Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bos, Andreia Solange
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pizzato, Michelle Câmara, Zaro, Milton Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586
Resumo: Student Attention Investigation: The Use of Virtual Reality in Computer Education Abstract: This research explores the results of attention and meditation in test studies conducted with text readings and experiments in a virtual reality museum that employs various technologies such as images, videos, 3D reconstructions, etc. The criteria for imageability, interactivity, navigability, personalization and communication with chatterbot are presented. The results of the statistical analyzes of the student's state of attention are investigated and the impact of virtual reality analyzed. The educational potential is enhanced by incorporating complex 3D constructions into an immersive Virtual World. This article contributes to the understanding of attention stimuli in the educational impact with virtual reality. Therefore, findings have a broader impact and can be generalized to be relevant after the investigations completed. Keywords: Virtual reality. Attention states. Educational impact.
id IFRS-1_1cce627f0393241100caeebc54c56ec1
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3586
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computaçãoStudent Attention Investigation: The Use of Virtual Reality in Computer Education Abstract: This research explores the results of attention and meditation in test studies conducted with text readings and experiments in a virtual reality museum that employs various technologies such as images, videos, 3D reconstructions, etc. The criteria for imageability, interactivity, navigability, personalization and communication with chatterbot are presented. The results of the statistical analyzes of the student's state of attention are investigated and the impact of virtual reality analyzed. The educational potential is enhanced by incorporating complex 3D constructions into an immersive Virtual World. This article contributes to the understanding of attention stimuli in the educational impact with virtual reality. Therefore, findings have a broader impact and can be generalized to be relevant after the investigations completed. Keywords: Virtual reality. Attention states. Educational impact.Esta investigación explora los resultados de la atención y la meditación en los estudios y experimentos de lectura de textos en un museo de realidad virtual que ejecuta diversas tecnologías, como imágenes, videos, reconstrucciones en 3D, etc. Se presentan los criterios de imaginación, interactividad, navegabilidad, personalización y comunicación con chatterbot. Se investigan los resultados de los análisis estadísticos del estado de atención del alumno y se analiza el impacto de la realidad virtual. El potencial educativo no reconocido se agrega al incorporar edificios 3D complejos en un mundo virtual inmersivo. Este artículo contribuyó o compiló dos estímulos de atención, no un impacto educativo en la realidad virtual. Por lo tanto, los resultados tienen un impacto más amplio y pueden generalizarse para ser relevantes para la investigación completa.Resumo: Esta pesquisa explora os resultados de atenção e meditação em estudos teste realizados com leituras de texto e com experimentos em um museu de realidade virtual que emprega diversas tecnologias, como imagens, vídeos, reconstruções 3D etc. São apresentados os critérios de imageabilidade, interatividade, navegabilidade, personalização e comunicação com o chatterbot. Os resultados das análises estatísticas do estado de atenção do estudante são investigados e o impacto da realidade virtual analisado. Evidencia-se vantagem no potencial educacional incorporando complexas construções 3D em um Mundo Virtual imersivo. Este artigo contribui para a compreensão dos estímulos de atenção no impacto educacional com realidade virtual. Assim sendo, conclusões têm um impacto mais amplo e podem ser generalizadas para serem relevantes após as investigações concluídas. Palavras-chave: Realidade virtual. Estados de atenção. Impacto Educacional.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/358610.35819/tear.v8.n2.a3586#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586/2543Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBos, Andreia SolangePizzato, Michelle CâmaraZaro, Milton Antônio2020-07-04T13:57:33Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3586Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:33Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
title Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
spellingShingle Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
Bos, Andreia Solange
title_short Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
title_full Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
title_fullStr Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
title_full_unstemmed Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
title_sort Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
author Bos, Andreia Solange
author_facet Bos, Andreia Solange
Pizzato, Michelle Câmara
Zaro, Milton Antônio
author_role author
author2 Pizzato, Michelle Câmara
Zaro, Milton Antônio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bos, Andreia Solange
Pizzato, Michelle Câmara
Zaro, Milton Antônio
description Student Attention Investigation: The Use of Virtual Reality in Computer Education Abstract: This research explores the results of attention and meditation in test studies conducted with text readings and experiments in a virtual reality museum that employs various technologies such as images, videos, 3D reconstructions, etc. The criteria for imageability, interactivity, navigability, personalization and communication with chatterbot are presented. The results of the statistical analyzes of the student's state of attention are investigated and the impact of virtual reality analyzed. The educational potential is enhanced by incorporating complex 3D constructions into an immersive Virtual World. This article contributes to the understanding of attention stimuli in the educational impact with virtual reality. Therefore, findings have a broader impact and can be generalized to be relevant after the investigations completed. Keywords: Virtual reality. Attention states. Educational impact.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586
10.35819/tear.v8.n2.a3586
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586
identifier_str_mv 10.35819/tear.v8.n2.a3586
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586/2543
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE
2238-8079
10.35819/tear.v8.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575048159232