The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825 |
Resumo: | The Teacher Manual (MP) of the Natural Sciences Area and its Technologies (CNT) originated with the intention of assisting the teacher in the classroom. It is in it that important conceptions are elucidated and in -depth knowledge, such as the conception presented about the scientific method. Thus, the present research aimed to analyze the views of the scientific method present in the high school MP in the area of CNT. This is qualitative research and the analysis occurred from three, a priori, categories: 1. Construction of scientific knowledge; 2. Experimentation; and 3. Steps/Steps of the Method; method. The results show that in the MP the scientific method is still addressed based on the hypothetical deductive method, discussed by Karl Popper, projecting a common view of science for teachers. To overcome this vision, to overcome this vision, we present a didactic proposal for the continuing education of CNT teachers. |
id |
IFMT_fdbcff25dce5372679f61367b4a39723 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/825 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view El método científico presentado en el manual de maestros de las Ciencias Naturales y sus Tecnologías: (dis)encuentros con la visión comúnO método científico no Manual do Professor de Ciências da Natureza e suas Tecnologias: (des)encontros com a visão comum EpistemologiaLivro didáticoPNLDEpistemologyTextbookPNLDEpistemologíaLibro de textoPNLDThe Teacher Manual (MP) of the Natural Sciences Area and its Technologies (CNT) originated with the intention of assisting the teacher in the classroom. It is in it that important conceptions are elucidated and in -depth knowledge, such as the conception presented about the scientific method. Thus, the present research aimed to analyze the views of the scientific method present in the high school MP in the area of CNT. This is qualitative research and the analysis occurred from three, a priori, categories: 1. Construction of scientific knowledge; 2. Experimentation; and 3. Steps/Steps of the Method; method. The results show that in the MP the scientific method is still addressed based on the hypothetical deductive method, discussed by Karl Popper, projecting a common view of science for teachers. To overcome this vision, to overcome this vision, we present a didactic proposal for the continuing education of CNT teachers.El manual del maestro (MP) del área de Ciencias Naturales y sus Tecnologías (CNT) se originó con la intención de ayudar al maestro en el aula. Es en él que se aclaran las concepciones importantes y en el conocimiento profundo, como la concepción presentada sobre el método científico. Por lo tanto, la presente investigación tuvo como objetivo analizar las opiniones del método científico presente en el MP de la escuela secundaria en el área de las CNT. Esta es una investigación cualitativa y el análisis se produjo a partir de tres categorías, a priori: 1. Construcción del conocimiento científico; 2. Experimentación; y 3. Pasos/pasos del método; método. Los resultados muestran que en el MP el método científico todavía se aborda en función del método deductivo hipotético, discutido por Karl Popper, proyectando una visión común de la ciencia para los maestros. Para superar esta visión, para superar esta visión, presentamos una propuesta didáctica para la educación continua de los maestros de CNT.O Manual do Professor (MP) da área da Ciências da Natureza e suas Tecnologias (CNT) é originado com a pretensão de auxiliar o professor em sala de aula. É nele que importantes concepções são elucidadas e conhecimentos aprofundados, como a concepção apresentada sobre o método científico. Desse modo, a presente pesquisa objetivou analisar as visões do método científico presentes no MP do Ensino Médio da área de CNT. Trata-se de uma pesquisa qualitativa e a análise ocorreu a partir de três categorias: 1. Construção do conhecimento científico; 2. Experimentação; e 3. Etapas/passos do método; método. Os resultados demonstram que no MP o método científico ainda é abordado com base no Método Hipotético Dedutivo, discutido por Karl Popper, projetando uma visão comum da Ciência para os professores. Para superar essa visão, apresentamos uma proposta didática para a formação continuada de professores da área de CNT.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/82510.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.23108.id825Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825/741Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Michele SoaresAssis, Marcos Wilson Vicente deBarbosa, Alessandro TomazScareli-Santos, Claudia2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/825Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view El método científico presentado en el manual de maestros de las Ciencias Naturales y sus Tecnologías: (dis)encuentros con la visión común O método científico no Manual do Professor de Ciências da Natureza e suas Tecnologias: (des)encontros com a visão comum |
title |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view |
spellingShingle |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view Silva, Michele Soares Epistemologia Livro didático PNLD Epistemology Textbook PNLD Epistemología Libro de texto PNLD |
title_short |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view |
title_full |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view |
title_fullStr |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view |
title_full_unstemmed |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view |
title_sort |
The scientific method presented in the Natural Sciences Teacher Manual and its technologies: (dis)encounters with the common view |
author |
Silva, Michele Soares |
author_facet |
Silva, Michele Soares Assis, Marcos Wilson Vicente de Barbosa, Alessandro Tomaz Scareli-Santos, Claudia |
author_role |
author |
author2 |
Assis, Marcos Wilson Vicente de Barbosa, Alessandro Tomaz Scareli-Santos, Claudia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Michele Soares Assis, Marcos Wilson Vicente de Barbosa, Alessandro Tomaz Scareli-Santos, Claudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Epistemologia Livro didático PNLD Epistemology Textbook PNLD Epistemología Libro de texto PNLD |
topic |
Epistemologia Livro didático PNLD Epistemology Textbook PNLD Epistemología Libro de texto PNLD |
description |
The Teacher Manual (MP) of the Natural Sciences Area and its Technologies (CNT) originated with the intention of assisting the teacher in the classroom. It is in it that important conceptions are elucidated and in -depth knowledge, such as the conception presented about the scientific method. Thus, the present research aimed to analyze the views of the scientific method present in the high school MP in the area of CNT. This is qualitative research and the analysis occurred from three, a priori, categories: 1. Construction of scientific knowledge; 2. Experimentation; and 3. Steps/Steps of the Method; method. The results show that in the MP the scientific method is still addressed based on the hypothetical deductive method, discussed by Karl Popper, projecting a common view of science for teachers. To overcome this vision, to overcome this vision, we present a didactic proposal for the continuing education of CNT teachers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.23108.id825 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.23108.id825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/825/741 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108 Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23108 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068945023303680 |