FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bedin, Everton
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Almeida, Caroline Medeiros Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963
Resumo: This article aims to report a teaching practice that emphasized the use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching of chemistry with emphasis on the development of attitudinal, procedural and conceptual contents. Therefore, an interpretative case study was carried out involving 32 subjects, 2 teachers and 30 students from the third grade of high school at a state public school in the municipality of São Leopoldo/RS. The work was developed on Facebook by solving a questionnaire applied by the teachers with an emphasis on the triad of knowing, knowing how to do and knowing how to be. In the end, it is perceived that there is a need for the teacher to actively instigate the development of skills and abilities for the mobilization and interconnection of conceptual content, procedural and attitudinal in teaching chemistry, because it was evident that students have different difficulties, mainly, in relation to attitudinal knowledge.
id IFMT_ec3e392c754fe1e01e2de6c60d4567ac
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/963
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRYFACEBOOK COMO PROPUESTA DIDÁCTICO-PEDAGÓGICA PARA LA INMERSIÓN DE CONTENIDOS CONCEPTUALES, PROCEDIMENTALES Y ACTITUDINALES EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICAFACEBOOK COMO PROPOSTA DIDÁTICO-PEDAGÓGICA PARA A EMERSÃO DOS CONTEÚDOS CONCEITUAIS, PROCEDIMENTAIS E ATITUDINAIS NO ENSINO DE QUÍMICASocial NetworksDidactic strategiesConceptual, procedural and attitudinal contentsRedes socialesEstrategias didácticasContenidos conceptuales, procedimentales y actitudinalesRedes SociaisTecnologias DigitaisConteúdos conceituais, procedimentais e atitudinaisThis article aims to report a teaching practice that emphasized the use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching of chemistry with emphasis on the development of attitudinal, procedural and conceptual contents. Therefore, an interpretative case study was carried out involving 32 subjects, 2 teachers and 30 students from the third grade of high school at a state public school in the municipality of São Leopoldo/RS. The work was developed on Facebook by solving a questionnaire applied by the teachers with an emphasis on the triad of knowing, knowing how to do and knowing how to be. In the end, it is perceived that there is a need for the teacher to actively instigate the development of skills and abilities for the mobilization and interconnection of conceptual content, procedural and attitudinal in teaching chemistry, because it was evident that students have different difficulties, mainly, in relation to attitudinal knowledge.Este artículo tiene como objetivo reportar una práctica docente que enfatizó el uso de las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación en la enseñanza de la química con énfasis en el desarrollo de contenidos actitudinales, procedimentales y conceptuales. Para ello, se llevó a cabo un estudio de caso interpretativo que involucró a 32 sujetos, 2 docentes y 30 estudiantes de tercer grado de secundaria de una escuela pública estatal de la ciudad de São Leopoldo/RS. El trabajo se desarrolló en Facebook mediante la resolución de un cuestionario aplicado por docentes con énfasis en la tríada de saber, saber hacer y saber ser. Al final, es claro que existe la necesidad de que el docente instigue activamente el desarrollo de competencias y habilidades para la movilización e interconexión de contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales en la enseñanza de la química, ya que se ha demostrado que los estudiantes tienen diferentes dificultades, principalmente, en relación con el conocimiento actitudinal.O presente artigo objetiva relatar uma prática docente que enfatizou o uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no ensino de química com ênfase no desenvolvimento dos conteúdos atitudinais, procedimentais e conceituais. Para tanto, realizou-se um estudo de caso de cunho interpretativo que envolveu 32 sujeitos, sendo 2 professores e 30 alunos da terceira série do Ensino Médio de uma escola pública estadual do município de São Leopoldo/RS. O trabalho foi desenvolvido no Facebook por meio da resolução de um questionário aplicado pelos professores com ênfase na tríade saber, saber-fazer e saber-ser. Ao término, percebe-se que há a necessidade de o professor instigar ativamente o desenvolvimento de competências e habilidades para a mobilização e a interligação dos conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais no ensino de química, pois se evidenciou que os alunos apresentam diferentes dificuldades, principalmente, em relação aos saberes atitudinais.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/96310.23926/RPD.2021.v6.n2.e057.id963Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e057Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e057Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0572526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963/527Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBedin, EvertonAlmeida, Caroline Medeiros Martins de2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/963Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
FACEBOOK COMO PROPUESTA DIDÁCTICO-PEDAGÓGICA PARA LA INMERSIÓN DE CONTENIDOS CONCEPTUALES, PROCEDIMENTALES Y ACTITUDINALES EN LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA
FACEBOOK COMO PROPOSTA DIDÁTICO-PEDAGÓGICA PARA A EMERSÃO DOS CONTEÚDOS CONCEITUAIS, PROCEDIMENTAIS E ATITUDINAIS NO ENSINO DE QUÍMICA
title FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
spellingShingle FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
Bedin, Everton
Social Networks
Didactic strategies
Conceptual, procedural and attitudinal contents
Redes sociales
Estrategias didácticas
Contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales
Redes Sociais
Tecnologias Digitais
Conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais
title_short FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
title_full FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
title_fullStr FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
title_full_unstemmed FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
title_sort FACEBOOK AS A DIDACTIC-PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE EMERSION OF CONCEPTUAL, PROCEDURAL AND ATTITUDINAL CONTENTS IN THE TEACHING OF CHEMISTRY
author Bedin, Everton
author_facet Bedin, Everton
Almeida, Caroline Medeiros Martins de
author_role author
author2 Almeida, Caroline Medeiros Martins de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bedin, Everton
Almeida, Caroline Medeiros Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Social Networks
Didactic strategies
Conceptual, procedural and attitudinal contents
Redes sociales
Estrategias didácticas
Contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales
Redes Sociais
Tecnologias Digitais
Conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais
topic Social Networks
Didactic strategies
Conceptual, procedural and attitudinal contents
Redes sociales
Estrategias didácticas
Contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales
Redes Sociais
Tecnologias Digitais
Conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais
description This article aims to report a teaching practice that emphasized the use of Digital Technologies of Information and Communication in the teaching of chemistry with emphasis on the development of attitudinal, procedural and conceptual contents. Therefore, an interpretative case study was carried out involving 32 subjects, 2 teachers and 30 students from the third grade of high school at a state public school in the municipality of São Leopoldo/RS. The work was developed on Facebook by solving a questionnaire applied by the teachers with an emphasis on the triad of knowing, knowing how to do and knowing how to be. In the end, it is perceived that there is a need for the teacher to actively instigate the development of skills and abilities for the mobilization and interconnection of conceptual content, procedural and attitudinal in teaching chemistry, because it was evident that students have different difficulties, mainly, in relation to attitudinal knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e057.id963
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e057.id963
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/963/527
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e057
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e057
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e057
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725502537728