FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Holos |
Texto Completo: | http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839 |
Resumo: | The article is the product of the conference given by the authors, at the II COHEP – PPGEP/2023, about the rationalist pedagogical experiences that took place in the city of São Paulo in the early 20th century. It is made known about the Modern Schools 1 and 2, directed by the libertarian educators João Penteado and Adelino de Pinho, these educational institutions represented what best materialized in the country the reflections of the anarchist militants about a pedagogical project of the class and for the working class . The defense of polytechnics and polytechnic education was the basis of this pedagogical and political project, abruptly interrupted by the exclusionary liberal order that marked the 1st Republic in Brazil. The methodology used was the analysis of primary sources and bibliographical references related to the theme. The results consisted of the presentation of documents on Modern Schools 1 and 2 existing at the USP Education Memory Center. |
id |
IFRN-3_84a17f892483f9e13a7dd155441bf5a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:holos.ifrn.edu.br:article/15839 |
network_acronym_str |
IFRN-3 |
network_name_str |
Holos |
repository_id_str |
|
spelling |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XXEscolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem.The article is the product of the conference given by the authors, at the II COHEP – PPGEP/2023, about the rationalist pedagogical experiences that took place in the city of São Paulo in the early 20th century. It is made known about the Modern Schools 1 and 2, directed by the libertarian educators João Penteado and Adelino de Pinho, these educational institutions represented what best materialized in the country the reflections of the anarchist militants about a pedagogical project of the class and for the working class . The defense of polytechnics and polytechnic education was the basis of this pedagogical and political project, abruptly interrupted by the exclusionary liberal order that marked the 1st Republic in Brazil. The methodology used was the analysis of primary sources and bibliographical references related to the theme. The results consisted of the presentation of documents on Modern Schools 1 and 2 existing at the USP Education Memory Center.O artigo em tela é produto da conferência pronunciada no II COHEP- PPGEP/2023 pelos autores sobre as experiências pedagógicas racionalistas ocorridas na cidade de São Paulo no início do século XX. Faz-se saber sobre as Escolas Modernas 1 e 2, dirigidas pelos educadores libertários João Penteado e Adelino de Pinho, estas instituições educativas representaram o que melhor materializou no país as reflexões dos militantes anarquistas acerca de um projeto pedagógico da classe e para a classe trabalhadora. A defesa da politecnia e da instrução integral foi a base deste projeto educacional e político interrompido de forma abrupta pela ordem liberal excludente que marcou a 1ª República no Brasil. A metodologia utilizada foi a de análise de fontes primárias e de referências bibliográficas correlatas ao tema. Os resultados consistiram na apresentação dos documentos sobre as Escolas Modernas 1 e 2 existentes no Centro de Memória da Educação da USP. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTitleapplication/pdfapplication/pdfhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1583910.15628/holos.2023.15839HOLOS; v. 8 n. 39 (2023): v.8 (2023)1807-1600reponame:Holosinstname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)instacron:IFRNporhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3894http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3895Textohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDE BRITO, LEONARDO LEONIDASCunha de Castro, Rogérioda Silva Calsavara, Tatiana 2023-12-28T03:13:43Zoai:holos.ifrn.edu.br:article/15839Revistahttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOSPUBhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/oaiholos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br1807-16001518-1634opendoar:2023-12-28T03:13:43Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX |
title |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX |
spellingShingle |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS Escolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem. |
title_short |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX |
title_full |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX |
title_fullStr |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX |
title_full_unstemmed |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX |
title_sort |
FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DOS TRABALHADORES: AS ESCOLAS MODERNAS NO INÍCIO DO SÉCULO XX |
author |
DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS |
author_facet |
DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS Cunha de Castro, Rogério da Silva Calsavara, Tatiana |
author_role |
author |
author2 |
Cunha de Castro, Rogério da Silva Calsavara, Tatiana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DE BRITO, LEONARDO LEONIDAS Cunha de Castro, Rogério da Silva Calsavara, Tatiana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem. |
topic |
Escolas Modernas, Pedagogia Racionalista, Politecnia da aprendizagem. |
description |
The article is the product of the conference given by the authors, at the II COHEP – PPGEP/2023, about the rationalist pedagogical experiences that took place in the city of São Paulo in the early 20th century. It is made known about the Modern Schools 1 and 2, directed by the libertarian educators João Penteado and Adelino de Pinho, these educational institutions represented what best materialized in the country the reflections of the anarchist militants about a pedagogical project of the class and for the working class . The defense of polytechnics and polytechnic education was the basis of this pedagogical and political project, abruptly interrupted by the exclusionary liberal order that marked the 1st Republic in Brazil. The methodology used was the analysis of primary sources and bibliographical references related to the theme. The results consisted of the presentation of documents on Modern Schools 1 and 2 existing at the USP Education Memory Center. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Title |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839 10.15628/holos.2023.15839 |
url |
http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839 |
identifier_str_mv |
10.15628/holos.2023.15839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3894 http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15839/3895 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Texto |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
HOLOS; v. 8 n. 39 (2023): v.8 (2023) 1807-1600 reponame:Holos instname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) instacron:IFRN |
instname_str |
Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) |
instacron_str |
IFRN |
institution |
IFRN |
reponame_str |
Holos |
collection |
Holos |
repository.name.fl_str_mv |
Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
holos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br |
_version_ |
1798951616740589568 |