ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira da Silva, Aline Aparecida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Catão, Vinícius, Fátima Andrade da Silva, Aparecida de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459
Resumo: This paper describes and analyzes an Investigative Teaching Sequence (ITS) that approached the Chemistry of soaps and detergents. The ITS was designed to teach Stoichiometry in a contextual way to a class from the 2nd Grade of High School (15-16 years old) of a High School in the Viçosa’s town (Brazil), being discussed over eight classes of fifty minutes. To proceed the data analysis, eight Case Studies were prepared with description of the classes, based on the audios’ transcripts, students' answers and field notes. This analysis allowed conclude that the Stoichiometry discussed in the classroom through experimental investigative activities and with contextual approaches favored debates on socio-scientific issues. Its form of teaching approach allowed problematize the discussion, providing students with a more dynamic and participative interaction on the classes. This instructional process was led the students to a better understanding of the chemical content, as well as critical citizen formation.
id IFMT_d66f150748f7adcb264e963376869d21
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/459
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTSANÁLISE DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA INVESTIGATIVA SOBRE ESTEQUIOMETRIA ABORDANDO A QUÍMICA DOS SABÕES E DETERGENTESCálculos EstequiométricosTransformações QuímicasContextualizaçãoStoichiometric StudiesChemical TransformationsContextualizationThis paper describes and analyzes an Investigative Teaching Sequence (ITS) that approached the Chemistry of soaps and detergents. The ITS was designed to teach Stoichiometry in a contextual way to a class from the 2nd Grade of High School (15-16 years old) of a High School in the Viçosa’s town (Brazil), being discussed over eight classes of fifty minutes. To proceed the data analysis, eight Case Studies were prepared with description of the classes, based on the audios’ transcripts, students' answers and field notes. This analysis allowed conclude that the Stoichiometry discussed in the classroom through experimental investigative activities and with contextual approaches favored debates on socio-scientific issues. Its form of teaching approach allowed problematize the discussion, providing students with a more dynamic and participative interaction on the classes. This instructional process was led the students to a better understanding of the chemical content, as well as critical citizen formation.O presente trabalho descreve e analisa uma Sequência Didática Investigativa que abordou a Química dos sabões e detergentes. Ela foi elaborada para ensinar Estequiometria de forma contextualizada aos estudantes da 2ª Série do Ensino Médio, em uma escola privada na cidade de Viçosa (MG), sendo discutida ao longo de oito aulas de cinquenta minutos. Para analisar os dados, foram feitos Estudos de Casos com a descrição das aulas, tendo como base as transcrições dos áudios, as respostas dos estudantes às atividades, além das notas de campo. Essa análise nos permitiu concluir que o modo como foi abordado o conteúdo de Estequiometria em sala de aula, por meio de atividades experimentais investigativas e com abordagens contextuais, favoreceu debates sobre questões sociocientíficas que permitiram problematizar o conteúdo, proporcionando aos estudantes um processo formativo mais dinâmico e participativo. Isso favoreceu uma melhor compreensão do conteúdo químico, bem como a formação cidadã.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/45910.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-12772526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459/450Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Teixeira da Silva, Aline AparecidaCatão, ViníciusFátima Andrade da Silva, Aparecida de2023-06-04T00:42:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/459Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:42:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
ANÁLISE DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA INVESTIGATIVA SOBRE ESTEQUIOMETRIA ABORDANDO A QUÍMICA DOS SABÕES E DETERGENTES
title ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
spellingShingle ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
Teixeira da Silva, Aline Aparecida
Cálculos Estequiométricos
Transformações Químicas
Contextualização
Stoichiometric Studies
Chemical Transformations
Contextualization
title_short ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
title_full ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
title_fullStr ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
title_full_unstemmed ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
title_sort ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
author Teixeira da Silva, Aline Aparecida
author_facet Teixeira da Silva, Aline Aparecida
Catão, Vinícius
Fátima Andrade da Silva, Aparecida de
author_role author
author2 Catão, Vinícius
Fátima Andrade da Silva, Aparecida de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira da Silva, Aline Aparecida
Catão, Vinícius
Fátima Andrade da Silva, Aparecida de
dc.subject.por.fl_str_mv Cálculos Estequiométricos
Transformações Químicas
Contextualização
Stoichiometric Studies
Chemical Transformations
Contextualization
topic Cálculos Estequiométricos
Transformações Químicas
Contextualização
Stoichiometric Studies
Chemical Transformations
Contextualization
description This paper describes and analyzes an Investigative Teaching Sequence (ITS) that approached the Chemistry of soaps and detergents. The ITS was designed to teach Stoichiometry in a contextual way to a class from the 2nd Grade of High School (15-16 years old) of a High School in the Viçosa’s town (Brazil), being discussed over eight classes of fifty minutes. To proceed the data analysis, eight Case Studies were prepared with description of the classes, based on the audios’ transcripts, students' answers and field notes. This analysis allowed conclude that the Stoichiometry discussed in the classroom through experimental investigative activities and with contextual approaches favored debates on socio-scientific issues. Its form of teaching approach allowed problematize the discussion, providing students with a more dynamic and participative interaction on the classes. This instructional process was led the students to a better understanding of the chemical content, as well as critical citizen formation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459/450
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943813246976