USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253 |
Resumo: | This text addresses the use of active methodologies in Ensino Remoto Emergencial, in the context of the COVID-19 Pandemic. Aiming present the use of Google's Jamboard®️ tool as a didactic and evaluative resource within the scope of a compulsory subject in undergraduate courses throughout the 1st academic semester of 2021. The experience report was used as a methodology, in reflexive critical dynamics, contributing to the problematization of pedagogical practice and to the initial training of teachers. Among the results, we highlight the challenges of education in pandemic times, records of negative points in the use of the tool, and also evidence of the validity of the proposal and effectiveness of the Jamboard®️ as a reflective portfolio and a procedural, formative and summative assessment instrument. |
id |
IFMT_e51f8b14b783550d249350f555caf6bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/253 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATIONUSO DE JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁCTICO Y EVALUATIVO EN LA EDUCACIÓN SUPERIORUSO DO JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁTICO E AVALIATIVO NO ENSINO SUPERIORAvaliaçãoLicenciaturaMetodologia de EnsinoEvaluationGraduationTeaching MethodologyEvaluaciónMetodología de EnseñanzaLicenciaturaThis text addresses the use of active methodologies in Ensino Remoto Emergencial, in the context of the COVID-19 Pandemic. Aiming present the use of Google's Jamboard®️ tool as a didactic and evaluative resource within the scope of a compulsory subject in undergraduate courses throughout the 1st academic semester of 2021. The experience report was used as a methodology, in reflexive critical dynamics, contributing to the problematization of pedagogical practice and to the initial training of teachers. Among the results, we highlight the challenges of education in pandemic times, records of negative points in the use of the tool, and also evidence of the validity of the proposal and effectiveness of the Jamboard®️ as a reflective portfolio and a procedural, formative and summative assessment instrument.Este texto aborda el uso de metodologías activas en lo Ensino Remoto Emergencial, en el contexto de la Pandemia de COVID-19. Su objetivo es presentar el uso de la herramienta Jamboard® de Google como recurso didáctico y evaluativa en una asignatura obligatoria en los cursos de licenciatura el primer semestre académico de 2021. Se utilizo la metodología relato de experiencia, en una dinámica crítica reflexiva contribuyendo a la problematización de la práctica pedagógica y formación inicial de los docentes. Entre los resultados destacan los desafíos de la educación en tiempos de pandemia, registros de puntos negativos en el uso de la herramienta y también indicaciones de la validez de la propuesta y efectividad del Jamboard® como portafolio reflectante y herramienta de evaluación procesal, formativa y sumativa.Este texto aborda o uso de metodologias ativas no Ensino Remoto Emergencial, no contexto da Pandemia da COVID-19. Visa apresentar o uso da ferramenta Jamboard® da Google como recurso didático e avaliativo no âmbito de uma disciplina obrigatória nos cursos de licenciatura ao longo do 1º semestre letivo de 2021. Recorreu-se ao relato de experiência como metodologia, em uma dinâmica crítica reflexiva, de modo a contribuir para a problematização da prática pedagógica e para a formação inicial de professores. Dentre os resultados, destacam-se os desafios da educação em tempos pandêmicos, registros de pontos negativos no uso da ferramenta e, ainda, indícios da validade da proposta e eficácia do Jamboard® enquanto portfólio reflexivo e instrumento de avaliação processual, formativa e somativa.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25310.23926/RPD.2022.v7.n1.005.id1366Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0052526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253/244Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva Monteiro, Sandrelena daRoberto Lima, Gustavo2023-05-28T00:40:26Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/253Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:40:26Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION USO DE JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁCTICO Y EVALUATIVO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR USO DO JAMBOARD® COMO RECURSO DIDÁTICO E AVALIATIVO NO ENSINO SUPERIOR |
title |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION Silva Monteiro, Sandrelena da Avaliação Licenciatura Metodologia de Ensino Evaluation Graduation Teaching Methodology Evaluación Metodología de Enseñanza Licenciatura |
title_short |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION |
title_full |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION |
title_sort |
USE OF JAMBOARD® AS A DIDACTIC AND EVALUATIVE RESOURCE IN HIGHER EDUCATION |
author |
Silva Monteiro, Sandrelena da |
author_facet |
Silva Monteiro, Sandrelena da Roberto Lima, Gustavo |
author_role |
author |
author2 |
Roberto Lima, Gustavo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Monteiro, Sandrelena da Roberto Lima, Gustavo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Licenciatura Metodologia de Ensino Evaluation Graduation Teaching Methodology Evaluación Metodología de Enseñanza Licenciatura |
topic |
Avaliação Licenciatura Metodologia de Ensino Evaluation Graduation Teaching Methodology Evaluación Metodología de Enseñanza Licenciatura |
description |
This text addresses the use of active methodologies in Ensino Remoto Emergencial, in the context of the COVID-19 Pandemic. Aiming present the use of Google's Jamboard®️ tool as a didactic and evaluative resource within the scope of a compulsory subject in undergraduate courses throughout the 1st academic semester of 2021. The experience report was used as a methodology, in reflexive critical dynamics, contributing to the problematization of pedagogical practice and to the initial training of teachers. Among the results, we highlight the challenges of education in pandemic times, records of negative points in the use of the tool, and also evidence of the validity of the proposal and effectiveness of the Jamboard®️ as a reflective portfolio and a procedural, formative and summative assessment instrument. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253 10.23926/RPD.2022.v7.n1.005.id1366 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.005.id1366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/253/244 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e005 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941214875648 |