Sociedade das outsiders: das pedagogias de gênero da prosperidade às heterotopias pós-feministas
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16443 |
Resumo: | This article focuses on a possible permeability between feminist experience and evangelical Neo-Pentecostal experience. Through a focus group approach, we problematize the intersection between the pulsating gender pedagogy in prosperity theology and the lines of force of two feminist premises, which was resignified by a neoliberal rationality: gender equality and female empowerment. Therefore, we defend that the sayings of young evangelicals allow us to suggest the existence of a post-feminist heterotopia: spaces, certainly not full of neoliberal gender discourse ruptures, despite of that, still give rise to small cracks that from the very heart of normativity allow these evangelical young women to create other subjective possibilities for themselves. |
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Sociedade das outsiders: das pedagogias de gênero da prosperidade às heterotopias pós-feministasThe outsiders’ society: from prosperity gender pedagogies to post-feminist heterotopiasLa sociedad de las outsiders: de las pedagogías de género de la prosperidad a las heterotopías postfeministasEmpowermentEqualityGenderPost-feminismsSubjectivityEmpoderamientoGéneroIgualdadPostfeminismosSubjetividadEmpoderamentoGêneroIgualdadePós-feminismosSubjetividadeThis article focuses on a possible permeability between feminist experience and evangelical Neo-Pentecostal experience. Through a focus group approach, we problematize the intersection between the pulsating gender pedagogy in prosperity theology and the lines of force of two feminist premises, which was resignified by a neoliberal rationality: gender equality and female empowerment. Therefore, we defend that the sayings of young evangelicals allow us to suggest the existence of a post-feminist heterotopia: spaces, certainly not full of neoliberal gender discourse ruptures, despite of that, still give rise to small cracks that from the very heart of normativity allow these evangelical young women to create other subjective possibilities for themselves. Este artículo se centra en una posible permeabilidad entre la experiencia feminista y la experiencia evangélica neopentecostal. A partir de un grupo focal con jóvens evangélicas, problematizamos la intersección entre la pedagogía del género que pulsa en teología de la prosperidad y las líneas de fuerza de dos premisas feministas resignificadas por una racionalidad neoliberal: igualdad del género y empoderamiento femenino. Por lo tanto, defendemos que los refranes de jóvenes evangélicas permiten que sugiramos la existencia de un heterotopia postfeminista: espacios, ciertamente no llenos de las rupturas neoliberal del discurso del género, sino que, todavía, dan lugar a pequeñas grietas que, desde el seno mismo de la normatividad, permiten estas jóvenes mujeres evangélicas crear otras posibilidades subjetivas de sí mismos.Este artigo trata de uma possível permeabilidade entre a experiência feminista e a experiência evagélica neopetencostal. A partir de um grupo focal com jovens evangélicas, problematizamos a intersecção entre a pedagogia de gênero pulsante na teologia da prosperidade e as linhas de força de duas premissas feministas ressignificadas pela racionalidade neoliberal: a igualdade de gênero e o empoderamento feminino. Com isso, defendemos que os ditos das jovens evangélicas nos permitem sugerir a existência de uma heterotopia pós-feminista: espaços, certamente, não de pleno rompimento com a ordem do discurso de gênero neoliberal, mas que, apesar de tudo, ainda ensejam e ensaiam pequenas rachaduras que, desde o seio mesmo da normatividade, permitem a essas jovens evangélicas criarem outras possibilidades subjetivas para si mesmas. Revista Tempos e Espaços em Educação2021-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1644310.20952/revtee.v14i33.16443Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e16443Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e16443Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e16443Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e164432358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16443/12340https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16443/13482Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessColman, Stefane RodriguesBalthazar, Gregory da Silva2022-12-29T01:54:03Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16443Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-12-29T01:54:03Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
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