Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Elizeu José dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: NEVES, Miranilde Oliveira
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
Texto Completo: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/492
Resumo: Pedagogy of alternation, over time, has become a methodological mark of rural education. This is because it is a very inclusive proposal that values the intercultural knowledge of each student. This study aims to present the results of an investigation that took place in the PROEJA Agricultural Course from a Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará. The applied methodology was based on a qualitative examination focusing on the analysis Bardin's contente (2010), from the application of questionnaires directed to students. The results demonstrated that there is a latent desire among the students-farmers participating in the research to preserve the knowledge learned in the community, which maintains their identities and traditions, but also highlighted the importance of learning academic knowledge to strengthen traditional knowledge. Therefore, it is clear how important it is for everyone to assume their role: the teacher - who values the knowledge that students already bring and the students, who learn new knowledge and share in contexts consistent with each situation.
id IFPA-1_f8b257eb9b2ded4ecbd225239881f2b8
oai_identifier_str oai:10.0.2.15:prefix/492
network_acronym_str IFPA-1
network_name_str Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
repository_id_str
spelling Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticasPedagogia da alternânciaSaberesEducação do campoAlternation pedagogyKnowledgeRural educationCNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURALEducação Profissional e Tecnológica, Educação do Campo e Educação de Jovens e AdultosPedagogy of alternation, over time, has become a methodological mark of rural education. This is because it is a very inclusive proposal that values the intercultural knowledge of each student. This study aims to present the results of an investigation that took place in the PROEJA Agricultural Course from a Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará. The applied methodology was based on a qualitative examination focusing on the analysis Bardin's contente (2010), from the application of questionnaires directed to students. The results demonstrated that there is a latent desire among the students-farmers participating in the research to preserve the knowledge learned in the community, which maintains their identities and traditions, but also highlighted the importance of learning academic knowledge to strengthen traditional knowledge. Therefore, it is clear how important it is for everyone to assume their role: the teacher - who values the knowledge that students already bring and the students, who learn new knowledge and share in contexts consistent with each situation.A Pedagogia da alternância, no decorrer do tempo, tornou-se uma marca metodológica da educação do campo. Isso porque é uma proposta bastante inclusiva e que valoriza os saberes interculturais de cada estudante. Este estudo objetiva apresentar os resultados de uma investigação que ocorreu no Curso de Agropecuária PROEJA em um Campus do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará. A metodologia aplicada baseou-se em um exame qualitativo com foco na análise de conteúdos de Bardin (2010), a partir da aplicação de questionários direcionados aos estudantes. Os resultados demonstraram que há um desejo latente entre os estudantes-agricultores participantes da pesquisa em preservar o conhecimento aprendido na comunidade, o que mantém suas identidades e tradições, mas também destacaram ser importante aprender o conhecimento acadêmico para fortalecer os saberes tradicionais. Portanto, fica nítido o quanto é importante que cada um assuma seu papel: o professor – que valoriza os saberes que os estudantes já trazem e os estudantes, que aprendem novos saberes e compartilham nos contextos coerentes a cada situação.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ParáInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ParáInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ParáBrasilIFPA2023-10-16T12:21:09Z2023-10-16T12:21:09Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectSANTOS, Elizeu José dos; NEVES, Miranilde Oliveira. Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE DESENVOLVIMENTO RURAL SUSTENTÁVEL, COOPERATIVISMO E ECONOMIA SOLIDÁRIA, 13., 2020, Castanhal. Anais[...] Belém: IFPA, 2021. p. 278-287. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/492. Acesso em:https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/492porSICOOPESSANTOS, Elizeu José dosNEVES, Miranilde Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)instacron:IFPA2023-10-16T12:30:20Zoai:10.0.2.15:prefix/492Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ifpa.edu.br/oai/requestrepositorio@ifpa.edu.bropendoar:2023-10-16T12:30:20Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
title Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
spellingShingle Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
SANTOS, Elizeu José dos
Pedagogia da alternância
Saberes
Educação do campo
Alternation pedagogy
Knowledge
Rural education
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
Educação Profissional e Tecnológica, Educação do Campo e Educação de Jovens e Adultos
title_short Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
title_full Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
title_fullStr Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
title_full_unstemmed Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
title_sort Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas
author SANTOS, Elizeu José dos
author_facet SANTOS, Elizeu José dos
NEVES, Miranilde Oliveira
author_role author
author2 NEVES, Miranilde Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS, Elizeu José dos
NEVES, Miranilde Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia da alternância
Saberes
Educação do campo
Alternation pedagogy
Knowledge
Rural education
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
Educação Profissional e Tecnológica, Educação do Campo e Educação de Jovens e Adultos
topic Pedagogia da alternância
Saberes
Educação do campo
Alternation pedagogy
Knowledge
Rural education
CNPQ::CIENCIAS AGRARIAS::AGRONOMIA::EXTENSAO RURAL
Educação Profissional e Tecnológica, Educação do Campo e Educação de Jovens e Adultos
description Pedagogy of alternation, over time, has become a methodological mark of rural education. This is because it is a very inclusive proposal that values the intercultural knowledge of each student. This study aims to present the results of an investigation that took place in the PROEJA Agricultural Course from a Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará. The applied methodology was based on a qualitative examination focusing on the analysis Bardin's contente (2010), from the application of questionnaires directed to students. The results demonstrated that there is a latent desire among the students-farmers participating in the research to preserve the knowledge learned in the community, which maintains their identities and traditions, but also highlighted the importance of learning academic knowledge to strengthen traditional knowledge. Therefore, it is clear how important it is for everyone to assume their role: the teacher - who values the knowledge that students already bring and the students, who learn new knowledge and share in contexts consistent with each situation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12
2023-10-16T12:21:09Z
2023-10-16T12:21:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Elizeu José dos; NEVES, Miranilde Oliveira. Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE DESENVOLVIMENTO RURAL SUSTENTÁVEL, COOPERATIVISMO E ECONOMIA SOLIDÁRIA, 13., 2020, Castanhal. Anais[...] Belém: IFPA, 2021. p. 278-287. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/492. Acesso em:
https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/492
identifier_str_mv SANTOS, Elizeu José dos; NEVES, Miranilde Oliveira. Pedagogia da alternância: conexões entre saberes e práticas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE DESENVOLVIMENTO RURAL SUSTENTÁVEL, COOPERATIVISMO E ECONOMIA SOLIDÁRIA, 13., 2020, Castanhal. Anais[...] Belém: IFPA, 2021. p. 278-287. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/492. Acesso em:
url https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv SICOOPES
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
Brasil
IFPA
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
Brasil
IFPA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
instacron:IFPA
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
instacron_str IFPA
institution IFPA
reponame_str Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
collection Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ifpa.edu.br
_version_ 1795322689173323776