USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Monteiro, Sandrelena da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Roberto Lima, Gustavo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253
Resumo: This text addresses the use of active methodologies in Ensino Remoto Emergencial, in the context of the COVID-19 Pandemic. Aiming present the use of Google's Jamboard®️ tool as a didactic and evaluative resource within the scope of a compulsory subject in undergraduate courses throughout the 1st academic semester of 2021. The experience report was used as a methodology, in reflexive critical dynamics, contributing to the problematization of pedagogical practice and to the initial training of teachers. Among the results, we highlight the challenges of education in pandemic times, records of negative points in the use of the tool, and also evidence of the validity of the proposal and effectiveness of the Jamboard®️ as a reflective portfolio and a procedural, formative and summative assessment instrument.
id IFMT_e51f8b14b783550d249350f555caf6bb
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/253
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATIONUSO DE JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁCTICO Y EVALUATIVO EN LA EDUCACIÓN SUPERIORUSO DO JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁTICO E AVALIATIVO NO ENSINO SUPERIORAvaliaçãoLicenciaturaMetodologia de EnsinoEvaluationGraduationTeaching MethodologyEvaluaciónMetodología de EnseñanzaLicenciaturaThis text addresses the use of active methodologies in Ensino Remoto Emergencial, in the context of the COVID-19 Pandemic. Aiming present the use of Google's Jamboard®️ tool as a didactic and evaluative resource within the scope of a compulsory subject in undergraduate courses throughout the 1st academic semester of 2021. The experience report was used as a methodology, in reflexive critical dynamics, contributing to the problematization of pedagogical practice and to the initial training of teachers. Among the results, we highlight the challenges of education in pandemic times, records of negative points in the use of the tool, and also evidence of the validity of the proposal and effectiveness of the Jamboard®️ as a reflective portfolio and a procedural, formative and summative assessment instrument.Este texto aborda el uso de metodologías activas en lo Ensino Remoto Emergencial, en el contexto de la Pandemia de COVID-19. Su objetivo es presentar el uso de la herramienta Jamboard® de Google como recurso didáctico y evaluativa en una asignatura obligatoria en los cursos de licenciatura el primer semestre académico de 2021. Se utilizo la metodología relato de experiencia, en una dinámica crítica reflexiva contribuyendo a la problematización de la práctica pedagógica y formación inicial de los docentes. Entre los resultados destacan los desafíos de la educación en tiempos de pandemia, registros de puntos negativos en el uso de la herramienta y también indicaciones de la validez de la propuesta y efectividad del Jamboard® como portafolio reflectante y herramienta de evaluación procesal, formativa y sumativa.Este texto aborda o uso de metodologias ativas no Ensino Remoto Emergencial, no contexto da Pandemia da COVID-19. Visa apresentar o uso da ferramenta Jamboard® da Google como recurso didático e avaliativo no âmbito de uma disciplina obrigatória nos cursos de licenciatura ao longo do 1º semestre letivo de 2021. Recorreu-se ao relato de experiência como metodologia, em uma dinâmica crítica reflexiva, de modo a contribuir para a problematização da prática pedagógica e para a formação inicial de professores. Dentre os resultados, destacam-se os desafios da educação em tempos pandêmicos, registros de pontos negativos no uso da ferramenta e, ainda, indícios da validade da proposta e eficácia do Jamboard® enquanto portfólio reflexivo e instrumento de avaliação processual, formativa e somativa.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25310.23926/RPD.2022.v7.n1.005.id1366Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0052526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253/244Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva Monteiro, Sandrelena daRoberto Lima, Gustavo2023-05-28T00:40:26Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/253Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:40:26Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
USO DE JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁCTICO Y EVALUATIVO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
USO DO JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁTICO E AVALIATIVO NO ENSINO SUPERIOR
title USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
Silva Monteiro, Sandrelena da
Avaliação
Licenciatura
Metodologia de Ensino
Evaluation
Graduation
Teaching Methodology
Evaluación
Metodología de Enseñanza
Licenciatura
title_short USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
title_full USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
title_sort USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
author Silva Monteiro, Sandrelena da
author_facet Silva Monteiro, Sandrelena da
Roberto Lima, Gustavo
author_role author
author2 Roberto Lima, Gustavo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Monteiro, Sandrelena da
Roberto Lima, Gustavo
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Licenciatura
Metodologia de Ensino
Evaluation
Graduation
Teaching Methodology
Evaluación
Metodología de Enseñanza
Licenciatura
topic Avaliação
Licenciatura
Metodologia de Ensino
Evaluation
Graduation
Teaching Methodology
Evaluación
Metodología de Enseñanza
Licenciatura
description This text addresses the use of active methodologies in Ensino Remoto Emergencial, in the context of the COVID-19 Pandemic. Aiming present the use of Google's Jamboard®️ tool as a didactic and evaluative resource within the scope of a compulsory subject in undergraduate courses throughout the 1st academic semester of 2021. The experience report was used as a methodology, in reflexive critical dynamics, contributing to the problematization of pedagogical practice and to the initial training of teachers. Among the results, we highlight the challenges of education in pandemic times, records of negative points in the use of the tool, and also evidence of the validity of the proposal and effectiveness of the Jamboard®️ as a reflective portfolio and a procedural, formative and summative assessment instrument.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253
10.23926/RPD.2022.v7.n1.005.id1366
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.005.id1366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253/244
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941214875648