EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho Brandão Santos, Renato
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Holos
Texto Completo: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193
Resumo: The text focuses on the analysis of the relationships between Education, Poverty and Social Inequalities, based on the study of Education institutions created in Natal, capital of Rio Grande do Norte, for/by the poor and working classes. Among such institutions, the School of Craftsmen Apprenticeship, created in 1909, stands out. aimed at the poor classes. Finally, we will see how workers, organized in societies since the end of the 19th century, move in this scenario, including their actions in the educational field. For this purpose, decree nº 7.566/1909, maps of Natal between the 19th and 20th centuries and articles from the newspaper A República will be analysed, among other sources. In conclusion, we observe that the ruling groups wanted to conform the disadvantaged of fortune to an ideal of city and society. But this attempt suffered setbacks on the part of the people, who disobeyed the norms provided for in municipal resolutions, subverted order and discipline at the School and created societies and schools for their children. 
id IFRN-3_901d849582138ceb54a0f76fdd9c766b
oai_identifier_str oai:holos.ifrn.edu.br:article/15193
network_acronym_str IFRN-3
network_name_str Holos
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)EducationPovertySocial InequalitiesSchool InstitutionsDisciplineEducaçãoPobrezaDesigualdades sociaisInstituições escolaresDisciplinaThe text focuses on the analysis of the relationships between Education, Poverty and Social Inequalities, based on the study of Education institutions created in Natal, capital of Rio Grande do Norte, for/by the poor and working classes. Among such institutions, the School of Craftsmen Apprenticeship, created in 1909, stands out. aimed at the poor classes. Finally, we will see how workers, organized in societies since the end of the 19th century, move in this scenario, including their actions in the educational field. For this purpose, decree nº 7.566/1909, maps of Natal between the 19th and 20th centuries and articles from the newspaper A República will be analysed, among other sources. In conclusion, we observe that the ruling groups wanted to conform the disadvantaged of fortune to an ideal of city and society. But this attempt suffered setbacks on the part of the people, who disobeyed the norms provided for in municipal resolutions, subverted order and discipline at the School and created societies and schools for their children. O texto se volta à análise das relações entre Educação, Pobreza e Desigualdades sociais, a partir do estudo de instituições de Educação criadas em Natal, capital do Rio Grande do Norte, para/pelas classes pobres e trabalhadoras. Entre tais instituições, destaca-se a Escola de Aprendizes Artífices, criada no ano de 1909. Desejamos compreender o impacto dessa instituição na cidade do Natal no início do século XX, bem como compreender a relação dessa Escola com outras instituições educacionais da época, também voltadas às classes pobres. Por fim, veremos como os operários, organizados em sociedades desde o fim do século XIX, se movimentam nesse cenário, incluindo suas ações no campo educacional. Para tanto, serão analisadas, entre outras fontes, o decreto nº 7.566/1909, mapas de Natal entre o século XIX e XX e matérias do jornal A República. Em conclusão, observamos que os grupos dirigentes queriam conformar os desfavorecidos de fortuna a um ideal de cidade e sociedade. Mas esse intento sofreu reveses por parte dos populares, que desobedeciam a normas previstas em resoluções municipais, subvertiam a ordem e disciplina na Escola e criavam sociedades e escolas para seus filhosInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte2023-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193HOLOS; v. 2 n. 39 (2023): v.2(2023)1807-1600reponame:Holosinstname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)instacron:IFRNporspahttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193/3665http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193/3673Brazil, 20th centuryBrasil, século XXhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarinho Brandão Santos, Renato2023-12-19T02:37:42Zoai:holos.ifrn.edu.br:article/15193Revistahttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOSPUBhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/oaiholos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br1807-16001518-1634opendoar:2023-12-19T02:37:42Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
title EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
spellingShingle EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
Marinho Brandão Santos, Renato
Education
Poverty
Social Inequalities
School Institutions
Discipline
Educação
Pobreza
Desigualdades sociais
Instituições escolares
Disciplina
title_short EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
title_full EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
title_fullStr EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
title_sort EDUCAÇÃO, POBREZA E DESIGUALDADES SOCIAIS: UM ESTUDO DE CASO A PARTIR DE INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS CRIADAS PARA/PELOS DESAFORTUNADOS EM NATAL (RIO GRANDE DO NORTE/BRASIL – 1890-1930)
author Marinho Brandão Santos, Renato
author_facet Marinho Brandão Santos, Renato
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho Brandão Santos, Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Poverty
Social Inequalities
School Institutions
Discipline
Educação
Pobreza
Desigualdades sociais
Instituições escolares
Disciplina
topic Education
Poverty
Social Inequalities
School Institutions
Discipline
Educação
Pobreza
Desigualdades sociais
Instituições escolares
Disciplina
description The text focuses on the analysis of the relationships between Education, Poverty and Social Inequalities, based on the study of Education institutions created in Natal, capital of Rio Grande do Norte, for/by the poor and working classes. Among such institutions, the School of Craftsmen Apprenticeship, created in 1909, stands out. aimed at the poor classes. Finally, we will see how workers, organized in societies since the end of the 19th century, move in this scenario, including their actions in the educational field. For this purpose, decree nº 7.566/1909, maps of Natal between the 19th and 20th centuries and articles from the newspaper A República will be analysed, among other sources. In conclusion, we observe that the ruling groups wanted to conform the disadvantaged of fortune to an ideal of city and society. But this attempt suffered setbacks on the part of the people, who disobeyed the norms provided for in municipal resolutions, subverted order and discipline at the School and created societies and schools for their children. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193
url http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193/3665
http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15193/3673
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, 20th century
Brasil, século XX
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv HOLOS; v. 2 n. 39 (2023): v.2(2023)
1807-1600
reponame:Holos
instname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
instacron:IFRN
instname_str Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
instacron_str IFRN
institution IFRN
reponame_str Holos
collection Holos
repository.name.fl_str_mv Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
repository.mail.fl_str_mv holos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br
_version_ 1798951616711229440