MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688 |
Resumo: | This study presents the results of a research that aimed to analyze how the questions presented in the mathematics textbooks of the 9th grade of elementary school of PNLD20202023 are related to the descriptors of the Saeb Test. The research methodology used a qualitative approach, based on document analysis, which were textbooks of mathematics of the 9th grade of PNLD20202023. It was found that the textbooks analyzed, mostly, have already, in their list of questions, a significant number of items related to the descriptors of the reference matrix of the Saeb Test. However, such questions are not, for the most part, of the Saeb Test type, i.e., they do not follow the form of multiple choice. Almost all of the textbooks analyzed do not have all the descriptors of the Saeb Test, a fact that certainly can be harmful to teachers and students who use these textbooks and have to take the Saeb Test. |
id |
IFMT_ec118898f994f7fcb1cd099a76145ef0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/688 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TESTLIBROS DIDÁCTICOS DE MATEMÁTICAS DEL 9º GRADO DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ANÁLISIS A LA LUZ DE LA MATRIZ DE REFERENCIA DE LA PROVA SAEBLIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO 9º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE À LUZ DA MATRIZ DE REFERÊNCIA DA PROVA SAEBAnálise de livro didáticoProva SaebDescritores de matemáticaAnálise de questões de livro didáticoTextbook analysisSaeb TesteDescriptors of mathematicsAnalysis of textbook questionsAnálisis de libros didácticosProva SaebDescriptores matemáticosAnálisis de cuestiones de libros didácticosThis study presents the results of a research that aimed to analyze how the questions presented in the mathematics textbooks of the 9th grade of elementary school of PNLD20202023 are related to the descriptors of the Saeb Test. The research methodology used a qualitative approach, based on document analysis, which were textbooks of mathematics of the 9th grade of PNLD20202023. It was found that the textbooks analyzed, mostly, have already, in their list of questions, a significant number of items related to the descriptors of the reference matrix of the Saeb Test. However, such questions are not, for the most part, of the Saeb Test type, i.e., they do not follow the form of multiple choice. Almost all of the textbooks analyzed do not have all the descriptors of the Saeb Test, a fact that certainly can be harmful to teachers and students who use these textbooks and have to take the Saeb Test.Este trabajo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo analizar cómo las cuestiones presentadas en los libros didácticos de matemáticas del 9° grado de la educación primaria del PNLD20202023 están relacionados con los descriptores de la Prova Saeb. La metodología de investigación tuvo un enfoque cualitativo valiéndose de análisis documental, siendo estos documentos los libros didácticos de matemáticas del 9° grado del PNLD20202023. Fue constatado que los libros didácticos analizados, en su mayoría, ya tienen en su lista de cuestiones una cantidad importante de elementos asociados a los descriptores de la matriz de referencia de la Prova Saeb, sin embargo, tales cuestiones no son, en su mayoría, del tipo Prova Saeb, es decir, en formato de opción múltiple. Casi todos los libros analizados no cumplen con todos los descriptores de la Prova Saeb, hecho que ciertamente puede ser perjudicial para los profesores y alumnos que utilizan estos libros y tengan que ser sometidos a la Prova Saeb.Este trabalho apresenta resultados de uma pesquisa que teve por objetivo analisar como as questões apresentadas nos livros didáticos de matemática do 9º ano do ensino fundamental do PNLD20202023 estão relacionadas aos descritores da Prova Saeb. A metodologia da pesquisa teve uma abordagem qualitativa valendo-se de análise documental, sendo estes documentos os livros didáticos de matemática do 9º ano do PNLD20202023. Foi constatado que os livros didáticos analisados, em sua maioria, já têm em seu rol de questões uma quantidade significativa de itens associados aos descritores da matriz de referência da Prova Saeb, no entanto, tais questões não são, em sua maioria, do tipo Prova Saeb, isto é, na forma de múltipla escolha. Quase a totalidade dos livros analisados não atende a todos os descritores da Prova Saeb, fato que certamente pode ser prejudicial a professores e alunos que utilizam esses livros e tenham que ser submetidos a Prova Saeb.Revista Prática Docente2024-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/68810.23926/RPD.2023.v8.n1.e23046.id688Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23046Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23046Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230462526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688/754Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes deSá, Pedro Franco de2024-01-31T18:54:23Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/688Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-31T18:54:23Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST LIBROS DIDÁCTICOS DE MATEMÁTICAS DEL 9º GRADO DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ANÁLISIS A LA LUZ DE LA MATRIZ DE REFERENCIA DE LA PROVA SAEB LIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO 9º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE À LUZ DA MATRIZ DE REFERÊNCIA DA PROVA SAEB |
title |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST |
spellingShingle |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de Análise de livro didático Prova Saeb Descritores de matemática Análise de questões de livro didático Textbook analysis Saeb Teste Descriptors of mathematics Analysis of textbook questions Análisis de libros didácticos Prova Saeb Descriptores matemáticos Análisis de cuestiones de libros didácticos |
title_short |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST |
title_full |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST |
title_fullStr |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST |
title_full_unstemmed |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST |
title_sort |
MATHEMATICS TEXTBOOKS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE REFERENCE MATRIX OF THE SAEB TEST |
author |
Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de |
author_facet |
Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de Sá, Pedro Franco de |
author_role |
author |
author2 |
Sá, Pedro Franco de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho Júnior, Augusto Lacerda Lopes de Sá, Pedro Franco de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise de livro didático Prova Saeb Descritores de matemática Análise de questões de livro didático Textbook analysis Saeb Teste Descriptors of mathematics Analysis of textbook questions Análisis de libros didácticos Prova Saeb Descriptores matemáticos Análisis de cuestiones de libros didácticos |
topic |
Análise de livro didático Prova Saeb Descritores de matemática Análise de questões de livro didático Textbook analysis Saeb Teste Descriptors of mathematics Analysis of textbook questions Análisis de libros didácticos Prova Saeb Descriptores matemáticos Análisis de cuestiones de libros didácticos |
description |
This study presents the results of a research that aimed to analyze how the questions presented in the mathematics textbooks of the 9th grade of elementary school of PNLD20202023 are related to the descriptors of the Saeb Test. The research methodology used a qualitative approach, based on document analysis, which were textbooks of mathematics of the 9th grade of PNLD20202023. It was found that the textbooks analyzed, mostly, have already, in their list of questions, a significant number of items related to the descriptors of the reference matrix of the Saeb Test. However, such questions are not, for the most part, of the Saeb Test type, i.e., they do not follow the form of multiple choice. Almost all of the textbooks analyzed do not have all the descriptors of the Saeb Test, a fact that certainly can be harmful to teachers and students who use these textbooks and have to take the Saeb Test. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23046.id688 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23046.id688 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/688/754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23046 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23046 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23046 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944959340544 |