IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/359 |
Resumo: | This qualitative research aims to identify theorems-in-action are mobilized by a group of students in the fifth year of elementary school when solving Astronomy situations. To this end, a didactic sequence was elaborated, based on the contents suggested by the Common National Curricular Base for Elementary Education, specifically for classes from 1 ° to 5 °, which included a conceptual approach on the Sun, the Moon, and its phases and the Solar System. The data were collected through audio recordings, debates, students' written production, and interviews, which were analyzed using the Theory of Conceptual Fields (TCC) framework. As a result, we identified seven theorems-in-action, of which five were classified as false and two as true. The results showed CBT as a tool for understanding the students' conceptualization process by teachers and identifying the origin of false theorems-in-action. |
id |
IFMT_e2aa6990957c1f2602721398712a6dfd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/359 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARSIDENTIFICACIÓN DE TEOREMAS EN ACCIÓN EN LA ENSEÑANZA DE ASTRONOMÍA EN LOS PRIMEROS AÑOSIDENTIFICAÇÃO DE TEOREMAS EM AÇÃO NO ENSINO DE ASTRONOMIA NOS ANOS INICIAISTeoremas-em-açãoEnsino de AsSolTheorems-in-ActionAstronomy EducationSunTeoremas en acciónEducación astronómicaSolThis qualitative research aims to identify theorems-in-action are mobilized by a group of students in the fifth year of elementary school when solving Astronomy situations. To this end, a didactic sequence was elaborated, based on the contents suggested by the Common National Curricular Base for Elementary Education, specifically for classes from 1 ° to 5 °, which included a conceptual approach on the Sun, the Moon, and its phases and the Solar System. The data were collected through audio recordings, debates, students' written production, and interviews, which were analyzed using the Theory of Conceptual Fields (TCC) framework. As a result, we identified seven theorems-in-action, of which five were classified as false and two as true. The results showed CBT as a tool for understanding the students' conceptualization process by teachers and identifying the origin of false theorems-in-action.Esta investigación cualitativa tiene como objetivo identificar teoremas en acción son movilizados por un grupo de estudiantes de quinto año de primaria al resolver situaciones de Astronomía. Para ello, se elaboró una secuencia didáctica, a partir de los contenidos sugeridos por la Base Curricular Nacional Común de Educación Primaria, específicamente para las clases de 1 ° a 5 °, que incluyó un abordaje conceptual sobre el Sol, la Luna y sus fases. y el Sistema Solar. Los datos fueron recolectados a través de grabaciones de audio, debates, producción escrita de los estudiantes y entrevistas, los cuales fueron analizados utilizando el marco de la Teoría de Campos Conceptuales (TCC). Como resultado, identificamos siete teoremas en acción, de los cuales cinco se clasificaron como falsos y dos como verdaderos. Los resultados mostraron la TCC como una herramienta para comprender el proceso de conceptualización de los estudiantes por parte de los profesores e identificar el origen de los falsos teoremas en acción.Esta pesquisa, de caráter qualitativo, tem como objetivo identificar teoremas em ação mobilizados por uma turma de estudantes do quinto ano do Ensino Fundamental ao resolverem situações de Astronomia. Para tanto, foi elaborada uma sequência didática, com base nos conteúdos sugeridos pela Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Fundamental, especificamente para as turmas de 1° a 5°, que contemplou uma abordagem conceitual sobre o Sol, a Lua e suas fases e o Sistema Solar. Os dados foram coletados por meio de gravações de áudio, debates, produção escrita dos estudantes e entrevistas, os quais foram analisados a partir do referencial da Teoria dos Campos Conceituais (TCC). Como resultados identificamos sete teoremas em ação. Os resultados mostraram a TCC como ferramenta para compreensão do processo de conceitualização dos estudantes por parte dos professores e a identificação da origem de teoremas em ação falsos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35910.23926/RPD.2021.v6.n2.e071.id1230Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e071Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e071Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0712526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/359/351Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHilgert Pacheco, MayaraSchmitt Zanella, Marli2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/359Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS IDENTIFICACIÓN DE TEOREMAS EN ACCIÓN EN LA ENSEÑANZA DE ASTRONOMÍA EN LOS PRIMEROS AÑOS IDENTIFICAÇÃO DE TEOREMAS EM AÇÃO NO ENSINO DE ASTRONOMIA NOS ANOS INICIAIS |
title |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS |
spellingShingle |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS Hilgert Pacheco, Mayara Teoremas-em-ação Ensino de As Sol Theorems-in-Action Astronomy Education Sun Teoremas en acción Educación astronómica Sol |
title_short |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS |
title_full |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS |
title_fullStr |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS |
title_full_unstemmed |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS |
title_sort |
IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS |
author |
Hilgert Pacheco, Mayara |
author_facet |
Hilgert Pacheco, Mayara Schmitt Zanella, Marli |
author_role |
author |
author2 |
Schmitt Zanella, Marli |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hilgert Pacheco, Mayara Schmitt Zanella, Marli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoremas-em-ação Ensino de As Sol Theorems-in-Action Astronomy Education Sun Teoremas en acción Educación astronómica Sol |
topic |
Teoremas-em-ação Ensino de As Sol Theorems-in-Action Astronomy Education Sun Teoremas en acción Educación astronómica Sol |
description |
This qualitative research aims to identify theorems-in-action are mobilized by a group of students in the fifth year of elementary school when solving Astronomy situations. To this end, a didactic sequence was elaborated, based on the contents suggested by the Common National Curricular Base for Elementary Education, specifically for classes from 1 ° to 5 °, which included a conceptual approach on the Sun, the Moon, and its phases and the Solar System. The data were collected through audio recordings, debates, students' written production, and interviews, which were analyzed using the Theory of Conceptual Fields (TCC) framework. As a result, we identified seven theorems-in-action, of which five were classified as false and two as true. The results showed CBT as a tool for understanding the students' conceptualization process by teachers and identifying the origin of false theorems-in-action. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/359 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e071.id1230 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/359 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e071.id1230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/359/351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e071 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e071 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e071 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943097069568 |