Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747 |
Resumo: | This current work presents a research proposal on the treatment given by Portuguese Language teachers - final years of Elementary School (initials in Portuguese: EF) - of Souza Bandeira State School, in the city Cuiabá - MT, to the Descriptors of Topic I, "Reading Procedures”, present in the SAEB Test Reference Matrix. The research, with a qualitative approach, based on a case study, used a structured questionnaire and interview as instruments for data collection. The research is theoretically based on Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) and Tardif (2011), among others, as well as on official documents that regulate teaching. After that the analysis was carried out, we found that teachers organize their praxis in a process of continuous reflection, in the development of a conscious and participatory action, through mediating reading activities. The results point to the importance of understanding the SAEB Reference Matrix for the student's reading training process. |
id |
IFMT_d9381c1e2b4b837686f5cb2547192e33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1747 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference MatrixFormácion docente para la ensenãnza de la lectura: uma mirada a la luz de la Matriz de Referencia SAEB Formação de professores para o ensino de leitura: um olhar à luz da Matriz de Referência do SAEBTeachingReading StrategiesReading SkillsReference MatrixEnseñanzaEstrategias de lecturaHabilidade de lecturaMatriz de referenciaEnsinoEstratégias de LeituraHabilidades de LeituraMatriz de ReferênciaThis current work presents a research proposal on the treatment given by Portuguese Language teachers - final years of Elementary School (initials in Portuguese: EF) - of Souza Bandeira State School, in the city Cuiabá - MT, to the Descriptors of Topic I, "Reading Procedures”, present in the SAEB Test Reference Matrix. The research, with a qualitative approach, based on a case study, used a structured questionnaire and interview as instruments for data collection. The research is theoretically based on Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) and Tardif (2011), among others, as well as on official documents that regulate teaching. After that the analysis was carried out, we found that teachers organize their praxis in a process of continuous reflection, in the development of a conscious and participatory action, through mediating reading activities. The results point to the importance of understanding the SAEB Reference Matrix for the student's reading training process.El presente trabajo presenta uma propuesta de investigación sobre el tratamento dado por professores de Lengua Portuguesa últimos anos de la Enseñanza Fundamental (EF) - de la Escuela Estadual Souza Bandeira, em el município de Cuiabá – MT, a los Descriptores del Tema I “Procedimientos de Lectura”, presente em la Matriz de Referencia de Pruebas SAEB. La investigación, con enfoque cualitativo, basada em estudio de caso, utilizo como instrumentos para la recolección de datos un cuestionario se basa teoricamente em Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) y Tardif (2011), entre otros, así em documentos oficiales que regulan enseñanza. Com ele análisis realizado, encontramos que los docentes organizan su práxis en un proceso de reflexión continua, en el desarroll de una acción consciente y participativa , a través de actividades de lectura mediadora. Los resultados apuntan para la importancia de la comprensión de la Matriz de Referencia SAEB para el processo de formación lectora do alumno.O presente trabalho apresenta uma proposta de investigação sobre o tratamento dado pelos professores de Língua Portuguesa – anos finais do Ensino Fundamental (EF) – da Escola Estadual Souza Bandeira, no município de Cuiabá - MT, aos Descritores do Tópico I, “Procedimentos de Leitura”, presentes na Matriz de Referência da Prova SAEB. A pesquisa, de abordagem qualitativa, a partir de um estudo de caso, utilizou, como instrumentos para coleta de dados, questionário estruturado e entrevista. A pesquisa está embasada teoricamente em Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) e Tardif (2011), dentre outros, bem como nos documentos oficiais que normatizam o ensino. Com a análise realizada, constatamos que os docentes organizam sua práxis em um processo de reflexão contínuo, no desenvolvimento de uma ação consciente e participativa, por meio de atividades mediadoras de leitura. Os resultados apontam para a importância de entendimento da Matriz de Referência SAEB para o processo de formação leitora do aluno.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/174710.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Special Issue - Human Sciences and Their Technologies; e22106Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número especial - Ciencias humanas y sus tecnologías; e22106Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e221062526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747/720Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoenga, Rosemar EuricoRibeiro, Gláucia2022-11-24T22:36:11Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1747Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-11-24T22:36:11Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix Formácion docente para la ensenãnza de la lectura: uma mirada a la luz de la Matriz de Referencia SAEB Formação de professores para o ensino de leitura: um olhar à luz da Matriz de Referência do SAEB |
title |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix |
spellingShingle |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix Coenga, Rosemar Eurico Teaching Reading Strategies Reading Skills Reference Matrix Enseñanza Estrategias de lectura Habilidade de lectura Matriz de referencia Ensino Estratégias de Leitura Habilidades de Leitura Matriz de Referência |
title_short |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix |
title_full |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix |
title_fullStr |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix |
title_full_unstemmed |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix |
title_sort |
Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix |
author |
Coenga, Rosemar Eurico |
author_facet |
Coenga, Rosemar Eurico Ribeiro, Gláucia |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Gláucia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coenga, Rosemar Eurico Ribeiro, Gláucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Reading Strategies Reading Skills Reference Matrix Enseñanza Estrategias de lectura Habilidade de lectura Matriz de referencia Ensino Estratégias de Leitura Habilidades de Leitura Matriz de Referência |
topic |
Teaching Reading Strategies Reading Skills Reference Matrix Enseñanza Estrategias de lectura Habilidade de lectura Matriz de referencia Ensino Estratégias de Leitura Habilidades de Leitura Matriz de Referência |
description |
This current work presents a research proposal on the treatment given by Portuguese Language teachers - final years of Elementary School (initials in Portuguese: EF) - of Souza Bandeira State School, in the city Cuiabá - MT, to the Descriptors of Topic I, "Reading Procedures”, present in the SAEB Test Reference Matrix. The research, with a qualitative approach, based on a case study, used a structured questionnaire and interview as instruments for data collection. The research is theoretically based on Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) and Tardif (2011), among others, as well as on official documents that regulate teaching. After that the analysis was carried out, we found that teachers organize their praxis in a process of continuous reflection, in the development of a conscious and participatory action, through mediating reading activities. The results point to the importance of understanding the SAEB Reference Matrix for the student's reading training process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747/720 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Special Issue - Human Sciences and Their Technologies; e22106 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número especial - Ciencias humanas y sus tecnologías; e22106 Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22106 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726404313088 |