Educação popular e agroecologia: contribuições para a construção da política de assistência técnica e extensão rural equitativa no Brasil
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.5902/2318179662653 https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/317 |
Resumo: | This article presents reflections on the contributions of Popular Education and Agroecology to the reframing of the theoretical and methodological bases of the public policy of Technical Assistance and Rural Extension. The text highlights how the confluences between popular education and agroecology and the implications of these contributions with feminist epistemology have contributed to the equity debate in the context of public ATER. The work was structured based on a review on the theme and more specifically on the selection and review of 06 articles from the CAPES journals portal,published between 2012 and 2017. The analyzed documents discuss the ideological and epistemological bases of PNATER and the National Policy on Agroecology and Organic Production -PNAPO. The article points out some central elements in the process of reframing the diffusionist ATER towards an equitable ATER, such as the prediction of social equity, the enhancement of citizenship, the promotion of sustainable rural development based on the principles of agroecology, democratic, participatory pedagogical approaches, based on recognition the plurality and diversity of the multiple categories that make up family farming. |
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Educação popular e agroecologia: contribuições para a construção da política de assistência técnica e extensão rural equitativa no BrasilPopular education and agroecology: contributions to the construction of thetechnical assistance policy and equitative rural extension in BrazilDesenvolvimento ruralFeminismoPolítica públicaRural developmentFeminismPublic policieCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURALThis article presents reflections on the contributions of Popular Education and Agroecology to the reframing of the theoretical and methodological bases of the public policy of Technical Assistance and Rural Extension. The text highlights how the confluences between popular education and agroecology and the implications of these contributions with feminist epistemology have contributed to the equity debate in the context of public ATER. The work was structured based on a review on the theme and more specifically on the selection and review of 06 articles from the CAPES journals portal,published between 2012 and 2017. The analyzed documents discuss the ideological and epistemological bases of PNATER and the National Policy on Agroecology and Organic Production -PNAPO. The article points out some central elements in the process of reframing the diffusionist ATER towards an equitable ATER, such as the prediction of social equity, the enhancement of citizenship, the promotion of sustainable rural development based on the principles of agroecology, democratic, participatory pedagogical approaches, based on recognition the plurality and diversity of the multiple categories that make up family farming.Este artigo apresenta reflexões sobre as contribuições da Educação Popular e da Agroecologia para a ressignificação das bases teóricas e metodológicas da política pública de Assistência Técnica e Extensão Rural. O texto destaca como as confluências entre educação popular e agroecologia e as imbricações desses aportes com a epistemologia feminista vêm contribuindo para o debate de equidade no contexto da ATER pública. O trabalho foi estruturado a partir de uma revisão sobre o tema e mais especificamente da seleção e revisão de 06 artigos do portal de periódicos da CAPES, publicados entre 2012 e 2017. Os documentos analisados discutem sobre as bases ideológicas e epistemológicas da PNATER e Política nacional de Agroecologia e Produção Orgânica -PNAPO. O artigo aponta alguns elementos centrais no processo de ressignificação da ATER difusionista para uma ATER equitativa, como a previsão da equidade social, valorização da cidadania, promoção do desenvolvimento rural sustentável com base nos princípios da agroecologia, enfoques pedagógicos democráticos, participativos, pautados no reconhecimentoda pluralidade e diversidade das múltiplas categorias que compõem a agricultura familiar.EMATER-PARÁInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ParáInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ParáUniversidade Federal de Santa MariaBrasilUFSM2022-10-13T14:34:00Z2022-10-13T14:34:00Z2022-05-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleMARQUES, Zelia Vanuza; SOUSA, Romier da Paixão; ROSAL, Louise Ferreira. Educação popular e agroecologia: contribuições para a construção da política de assistência técnica e extensão rural equitativa no Brasil. Extensão Rural, Santa Maria, v. 28, n. 1, p. 1-31, jan./mar. 2021. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/317. Acesso em:.https://doi.org/10.5902/23181796626532318-1796https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/317https://periodicos.ufsm.br/extensaorural/article/view/62653/46878reponame:Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)instacron:IFPAporExtensão RuralMARQUES, Zelia VanuzaSOUSA, Romier da PaixãoROSAL, Louise Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-22T20:42:17Zoai:10.0.2.15:prefix/317Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ifpa.edu.br/oai/requestrepositorio@ifpa.edu.bropendoar:2023-06-22T20:42:17Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)false |
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