The obstacles in the process of teaching and learning of stoichiometic calculation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ana Alice Farias da
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Souza, Jorge Raimundo da Trindade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2190
Resumo: The article presents results of a research realized in the city of Belém, Pará with chemistry teachers and students of 2nd year of high school from a public school and one private, by the application of semistructured interviews in order to identify and investigate in Chemistry classes in the main obstacles of the students in relation to student learning Stoichiometric Calculation, and thus, propose a didactic intervention. After quantitative and qualitative analysis was applied a contextualized classroom using teaching a game, aiming at effective learning. The results show that the main difficulty reported by both students and the teachers is related to the calculations present in the content addressed. It is concluded that, after didactic intervention and implementation of a new semistructured interview, the students showed an interest in class, better understanding of the contents so they could effectively build the knowledge object of this study
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spelling The obstacles in the process of teaching and learning of stoichiometic calculationObstáculos no processo de ensino e de aprendizagem de cálculo estequiométricostoichiometric calculation; learning obstacles; chemistry teachingcálculo estequiométrico; obstáculos de aprendizagem; ensino de químicaThe article presents results of a research realized in the city of Belém, Pará with chemistry teachers and students of 2nd year of high school from a public school and one private, by the application of semistructured interviews in order to identify and investigate in Chemistry classes in the main obstacles of the students in relation to student learning Stoichiometric Calculation, and thus, propose a didactic intervention. After quantitative and qualitative analysis was applied a contextualized classroom using teaching a game, aiming at effective learning. The results show that the main difficulty reported by both students and the teachers is related to the calculations present in the content addressed. It is concluded that, after didactic intervention and implementation of a new semistructured interview, the students showed an interest in class, better understanding of the contents so they could effectively build the knowledge object of this studyO artigo apresenta resultados de uma pesquisa realizada no município de Belém-Pará, com professores de Química e alunos do 2° ano do Ensino Médio de uma escola pública e outra privada, por meio da aplicação de entrevistas semiestruturadas com o objetivo de identificar e investigar nas aulas de Química os principais obstáculos dos estudantes em relação ao aprendizado de Cálculo Estequiométrico, e assim, propor uma intervenção didática. Após análise quantitativa e qualitativa aplicou-se uma aula contextualizada utilizando um jogo didático, objetivando uma aprendizagem efetiva. Os resultados mostram que a principal dificuldade relatada tanto pelos discentes quanto pelos docentes está relacionada aos cálculos presentes no conteúdo abordado. Concluiu-se, após a intervenção didática e a aplicação de uma nova entrevista semiestruturada, que os estudantes demonstraram interesse na aula, melhor compreensão do conteúdo e assim puderam construir efetivamente o conhecimento objeto deste estudo.Universidade Federal do ParáCosta, Ana Alice Farias daSouza, Jorge Raimundo da Trindade2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/219010.18542/amazrecm.v10i19.2190Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 19 (2013); 106-116Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 19 (2013); 106-1162317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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