FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963 |
Resumo: | This article aims to report a teaching practice that emphasized the use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching of chemistry with emphasis on the development of attitudinal, procedural and conceptual contents. Therefore, an interpretative case study was carried out involving 32 subjects, 2 teachers and 30 students from the third grade of high school at a state public school in the municipality of São Leopoldo/RS. The work was developed on Facebook by solving a questionnaire applied by the teachers with an emphasis on the triad of knowing, knowing how to do and knowing how to be. In the end, it is perceived that there is a need for the teacher to actively instigate the development of skills and abilities for the mobilization and interconnection of conceptual content, procedural and attitudinal in teaching chemistry, because it was evident that students have different difficulties, mainly, in relation to attitudinal knowledge. |
id |
IFMT_ec3e392c754fe1e01e2de6c60d4567ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/963 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRYFACEBOOK COMO PROPUESTA DIDÁCTICO-PEDAGÓGICA PARA LA INMERSIÓN DE CONTENIDOS CONCEPTUALES, PROCEDIMENTALES Y ACTITUDINALES EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICAFACEBOOK COMO PROPOSTA DIDÁTICO-PEDAGÓGICA PARA A EMERSÃO DOS CONTEÚDOS CONCEITUAIS, PROCEDIMENTAIS E ATITUDINAIS NO ENSINO DE QUÍMICASocial NetworksDidactic strategiesConceptual, procedural and attitudinal contentsRedes socialesEstrategias didácticasContenidos conceptuales, procedimentales y actitudinalesRedes SociaisTecnologias DigitaisConteúdos conceituais, procedimentais e atitudinaisThis article aims to report a teaching practice that emphasized the use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching of chemistry with emphasis on the development of attitudinal, procedural and conceptual contents. Therefore, an interpretative case study was carried out involving 32 subjects, 2 teachers and 30 students from the third grade of high school at a state public school in the municipality of São Leopoldo/RS. The work was developed on Facebook by solving a questionnaire applied by the teachers with an emphasis on the triad of knowing, knowing how to do and knowing how to be. In the end, it is perceived that there is a need for the teacher to actively instigate the development of skills and abilities for the mobilization and interconnection of conceptual content, procedural and attitudinal in teaching chemistry, because it was evident that students have different difficulties, mainly, in relation to attitudinal knowledge.Este artículo tiene como objetivo reportar una práctica docente que enfatizó el uso de las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación en la enseñanza de la química con énfasis en el desarrollo de contenidos actitudinales, procedimentales y conceptuales. Para ello, se llevó a cabo un estudio de caso interpretativo que involucró a 32 sujetos, 2 docentes y 30 estudiantes de tercer grado de secundaria de una escuela pública estatal de la ciudad de São Leopoldo/RS. El trabajo se desarrolló en Facebook mediante la resolución de un cuestionario aplicado por docentes con énfasis en la tríada de saber, saber hacer y saber ser. Al final, es claro que existe la necesidad de que el docente instigue activamente el desarrollo de competencias y habilidades para la movilización e interconexión de contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales en la enseñanza de la química, ya que se ha demostrado que los estudiantes tienen diferentes dificultades, principalmente, en relación con el conocimiento actitudinal.O presente artigo objetiva relatar uma prática docente que enfatizou o uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no ensino de química com ênfase no desenvolvimento dos conteúdos atitudinais, procedimentais e conceituais. Para tanto, realizou-se um estudo de caso de cunho interpretativo que envolveu 32 sujeitos, sendo 2 professores e 30 alunos da terceira série do Ensino Médio de uma escola pública estadual do município de São Leopoldo/RS. O trabalho foi desenvolvido no Facebook por meio da resolução de um questionário aplicado pelos professores com ênfase na tríade saber, saber-fazer e saber-ser. Ao término, percebe-se que há a necessidade de o professor instigar ativamente o desenvolvimento de competências e habilidades para a mobilização e a interligação dos conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais no ensino de química, pois se evidenciou que os alunos apresentam diferentes dificuldades, principalmente, em relação aos saberes atitudinais.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/96310.23926/RPD.2021.v6.n2.e057.id963Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e057Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e057Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0572526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963/527Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBedin, EvertonAlmeida, Caroline Medeiros Martins de2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/963Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY FACEBOOK COMO PROPUESTA DIDÁCTICO-PEDAGÓGICA PARA LA INMERSIÓN DE CONTENIDOS CONCEPTUALES, PROCEDIMENTALES Y ACTITUDINALES EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA FACEBOOK COMO PROPOSTA DIDÁTICO-PEDAGÓGICA PARA A EMERSÃO DOS CONTEÚDOS CONCEITUAIS, PROCEDIMENTAIS E ATITUDINAIS NO ENSINO DE QUÍMICA |
title |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY |
spellingShingle |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY Bedin, Everton Social Networks Didactic strategies Conceptual, procedural and attitudinal contents Redes sociales Estrategias didácticas Contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales Redes Sociais Tecnologias Digitais Conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais |
title_short |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY |
title_full |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY |
title_fullStr |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY |
title_full_unstemmed |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY |
title_sort |
FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY |
author |
Bedin, Everton |
author_facet |
Bedin, Everton Almeida, Caroline Medeiros Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Caroline Medeiros Martins de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bedin, Everton Almeida, Caroline Medeiros Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social Networks Didactic strategies Conceptual, procedural and attitudinal contents Redes sociales Estrategias didácticas Contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales Redes Sociais Tecnologias Digitais Conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais |
topic |
Social Networks Didactic strategies Conceptual, procedural and attitudinal contents Redes sociales Estrategias didácticas Contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales Redes Sociais Tecnologias Digitais Conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais |
description |
This article aims to report a teaching practice that emphasized the use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching of chemistry with emphasis on the development of attitudinal, procedural and conceptual contents. Therefore, an interpretative case study was carried out involving 32 subjects, 2 teachers and 30 students from the third grade of high school at a state public school in the municipality of São Leopoldo/RS. The work was developed on Facebook by solving a questionnaire applied by the teachers with an emphasis on the triad of knowing, knowing how to do and knowing how to be. In the end, it is perceived that there is a need for the teacher to actively instigate the development of skills and abilities for the mobilization and interconnection of conceptual content, procedural and attitudinal in teaching chemistry, because it was evident that students have different difficulties, mainly, in relation to attitudinal knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e057.id963 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e057.id963 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963/527 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e057 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e057 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e057 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725502537728 |