MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sá, Pedro Franco de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688
Resumo: This study presents the results of a research that aimed to analyze how the questions presented in the mathematics textbooks of the 9th grade of elementary school of PNLD20202023 are related to the descriptors of the Saeb Test. The research methodology used a qualitative approach, based on document analysis, which were textbooks of mathematics of the 9th grade of PNLD20202023. It was found that the textbooks analyzed, mostly, have already, in their list of questions, a significant number of items related to the descriptors of the reference matrix of the Saeb Test. However, such questions are not, for the most part, of the Saeb Test type, i.e., they do not follow the form of multiple choice. Almost all of the textbooks analyzed do not have all the descriptors of the Saeb Test, a fact that certainly can be harmful to teachers and students who use these textbooks and have to take the Saeb Test.
id IFMT_ec118898f994f7fcb1cd099a76145ef0
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/688
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TESTLIBROS DIDÁCTICOS DE MATEMÁTICAS DEL 9º GRADO DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ANÁLISIS A LA LUZ DE LA MATRIZ DE REFERENCIA DE LA PROVA SAEBLIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO 9º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE À LUZ DA MATRIZ DE REFERÊNCIA DA PROVA SAEBAnálise de livro didáticoProva SaebDescritores de matemáticaAnálise de questões de livro didáticoTextbook analysisSaeb TesteDescriptors of mathematicsAnalysis of textbook questionsAnálisis de libros didácticosProva SaebDescriptores matemáticosAnálisis de cuestiones de libros didácticosThis study presents the results of a research that aimed to analyze how the questions presented in the mathematics textbooks of the 9th grade of elementary school of PNLD20202023 are related to the descriptors of the Saeb Test. The research methodology used a qualitative approach, based on document analysis, which were textbooks of mathematics of the 9th grade of PNLD20202023. It was found that the textbooks analyzed, mostly, have already, in their list of questions, a significant number of items related to the descriptors of the reference matrix of the Saeb Test. However, such questions are not, for the most part, of the Saeb Test type, i.e., they do not follow the form of multiple choice. Almost all of the textbooks analyzed do not have all the descriptors of the Saeb Test, a fact that certainly can be harmful to teachers and students who use these textbooks and have to take the Saeb Test.Este trabajo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo analizar cómo las cuestiones presentadas en los libros didácticos de matemáticas del 9° grado de la educación primaria del PNLD20202023 están relacionados con los descriptores de la Prova Saeb. La metodología de investigación tuvo un enfoque cualitativo valiéndose de análisis documental, siendo estos documentos los libros didácticos de matemáticas del 9° grado del PNLD20202023. Fue constatado que los libros didácticos analizados, en su mayoría, ya tienen en su lista de cuestiones una cantidad importante de elementos asociados a los descriptores de la matriz de referencia de la Prova Saeb, sin embargo, tales cuestiones no son, en su mayoría, del tipo Prova Saeb, es decir, en formato de opción múltiple. Casi todos los libros analizados no cumplen con todos los descriptores de la Prova Saeb, hecho que ciertamente puede ser perjudicial para los profesores y alumnos que utilizan estos libros y tengan que ser sometidos a la Prova Saeb.Este trabalho apresenta resultados de uma pesquisa que teve por objetivo analisar como as questões apresentadas nos livros didáticos de matemática do 9º ano do ensino fundamental do PNLD20202023 estão relacionadas aos descritores da Prova Saeb. A metodologia da pesquisa teve uma abordagem qualitativa valendo-se de análise documental, sendo estes documentos os livros didáticos de matemática do 9º ano do PNLD20202023. Foi constatado que os livros didáticos analisados, em sua maioria, já têm em seu rol de questões uma quantidade significativa de itens associados aos descritores da matriz de referência da Prova Saeb, no entanto, tais questões não são, em sua maioria, do tipo Prova Saeb, isto é, na forma de múltipla escolha. Quase a totalidade dos livros analisados não atende a todos os descritores da Prova Saeb, fato que certamente pode ser prejudicial a professores e alunos que utilizam esses livros e tenham que ser submetidos a Prova Saeb.Revista Prática Docente2024-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/68810.23926/RPD.2023.v8.n1.e23046.id688Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23046Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23046Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230462526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688/754Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes deSá, Pedro Franco de2024-01-31T18:54:23Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/688Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-31T18:54:23Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
LIBROS DIDÁCTICOS DE MATEMÁTICAS DEL 9º GRADO DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ANÁLISIS A LA LUZ DE LA MATRIZ DE REFERENCIA DE LA PROVA SAEB
LIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO 9º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE À LUZ DA MATRIZ DE REFERÊNCIA DA PROVA SAEB
title MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
spellingShingle MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de
Análise de livro didático
Prova Saeb
Descritores de matemática
Análise de questões de livro didático
Textbook analysis
Saeb Teste
Descriptors of mathematics
Analysis of textbook questions
Análisis de libros didácticos
Prova Saeb
Descriptores matemáticos
Análisis de cuestiones de libros didácticos
title_short MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
title_full MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
title_fullStr MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
title_full_unstemmed MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
title_sort MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
author Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de
author_facet Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de
Sá, Pedro Franco de
author_role author
author2 Sá, Pedro Franco de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de
Sá, Pedro Franco de
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de livro didático
Prova Saeb
Descritores de matemática
Análise de questões de livro didático
Textbook analysis
Saeb Teste
Descriptors of mathematics
Analysis of textbook questions
Análisis de libros didácticos
Prova Saeb
Descriptores matemáticos
Análisis de cuestiones de libros didácticos
topic Análise de livro didático
Prova Saeb
Descritores de matemática
Análise de questões de livro didático
Textbook analysis
Saeb Teste
Descriptors of mathematics
Analysis of textbook questions
Análisis de libros didácticos
Prova Saeb
Descriptores matemáticos
Análisis de cuestiones de libros didácticos
description This study presents the results of a research that aimed to analyze how the questions presented in the mathematics textbooks of the 9th grade of elementary school of PNLD20202023 are related to the descriptors of the Saeb Test. The research methodology used a qualitative approach, based on document analysis, which were textbooks of mathematics of the 9th grade of PNLD20202023. It was found that the textbooks analyzed, mostly, have already, in their list of questions, a significant number of items related to the descriptors of the reference matrix of the Saeb Test. However, such questions are not, for the most part, of the Saeb Test type, i.e., they do not follow the form of multiple choice. Almost all of the textbooks analyzed do not have all the descriptors of the Saeb Test, a fact that certainly can be harmful to teachers and students who use these textbooks and have to take the Saeb Test.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23046.id688
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23046.id688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688/754
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23046
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23046
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23046
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944959340544