THE SEARCH FOR FEMALE AUTONOMY THROUGH THE TERESA DE BENGUELA PROGRAM OF THE FEDERAL INSTITUTE OF MATO GROSSO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Pinto Júnior, Joelias
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos Campos, Silvani Aparecida dos, Luis Binde, João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/311
Resumo: The Teresa de Benguela Program raises the income of women in vulnerable situations through entrepreneurship. This paper analyzes the effectiveness of the Program as a supportive public policy, from the point of view of 144 students from courses developed in the Program, over a period of three years, between 2017 and 2019, on IFMT campuses, who carried out projects of Teresa de Benguela. A systematic review was done through the analysis of institutional documents and bibliographies on the themes of female empowerment, income generation and public policies to promote income and overcome situations of vulnerability; and, also, interviews were carried out with students, in which the answers to the questionnaire that evaluated the efficacy, effectiveness and satisfaction with the Program were analyzed. We observed that the participants obtained high satisfaction with the acquired knowledge, with the quality of the professors and with the products and services developed in the course. The Program also demonstrated that it contributed to promoting the empowerment and autonomy of the women attended, as they felt motivated and able to create and apply their knowledge. It was concluded that the Program is effective in transforming women's lives.
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A systematic review was done through the analysis of institutional documents and bibliographies on the themes of female empowerment, income generation and public policies to promote income and overcome situations of vulnerability; and, also, interviews were carried out with students, in which the answers to the questionnaire that evaluated the efficacy, effectiveness and satisfaction with the Program were analyzed. We observed that the participants obtained high satisfaction with the acquired knowledge, with the quality of the professors and with the products and services developed in the course. The Program also demonstrated that it contributed to promoting the empowerment and autonomy of the women attended, as they felt motivated and able to create and apply their knowledge. It was concluded that the Program is effective in transforming women's lives.El Programa Teresa de Benguela aumenta los ingresos de mujeres en situación de vulnerabilidad a través del emprendimiento. Este artículo analiza la efectividad del Programa como política pública correctiva, desde el punto de vista de 144 estudiantes de los cursos desarrollados en el Programa, durante un período de tres años, entre 2017 y 2019, en las instalaciones del IFMT, quienes realizaron proyectos de Teresa de Benguela. Se utilizó una revisión sistemática mediante el análisis de documentos institucionales y bibliografías sobre los temas de empoderamiento femenino, generación de ingresos y políticas públicas para promover ingresos y superar situaciones de vulnerabilidad; y, también, se realizaron entrevistas a estudiantes, en las que se analizaron las respuestas al cuestionario que evaluaba la eficiencia, efectividad y satisfacción con el Programa. Se observó que los participantes obtuvieron alta satisfacción con los conocimientos adquiridos, con la calidad de los profesores y con los productos y servicios desarrollados en el curso. El Programa también demostró que contribuyó a promover el empoderamiento y la autonomía de las mujeres atendidas, ya que se sintieron motivadas y capaces de crear y aplicar sus conocimientos. Se concluyó que el Programa es efectivo para transformar la vida de las mujeres.O Programa Teresa de Benguela eleva a renda de mulheres em situação de vulnerabilidade por meio do empreendedorismo. Este artigo faz uma análise sobre a efetividade do Programa como uma política pública reparadora, a partir do ponto de vista de 144 alunas dos cursos desenvolvidos no Programa, no período de três anos, entre 2017 a 2019, nos campi do IFMT, que executaram projetos do Teresa de Benguela. Utilizou-se revisão sistemática por meio da análise de documentos institucionais e de bibliografias sobre as temáticas de empoderamento feminino, geração de renda e políticas públicas de promoção de renda e superação de situação de vulnerabilidade; e, também, realizaram-se entrevistas com estudantes, nas quais foram analisadas as respostas do questionário que avaliou a eficácia, a efetividade e a satisfação com o Programa. Observou-se que as participantes obtiveram elevada satisfação com os conhecimentos adquiridos, com a qualidade dos professores e com os produtos e serviços desenvolvidos no curso. O Programa também demonstrou contribuir para a promoção do empoderamento e autonomia das mulheres atendidas, pois estas se sentiram motivadas e aptas a criar e aplicar os seus conhecimentos. Concluiu-se que o Programa é efetivo para a transformação de vidas femininas.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/31110.23926/RPD.2021.v6.n3.e100.id1237Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e100Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e100Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e1002526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/311/302Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Pinto Júnior, Joelias Santos Campos, Silvani Aparecida dos Luis Binde, João2023-05-28T00:41:05Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/311Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:41:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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