved five Mathematics teachers, from the 6th to 9th grades, from a public school located in Amarante do Maranhão / MA. Were studied rotational isometry activities, with the possibility of exploration with or without the use of GeoGebra software. As data collection instruments, the activities proposed to the teachers as well as the obtained results, the audio and video recordings, the observation and the field diary of the researcher were used. The results showed that the continuous training course contributed to the incorporation of GeoGebra software as a technological resource in the teachers' practice, indicating future changes, given the interest shown in the continuous training courses.
id IFMT_d215cd40ce9ecd0d4870123fbcb58db0
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/546
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRYEXPLORAÇÃO DO SOFTWARE GEOGEBRA EM UM CURSO DE FORMAÇÃO CONTINUADA: UMA PROPOSTA DINÂMICA PARA O ESTUDO DE ISOMETRIAS DO TIPO ROTAÇÃOGeoGebraFormação de professoresIsometrias de rotaçãoRotation isometriesGeoGebraTeacher trainingThis paper presents a study of rotation isometries. The study is part of a continuing education course and integrates a Master's thesis, presented to the Graduate Program in Teaching of Exact Sciences, University of Vale do Taquari, Univates. The course involved five Mathematics teachers, from the 6th to 9th grades, from a public school located in Amarante do Maranhão / MA. Were studied rotational isometry activities, with the possibility of exploration with or without the use of GeoGebra software. As data collection instruments, the activities proposed to the teachers as well as the obtained results, the audio and video recordings, the observation and the field diary of the researcher were used. The results showed that the continuous training course contributed to the incorporation of GeoGebra software as a technological resource in the teachers' practice, indicating future changes, given the interest shown in the continuous training courses.Este artigo apresenta um estudo de isometrias de rotação. O estudo é parte de um curso de formação continuada decorrente de uma dissertação de Mestrado, apresentada ao programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas, da Universidade do Vale Taquari, Univates. O curso envolveu cinco professores de Matemática, do 6º ao 9º ano, de uma escola da Rede Pública de Amarante do Maranhão/MA. Foram abordadas atividades de isometrias de rotação, com possibilidade de exploração com ou sem o uso do software GeoGebra. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizadas as atividades propostas aos professores e respondidas por eles, as gravações de áudios e vídeos, a observação e o diário de campo da pesquisadora. Os resultados apontaram que o curso de formação continuada contribuiu para a incorporação do software GeoGebra, como recurso tecnológico, na prática dos professores, indicando mudanças futuras, dado o interesse demonstrado nos encontros de formação.Revista Prática Docente2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/54610.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p42-60.id361Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-602526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546/536Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHepp Rehfeldt , Márcia JussaraMarinho Gomes Oliveira, Edicionina José Schuck, Rogério2023-06-08T00:54:55Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/546Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:54:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
EXPLORAÇÃO DO SOFTWARE GEOGEBRA EM UM CURSO DE FORMAÇÃO CONTINUADA: UMA PROPOSTA DINÂMICA PARA O ESTUDO DE ISOMETRIAS DO TIPO ROTAÇÃO
title EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
spellingShingle EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara
GeoGebra
Formação de professores
Isometrias de rotação
Rotation isometries
GeoGebra
Teacher training
title_short EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
title_full EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
title_fullStr EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
title_full_unstemmed EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
title_sort EXPLORATION OF GEOGEBRA SOFTWARE IN A CONTINUED TRAINING COURSE: A DYNAMIC PROPOSAL FOR THE ROTATION ISOMETRY
author Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara
author_facet Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara
Marinho Gomes Oliveira, Edicionina
José Schuck, Rogério
author_role author
author2 Marinho Gomes Oliveira, Edicionina
José Schuck, Rogério
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hepp Rehfeldt , Márcia Jussara
Marinho Gomes Oliveira, Edicionina
José Schuck, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv GeoGebra
Formação de professores
Isometrias de rotação
Rotation isometries
GeoGebra
Teacher training
topic GeoGebra
Formação de professores
Isometrias de rotação
Rotation isometries
GeoGebra
Teacher training
description This paper presents a study of rotation isometries. The study is part of a continuing education course and integrates a Master's thesis, presented to the Graduate Program in Teaching of Exact Sciences, University of Vale do Taquari, Univates. The course involved five Mathematics teachers, from the 6th to 9th grades, from a public school located in Amarante do Maranhão / MA. Were studied rotational isometry activities, with the possibility of exploration with or without the use of GeoGebra software. As data collection instruments, the activities proposed to the teachers as well as the obtained results, the audio and video recordings, the observation and the field diary of the researcher were used. The results showed that the continuous training course contributed to the incorporation of GeoGebra software as a technological resource in the teachers' practice, indicating future changes, given the interest shown in the continuous training courses.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p42-60.id361
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p42-60.id361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/546/536
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60
Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 42-60
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944495869952