HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Silva Pires, Lucas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Abreu Mendes, Iran Abreu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/477
Resumo: In this article we present the results of a research on the Mathematics History short-course books published by the Brazilian Society of Mathematics History from 2001 to 2017 whose contents were aimed at Middle School grades. Our objective was to identify and characterize the suggestions proposed in these books for the didactic actions of Mathematics teachers at this school level. To operate the research, we carried out, at first, a survey of the short-course books, sorting them into three research tendencies in Mathematics History, in order to select only those that dealt with History for teaching Mathematics. Then we identified and characterized the books which included contents for Middle School. The results indicated that, from the 101 short-course books, 21,78% propose approaches centered around contents pertaining to Middle School which can be used to facilitate the teacher's organization and didactic actions in their Mathematics classes.
id IFMT_f5e9b35a27a6a908ba331dc8f6fe05b9
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/477
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)HISTÓRIA DA MATEMÁTICA DO ENSINO FUNDAMENTAL NOS LIVROS DE MINICURSOS DA SBHMAT (2001-2017)Livros de minicursosHistória para o ensino da matemáticaAnos FinaisEnsino FundamentalShort-course booksHistory for teaching MathematicsMiddle SchoolBasic educationIn this article we present the results of a research on the Mathematics History short-course books published by the Brazilian Society of Mathematics History from 2001 to 2017 whose contents were aimed at Middle School grades. Our objective was to identify and characterize the suggestions proposed in these books for the didactic actions of Mathematics teachers at this school level. To operate the research, we carried out, at first, a survey of the short-course books, sorting them into three research tendencies in Mathematics History, in order to select only those that dealt with History for teaching Mathematics. Then we identified and characterized the books which included contents for Middle School. The results indicated that, from the 101 short-course books, 21,78% propose approaches centered around contents pertaining to Middle School which can be used to facilitate the teacher's organization and didactic actions in their Mathematics classes.Neste artigo apresentamos os resultados de uma pesquisa sobre os livros de minicursos de história da matemática publicados pela Sociedade Brasileira de História da Matemática no período de 2001 e 2017, cujos conteúdos matemáticos foram destinados aos anos finais do Ensino Fundamental. Nosso objetivo foi identificar e caracterizar as sugestões propostas nesses livros para as ações didáticas do professor de Matemática desse nível escolar. Para operacionalização da pesquisa, inicialmente realizamos um levantamento dos livros de minicursos classificando-os em três tendências de pesquisa em História da Matemática, para selecionar somente aqueles voltados à história para o ensino da matemática. Em seguida identificamos e caracterizamos os livros com conteúdos dos anos finais do Ensino Fundamental. Os resultados apontaram que, dos 101 livros de minicursos, 21,78% propõem abordagens centradas em conteúdos relativos ao Ensino Fundamental dos anos finais que podem ser utilizadas com vistas a facilitar as organizações e ações didáticas do professor nas suas aulas de matemática.Revista Prática Docente2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/47710.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 28-44Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 28-44Revista Prática Docente; v. 5 n. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 28-442526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/477/468Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Silva Pires, LucasAbreu Mendes, Iran Abreu2023-06-06T00:46:40Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/477Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-06T00:46:40Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
HISTÓRIA DA MATEMÁTICA DO ENSINO FUNDAMENTAL NOS LIVROS DE MINICURSOS DA SBHMAT (2001-2017)
title HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
spellingShingle HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
Silva Silva Pires, Lucas
Livros de minicursos
História para o ensino da matemática
Anos Finais
Ensino Fundamental
Short-course books
History for teaching Mathematics
Middle School
Basic education
title_short HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
title_full HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
title_fullStr HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
title_full_unstemmed HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
title_sort HISTORY OF MATHEMATICS OF MIDDLE SCHOOL IN THE SBHMAT SHORT-COURSE BOOKS (2001-2017)
author Silva Silva Pires, Lucas
author_facet Silva Silva Pires, Lucas
Abreu Mendes, Iran Abreu
author_role author
author2 Abreu Mendes, Iran Abreu
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Silva Pires, Lucas
Abreu Mendes, Iran Abreu
dc.subject.por.fl_str_mv Livros de minicursos
História para o ensino da matemática
Anos Finais
Ensino Fundamental
Short-course books
History for teaching Mathematics
Middle School
Basic education
topic Livros de minicursos
História para o ensino da matemática
Anos Finais
Ensino Fundamental
Short-course books
History for teaching Mathematics
Middle School
Basic education
description In this article we present the results of a research on the Mathematics History short-course books published by the Brazilian Society of Mathematics History from 2001 to 2017 whose contents were aimed at Middle School grades. Our objective was to identify and characterize the suggestions proposed in these books for the didactic actions of Mathematics teachers at this school level. To operate the research, we carried out, at first, a survey of the short-course books, sorting them into three research tendencies in Mathematics History, in order to select only those that dealt with History for teaching Mathematics. Then we identified and characterized the books which included contents for Middle School. The results indicated that, from the 101 short-course books, 21,78% propose approaches centered around contents pertaining to Middle School which can be used to facilitate the teacher's organization and didactic actions in their Mathematics classes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/477
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/477
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/477/468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 28-44
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 28-44
Revista Prática Docente; v. 5 n. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 28-44
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943855190016