Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586 |
Resumo: | Student Attention Investigation: The Use of Virtual Reality in Computer Education Abstract: This research explores the results of attention and meditation in test studies conducted with text readings and experiments in a virtual reality museum that employs various technologies such as images, videos, 3D reconstructions, etc. The criteria for imageability, interactivity, navigability, personalization and communication with chatterbot are presented. The results of the statistical analyzes of the student's state of attention are investigated and the impact of virtual reality analyzed. The educational potential is enhanced by incorporating complex 3D constructions into an immersive Virtual World. This article contributes to the understanding of attention stimuli in the educational impact with virtual reality. Therefore, findings have a broader impact and can be generalized to be relevant after the investigations completed. Keywords: Virtual reality. Attention states. Educational impact. |
id |
IFRS-1_1cce627f0393241100caeebc54c56ec1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3586 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computaçãoStudent Attention Investigation: The Use of Virtual Reality in Computer Education Abstract: This research explores the results of attention and meditation in test studies conducted with text readings and experiments in a virtual reality museum that employs various technologies such as images, videos, 3D reconstructions, etc. The criteria for imageability, interactivity, navigability, personalization and communication with chatterbot are presented. The results of the statistical analyzes of the student's state of attention are investigated and the impact of virtual reality analyzed. The educational potential is enhanced by incorporating complex 3D constructions into an immersive Virtual World. This article contributes to the understanding of attention stimuli in the educational impact with virtual reality. Therefore, findings have a broader impact and can be generalized to be relevant after the investigations completed. Keywords: Virtual reality. Attention states. Educational impact.Esta investigación explora los resultados de la atención y la meditación en los estudios y experimentos de lectura de textos en un museo de realidad virtual que ejecuta diversas tecnologías, como imágenes, videos, reconstrucciones en 3D, etc. Se presentan los criterios de imaginación, interactividad, navegabilidad, personalización y comunicación con chatterbot. Se investigan los resultados de los análisis estadísticos del estado de atención del alumno y se analiza el impacto de la realidad virtual. El potencial educativo no reconocido se agrega al incorporar edificios 3D complejos en un mundo virtual inmersivo. Este artículo contribuyó o compiló dos estímulos de atención, no un impacto educativo en la realidad virtual. Por lo tanto, los resultados tienen un impacto más amplio y pueden generalizarse para ser relevantes para la investigación completa.Resumo: Esta pesquisa explora os resultados de atenção e meditação em estudos teste realizados com leituras de texto e com experimentos em um museu de realidade virtual que emprega diversas tecnologias, como imagens, vídeos, reconstruções 3D etc. São apresentados os critérios de imageabilidade, interatividade, navegabilidade, personalização e comunicação com o chatterbot. Os resultados das análises estatísticas do estado de atenção do estudante são investigados e o impacto da realidade virtual analisado. Evidencia-se vantagem no potencial educacional incorporando complexas construções 3D em um Mundo Virtual imersivo. Este artigo contribui para a compreensão dos estímulos de atenção no impacto educacional com realidade virtual. Assim sendo, conclusões têm um impacto mais amplo e podem ser generalizadas para serem relevantes após as investigações concluídas. Palavras-chave: Realidade virtual. Estados de atenção. Impacto Educacional.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/358610.35819/tear.v8.n2.a3586#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586/2543Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBos, Andreia SolangePizzato, Michelle CâmaraZaro, Milton Antônio2020-07-04T13:57:33Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3586Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:33Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação |
title |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação |
spellingShingle |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação Bos, Andreia Solange |
title_short |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação |
title_full |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação |
title_fullStr |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação |
title_full_unstemmed |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação |
title_sort |
Investigação da atenção do estudante: o uso da realidade virtual no ensino de computação |
author |
Bos, Andreia Solange |
author_facet |
Bos, Andreia Solange Pizzato, Michelle Câmara Zaro, Milton Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Pizzato, Michelle Câmara Zaro, Milton Antônio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bos, Andreia Solange Pizzato, Michelle Câmara Zaro, Milton Antônio |
description |
Student Attention Investigation: The Use of Virtual Reality in Computer Education Abstract: This research explores the results of attention and meditation in test studies conducted with text readings and experiments in a virtual reality museum that employs various technologies such as images, videos, 3D reconstructions, etc. The criteria for imageability, interactivity, navigability, personalization and communication with chatterbot are presented. The results of the statistical analyzes of the student's state of attention are investigated and the impact of virtual reality analyzed. The educational potential is enhanced by incorporating complex 3D constructions into an immersive Virtual World. This article contributes to the understanding of attention stimuli in the educational impact with virtual reality. Therefore, findings have a broader impact and can be generalized to be relevant after the investigations completed. Keywords: Virtual reality. Attention states. Educational impact. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586 10.35819/tear.v8.n2.a3586 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v8.n2.a3586 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3586/2543 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE 2238-8079 10.35819/tear.v8.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951575048159232 |