FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cunha de Castro, Rogério, da Silva Calsavara, Tatiana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Holos
Texto Completo: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839
Resumo: The article is the product of the conference given by the authors, at the II COHEP – PPGEP/2023, about the rationalist pedagogical experiences that took place in the city of São Paulo in the early 20th century. It is made known about the Modern Schools 1 and 2, directed by the libertarian educators João Penteado and Adelino de Pinho, these educational institutions represented what best materialized in the country the reflections of the anarchist militants about a pedagogical project of the class and for the working class . The defense of polytechnics and  polytechnic education was the basis of this pedagogical and political project, abruptly interrupted by the exclusionary liberal order that marked the 1st Republic in Brazil. The methodology used was the analysis of primary sources and bibliographical references related to the theme. The results consisted of the presentation of documents on Modern Schools 1 and 2 existing at the USP Education Memory Center.
id IFRN-3_84a17f892483f9e13a7dd155441bf5a4
oai_identifier_str oai:holos.ifrn.edu.br:article/15839
network_acronym_str IFRN-3
network_name_str Holos
repository_id_str
spelling FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XXEscolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem.The article is the product of the conference given by the authors, at the II COHEP – PPGEP/2023, about the rationalist pedagogical experiences that took place in the city of São Paulo in the early 20th century. It is made known about the Modern Schools 1 and 2, directed by the libertarian educators João Penteado and Adelino de Pinho, these educational institutions represented what best materialized in the country the reflections of the anarchist militants about a pedagogical project of the class and for the working class . The defense of polytechnics and  polytechnic education was the basis of this pedagogical and political project, abruptly interrupted by the exclusionary liberal order that marked the 1st Republic in Brazil. The methodology used was the analysis of primary sources and bibliographical references related to the theme. The results consisted of the presentation of documents on Modern Schools 1 and 2 existing at the USP Education Memory Center.O artigo em tela é produto da conferência pronunciada no II COHEP- PPGEP/2023 pelos autores sobre as experiências pedagógicas racionalistas ocorridas na cidade de São Paulo no início do século XX. Faz-se saber sobre as Escolas Modernas 1 e 2, dirigidas pelos educadores libertários João Penteado e Adelino de Pinho, estas instituições educativas representaram o que melhor materializou no país as reflexões dos militantes anarquistas acerca de um projeto pedagógico da classe e para a classe trabalhadora. A defesa da politecnia e da instrução integral foi a base deste projeto educacional e político interrompido de forma abrupta pela ordem liberal excludente que marcou a 1ª República no Brasil. A metodologia utilizada foi a de análise de fontes primárias e de referências bibliográficas correlatas ao tema.   Os resultados consistiram na apresentação dos documentos sobre as Escolas Modernas 1 e 2 existentes no Centro de Memória da Educação da USP.  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTitleapplication/pdfapplication/pdfhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1583910.15628/holos.2023.15839HOLOS; v. 8 n. 39 (2023): v.8 (2023)1807-1600reponame:Holosinstname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)instacron:IFRNporhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3894http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3895Textohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDE BRITO, LEONARDO LEONIDASCunha de Castro, Rogérioda Silva Calsavara, Tatiana 2023-12-28T03:13:43Zoai:holos.ifrn.edu.br:article/15839Revistahttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOSPUBhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/oaiholos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br1807-16001518-1634opendoar:2023-12-28T03:13:43Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
title FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
spellingShingle FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS
Escolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem.
title_short FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
title_full FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
title_fullStr FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
title_full_unstemmed FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
title_sort FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
author DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS
author_facet DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS
Cunha de Castro, Rogério
da Silva Calsavara, Tatiana
author_role author
author2 Cunha de Castro, Rogério
da Silva Calsavara, Tatiana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS
Cunha de Castro, Rogério
da Silva Calsavara, Tatiana
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem.
topic Escolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem.
description The article is the product of the conference given by the authors, at the II COHEP – PPGEP/2023, about the rationalist pedagogical experiences that took place in the city of São Paulo in the early 20th century. It is made known about the Modern Schools 1 and 2, directed by the libertarian educators João Penteado and Adelino de Pinho, these educational institutions represented what best materialized in the country the reflections of the anarchist militants about a pedagogical project of the class and for the working class . The defense of polytechnics and  polytechnic education was the basis of this pedagogical and political project, abruptly interrupted by the exclusionary liberal order that marked the 1st Republic in Brazil. The methodology used was the analysis of primary sources and bibliographical references related to the theme. The results consisted of the presentation of documents on Modern Schools 1 and 2 existing at the USP Education Memory Center.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Title
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839
10.15628/holos.2023.15839
url http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839
identifier_str_mv 10.15628/holos.2023.15839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3894
http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3895
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Texto
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv HOLOS; v. 8 n. 39 (2023): v.8 (2023)
1807-1600
reponame:Holos
instname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
instacron:IFRN
instname_str Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
instacron_str IFRN
institution IFRN
reponame_str Holos
collection Holos
repository.name.fl_str_mv Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
repository.mail.fl_str_mv holos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br
_version_ 1798951616740589568