EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Tatiana Losano de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: André Régis Oliveira, Alysson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Holos
Texto Completo: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202
Resumo: The Solidarity Economy - SE consists of economic experiences based on differentiated values and practiced with self-management. The objective of this work is to understand education as a factor for strengthening of SE, highlighting some of the educational themes demanded by its workers. This research is characterized as exploratory, descriptive and qualitative. Data collection took place with the Coordination of the Solidarity Economy Forum of Guarabira (PB) and Region, through a focus group and semi-structured interviews, which were analyzed based on discourse analysis (French perspective). It is argued that education can be carried out in the most diverse spaces, being possible to consider it, mainly non-formal education, as an instrument of citizenship, liberation and emancipation, even more if allied to popular education. Still, it was possible to verify several training demands by this public, related to the management of the enterprises, organizational aspects, but, mainly, about the values that guide ES.
id IFRN-3_e945e0056a5ba6d034743ec79a5a4821
oai_identifier_str oai:holos.ifrn.edu.br:article/15202
network_acronym_str IFRN-3
network_name_str Holos
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIAEconomia solidáriaEducação não formalEducação popularAutogestãoThe Solidarity Economy - SE consists of economic experiences based on differentiated values and practiced with self-management. The objective of this work is to understand education as a factor for strengthening of SE, highlighting some of the educational themes demanded by its workers. This research is characterized as exploratory, descriptive and qualitative. Data collection took place with the Coordination of the Solidarity Economy Forum of Guarabira (PB) and Region, through a focus group and semi-structured interviews, which were analyzed based on discourse analysis (French perspective). It is argued that education can be carried out in the most diverse spaces, being possible to consider it, mainly non-formal education, as an instrument of citizenship, liberation and emancipation, even more if allied to popular education. Still, it was possible to verify several training demands by this public, related to the management of the enterprises, organizational aspects, but, mainly, about the values that guide ES.La Economía Solidaria - ES consiste en experiencias económicas basadas en valores diferenciados y practicadas con autogestión. El objetivo de este trabajo es comprender la educación como factor de fortalecimiento de la educación superior, destacando algunos de los temas educativos demandados por sus trabajadores. Esta investigación se caracteriza por ser exploratoria, descriptiva y cualitativa. La recolección de datos ocurrió con la Coordinación del Foro de Economía Solidaria de Guarabira (PB) y Región, a través de un grupo focal y entrevistas semiestructuradas, que fueron analizadas a partir del análisis del discurso (línea francesa). Se argumenta que la educación puede llevarse a cabo en los más diversos espacios, siendo posible considerarla, principalmente la educación no formal, como un instrumento de ciudadanía, liberación y emancipación, más aún si está aliada a la educación popular. Aún así, fue posible constatar varias demandas de formación por parte de este público, relacionadas con la gestión de las empresas, aspectos organizacionales, pero, principalmente, sobre los valores que orientan la ES.  A Economia Solidária - ES consiste em experiências econômicas fundamentadas em valores diferenciados e praticadas com autogestão. O objetivo deste trabalho é entender a educação como um fator de fortalecimento da ES, destacando algumas das temáticas educativas demandadas pelos seus trabalhadores e trabalhadoras. Esta pesquisa caracteriza-se como exploratória, descritiva e qualitativa. A coleta de dados se deu com a Coordenação do Fórum de Economia Solidária de Guarabira (PB) e Região, por meio de um grupo focal e entrevistas semiestruturadas, que foram analisadas a partir da análise de discurso (linha francesa). Defende-se que a educação pode ser realizada nos mais diversos espaços, sendo possível considerá-la, principalmente a educação não formal, como instrumento de cidadania, libertação e emancipação, ainda mais se aliada à educação popular. Ainda, foi possível constatar diversas demandas formativas por esse público, relacionadas à gestão dos empreendimentos, aspectos organizacionais, mas, principalmente, sobre os valores que norteiam a ES.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte2023-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202HOLOS; v. 2 n. 39 (2023): v.2(2023)1807-1600reponame:Holosinstname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)instacron:IFRNporspahttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202/3656http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202/3658Regionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Tatiana Losano deAndré Régis Oliveira, Alysson 2023-12-19T02:37:42Zoai:holos.ifrn.edu.br:article/15202Revistahttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOSPUBhttp://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/oaiholos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br1807-16001518-1634opendoar:2023-12-19T02:37:42Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
title EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
spellingShingle EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
Abreu, Tatiana Losano de
Economia solidária
Educação não formal
Educação popular
Autogestão
title_short EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
title_full EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
title_fullStr EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
title_sort EDUCAÇÃO ENQUANTO INSTRUMENTO DE FORTALECIMENTO DOS TRABALHADORES E TRABALHADORAS DA ECONOMIA SOLIDÁRIA
author Abreu, Tatiana Losano de
author_facet Abreu, Tatiana Losano de
André Régis Oliveira, Alysson
author_role author
author2 André Régis Oliveira, Alysson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Tatiana Losano de
André Régis Oliveira, Alysson
dc.subject.por.fl_str_mv Economia solidária
Educação não formal
Educação popular
Autogestão
topic Economia solidária
Educação não formal
Educação popular
Autogestão
description The Solidarity Economy - SE consists of economic experiences based on differentiated values and practiced with self-management. The objective of this work is to understand education as a factor for strengthening of SE, highlighting some of the educational themes demanded by its workers. This research is characterized as exploratory, descriptive and qualitative. Data collection took place with the Coordination of the Solidarity Economy Forum of Guarabira (PB) and Region, through a focus group and semi-structured interviews, which were analyzed based on discourse analysis (French perspective). It is argued that education can be carried out in the most diverse spaces, being possible to consider it, mainly non-formal education, as an instrument of citizenship, liberation and emancipation, even more if allied to popular education. Still, it was possible to verify several training demands by this public, related to the management of the enterprises, organizational aspects, but, mainly, about the values that guide ES.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202
url http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202/3656
http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/15202/3658
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Regional
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv HOLOS; v. 2 n. 39 (2023): v.2(2023)
1807-1600
reponame:Holos
instname:Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
instacron:IFRN
instname_str Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
instacron_str IFRN
institution IFRN
reponame_str Holos
collection Holos
repository.name.fl_str_mv Holos - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
repository.mail.fl_str_mv holos@ifrn.edu.br||jyp.leite@ifrn.edu.br||propi@ifrn.edu.br
_version_ 1798951616717520896