ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459 |
Resumo: | This paper describes and analyzes an Investigative Teaching Sequence (ITS) that approached the Chemistry of soaps and detergents. The ITS was designed to teach Stoichiometry in a contextual way to a class from the 2nd Grade of High School (15-16 years old) of a High School in the Viçosa’s town (Brazil), being discussed over eight classes of fifty minutes. To proceed the data analysis, eight Case Studies were prepared with description of the classes, based on the audios’ transcripts, students' answers and field notes. This analysis allowed conclude that the Stoichiometry discussed in the classroom through experimental investigative activities and with contextual approaches favored debates on socio-scientific issues. Its form of teaching approach allowed problematize the discussion, providing students with a more dynamic and participative interaction on the classes. This instructional process was led the students to a better understanding of the chemical content, as well as critical citizen formation. |
id |
IFMT_d66f150748f7adcb264e963376869d21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/459 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTSANÁLISE DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA INVESTIGATIVA SOBRE ESTEQUIOMETRIA ABORDANDO A QUÍMICA DOS SABÕES E DETERGENTESCálculos EstequiométricosTransformações QuímicasContextualizaçãoStoichiometric StudiesChemical TransformationsContextualizationThis paper describes and analyzes an Investigative Teaching Sequence (ITS) that approached the Chemistry of soaps and detergents. The ITS was designed to teach Stoichiometry in a contextual way to a class from the 2nd Grade of High School (15-16 years old) of a High School in the Viçosa’s town (Brazil), being discussed over eight classes of fifty minutes. To proceed the data analysis, eight Case Studies were prepared with description of the classes, based on the audios’ transcripts, students' answers and field notes. This analysis allowed conclude that the Stoichiometry discussed in the classroom through experimental investigative activities and with contextual approaches favored debates on socio-scientific issues. Its form of teaching approach allowed problematize the discussion, providing students with a more dynamic and participative interaction on the classes. This instructional process was led the students to a better understanding of the chemical content, as well as critical citizen formation.O presente trabalho descreve e analisa uma Sequência Didática Investigativa que abordou a Química dos sabões e detergentes. Ela foi elaborada para ensinar Estequiometria de forma contextualizada aos estudantes da 2ª Série do Ensino Médio, em uma escola privada na cidade de Viçosa (MG), sendo discutida ao longo de oito aulas de cinquenta minutos. Para analisar os dados, foram feitos Estudos de Casos com a descrição das aulas, tendo como base as transcrições dos áudios, as respostas dos estudantes às atividades, além das notas de campo. Essa análise nos permitiu concluir que o modo como foi abordado o conteúdo de Estequiometria em sala de aula, por meio de atividades experimentais investigativas e com abordagens contextuais, favoreceu debates sobre questões sociocientíficas que permitiram problematizar o conteúdo, proporcionando aos estudantes um processo formativo mais dinâmico e participativo. Isso favoreceu uma melhor compreensão do conteúdo químico, bem como a formação cidadã.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/45910.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-12772526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459/450Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Teixeira da Silva, Aline AparecidaCatão, ViníciusFátima Andrade da Silva, Aparecida de2023-06-04T00:42:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/459Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:42:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS ANÁLISE DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA INVESTIGATIVA SOBRE ESTEQUIOMETRIA ABORDANDO A QUÍMICA DOS SABÕES E DETERGENTES |
title |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS |
spellingShingle |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS Teixeira da Silva, Aline Aparecida Cálculos Estequiométricos Transformações Químicas Contextualização Stoichiometric Studies Chemical Transformations Contextualization |
title_short |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS |
title_full |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS |
title_fullStr |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS |
title_full_unstemmed |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS |
title_sort |
ANALYSIS OF AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE ABOUT STOICHIOMETRY RELATED TO THE CHEMISTRY OF SOAPS AND DETERGENTS |
author |
Teixeira da Silva, Aline Aparecida |
author_facet |
Teixeira da Silva, Aline Aparecida Catão, Vinícius Fátima Andrade da Silva, Aparecida de |
author_role |
author |
author2 |
Catão, Vinícius Fátima Andrade da Silva, Aparecida de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira da Silva, Aline Aparecida Catão, Vinícius Fátima Andrade da Silva, Aparecida de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cálculos Estequiométricos Transformações Químicas Contextualização Stoichiometric Studies Chemical Transformations Contextualization |
topic |
Cálculos Estequiométricos Transformações Químicas Contextualização Stoichiometric Studies Chemical Transformations Contextualization |
description |
This paper describes and analyzes an Investigative Teaching Sequence (ITS) that approached the Chemistry of soaps and detergents. The ITS was designed to teach Stoichiometry in a contextual way to a class from the 2nd Grade of High School (15-16 years old) of a High School in the Viçosa’s town (Brazil), being discussed over eight classes of fifty minutes. To proceed the data analysis, eight Case Studies were prepared with description of the classes, based on the audios’ transcripts, students' answers and field notes. This analysis allowed conclude that the Stoichiometry discussed in the classroom through experimental investigative activities and with contextual approaches favored debates on socio-scientific issues. Its form of teaching approach allowed problematize the discussion, providing students with a more dynamic and participative interaction on the classes. This instructional process was led the students to a better understanding of the chemical content, as well as critical citizen formation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1256-1277.id736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/459/450 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1256-1277 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943813246976 |