Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coenga, Rosemar Eurico
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ribeiro, Gláucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747
Resumo: This current work presents a research proposal on the treatment given by Portuguese Language teachers - final years of Elementary School (initials in Portuguese: EF) - of Souza Bandeira State School, in the city Cuiabá - MT, to the Descriptors of Topic I, "Reading Procedures”, present in the SAEB Test Reference Matrix. The research, with a qualitative approach, based on a case study, used a structured questionnaire and interview as instruments for data collection. The research is theoretically based on Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) and Tardif (2011), among others, as well as on official documents that regulate teaching. After that the analysis was carried out, we found that teachers organize their praxis in a process of continuous reflection, in the development of a conscious and participatory action, through mediating reading activities. The results point to the importance of understanding the SAEB Reference Matrix for the student's reading training process.
id IFMT_d9381c1e2b4b837686f5cb2547192e33
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1747
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference MatrixFormácion docente para la ensenãnza de la lectura: uma mirada a la luz de la Matriz de Referencia SAEB Formação de professores para o ensino de leitura: um olhar à luz da Matriz de Referência do SAEBTeachingReading StrategiesReading SkillsReference MatrixEnseñanzaEstrategias de lecturaHabilidade de lecturaMatriz de referenciaEnsinoEstratégias de LeituraHabilidades de LeituraMatriz de ReferênciaThis current work presents a research proposal on the treatment given by Portuguese Language teachers - final years of Elementary School (initials in Portuguese: EF) - of Souza Bandeira State School, in the city Cuiabá - MT, to the Descriptors of Topic I, "Reading Procedures”, present in the SAEB Test Reference Matrix. The research, with a qualitative approach, based on a case study, used a structured questionnaire and interview as instruments for data collection. The research is theoretically based on Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) and Tardif (2011), among others, as well as on official documents that regulate teaching. After that the analysis was carried out, we found that teachers organize their praxis in a process of continuous reflection, in the development of a conscious and participatory action, through mediating reading activities. The results point to the importance of understanding the SAEB Reference Matrix for the student's reading training process.El presente trabajo presenta uma propuesta de investigación sobre el tratamento dado por professores de Lengua Portuguesa últimos anos de la Enseñanza Fundamental (EF) - de la Escuela Estadual Souza Bandeira, em el município de Cuiabá – MT, a los Descriptores del Tema I “Procedimientos  de Lectura”, presente em la Matriz de Referencia de Pruebas SAEB. La investigación, con enfoque cualitativo, basada em estudio de caso, utilizo como instrumentos para la  recolección de datos un cuestionario se basa teoricamente em Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) y Tardif (2011), entre otros, así em documentos oficiales que regulan enseñanza. Com ele análisis realizado, encontramos que los docentes organizan su práxis en un proceso de reflexión continua, en el desarroll de una acción consciente y participativa , a través de actividades de lectura mediadora. Los resultados apuntan para la importancia de la comprensión de la Matriz de Referencia SAEB para el processo de formación lectora do alumno.O presente trabalho apresenta uma proposta de investigação sobre o tratamento dado pelos professores de Língua Portuguesa – anos finais do Ensino Fundamental (EF) – da Escola Estadual Souza Bandeira, no município de Cuiabá - MT, aos Descritores do Tópico I, “Procedimentos de Leitura”, presentes na Matriz de Referência da Prova SAEB. A pesquisa, de abordagem qualitativa, a partir de um estudo de caso, utilizou, como instrumentos para coleta de dados, questionário estruturado e entrevista. A pesquisa está embasada teoricamente em Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) e Tardif (2011), dentre outros, bem como nos documentos oficiais que normatizam o ensino. Com a análise realizada, constatamos que os docentes organizam sua práxis em um processo de reflexão contínuo, no desenvolvimento de uma ação consciente e participativa, por meio de atividades mediadoras de leitura. Os resultados apontam para a importância de entendimento da Matriz de Referência SAEB para o processo de formação leitora do aluno.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/174710.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Special Issue - Human Sciences and Their Technologies; e22106Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número especial - Ciencias humanas y sus tecnologías; e22106Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e221062526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747/720Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoenga, Rosemar EuricoRibeiro, Gláucia2022-11-24T22:36:11Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1747Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-11-24T22:36:11Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
Formácion docente para la ensenãnza de la lectura: uma mirada a la luz de la Matriz de Referencia SAEB
Formação de professores para o ensino de leitura: um olhar à luz da Matriz de Referência do SAEB
title Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
spellingShingle Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
Coenga, Rosemar Eurico
Teaching
Reading Strategies
Reading Skills
Reference Matrix
Enseñanza
Estrategias de lectura
Habilidade de lectura
Matriz de referencia
Ensino
Estratégias de Leitura
Habilidades de Leitura
Matriz de Referência
title_short Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
title_full Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
title_fullStr Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
title_full_unstemmed Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
title_sort Teachers’ training for reading teaching: a point of view through the light of the SAEB Reference Matrix
author Coenga, Rosemar Eurico
author_facet Coenga, Rosemar Eurico
Ribeiro, Gláucia
author_role author
author2 Ribeiro, Gláucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coenga, Rosemar Eurico
Ribeiro, Gláucia
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Reading Strategies
Reading Skills
Reference Matrix
Enseñanza
Estrategias de lectura
Habilidade de lectura
Matriz de referencia
Ensino
Estratégias de Leitura
Habilidades de Leitura
Matriz de Referência
topic Teaching
Reading Strategies
Reading Skills
Reference Matrix
Enseñanza
Estrategias de lectura
Habilidade de lectura
Matriz de referencia
Ensino
Estratégias de Leitura
Habilidades de Leitura
Matriz de Referência
description This current work presents a research proposal on the treatment given by Portuguese Language teachers - final years of Elementary School (initials in Portuguese: EF) - of Souza Bandeira State School, in the city Cuiabá - MT, to the Descriptors of Topic I, "Reading Procedures”, present in the SAEB Test Reference Matrix. The research, with a qualitative approach, based on a case study, used a structured questionnaire and interview as instruments for data collection. The research is theoretically based on Bakhtin (2003), Kleiman (1995, 2001, 2016), Freire (1986) and Tardif (2011), among others, as well as on official documents that regulate teaching. After that the analysis was carried out, we found that teachers organize their praxis in a process of continuous reflection, in the development of a conscious and participatory action, through mediating reading activities. The results point to the importance of understanding the SAEB Reference Matrix for the student's reading training process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22106.id1747
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1747/720
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Special Issue - Human Sciences and Their Technologies; e22106
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número especial - Ciencias humanas y sus tecnologías; e22106
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22106
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726404313088