Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Loryne Viana
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989
Resumo: Abstract: The complexity of public decisions involving science and technology - ST is a challenge for ensuring social participation. The population recognizes the importance of regulations and social control over ST. But how should such participation take place? Decision models are indicators of the conception of science and the need for social participation in closing scientific controversies. In order to understand how science undergraduates view these issues, the article proposes, through the use of discursive textual analysis, to present the emerging perceptions of Biology, Chemistry and Physics undergraduates who participated in a training about ST and society. The categories of analysis were scientific rationality and decision-making models. The emerging speeches make it clear that the group separates controversies into two groups: those that are too technical for social participation, and those that involve more pronounced moral issues, which should accept social participation. Keywords: Teacher Training. Scientific Controversy. Scientific Education.
id IFRS-1_1d4d986151462134cfd1f7d31bd292ad
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3989
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models¿Quién decide sobre controversias científicas? Un análisis sobre las creencias de los estudiantes universitarios de ciencias sobre la participación ciudadana y los modelos de toma de decisiones.Quem decide sobre controvérsias científicas? Uma análise das percepções de licenciandos em ciências sobre participação social e modelos decisórios em ciência e tecnologiaAbstract: The complexity of public decisions involving science and technology - ST is a challenge for ensuring social participation. The population recognizes the importance of regulations and social control over ST. But how should such participation take place? Decision models are indicators of the conception of science and the need for social participation in closing scientific controversies. In order to understand how science undergraduates view these issues, the article proposes, through the use of discursive textual analysis, to present the emerging perceptions of Biology, Chemistry and Physics undergraduates who participated in a training about ST and society. The categories of analysis were scientific rationality and decision-making models. The emerging speeches make it clear that the group separates controversies into two groups: those that are too technical for social participation, and those that involve more pronounced moral issues, which should accept social participation. Keywords: Teacher Training. Scientific Controversy. Scientific Education.Resumen: Los modelos de toma de decisiones adoptados y propuestos son termómetros importantes para evaluar, no solo la concepción subyacente de la ciencia, sino también la percepción sobre la necesidad de participación social en el cierre de controversias científicas. Para comprender cómo los graduados en ciencias ven la importancia de este tema, el artículo propone, mediante el uso del análisis textual discursivo, presentar las percepciones emergentes en el discurso de los graduados de los cursos de Biología, Química y Física que participaron en un curso sobre las interrelaciones. ciencia, tecnología y sociedad. Los discursos emergentes dejan en claro que el grupo separa las controversias en dos grupos: los que son demasiado técnicos para la participación social y los que involucran cuestiones morales más pronunciadas, que deberían aceptar la participación social.Resumo: A complexidade de decisões públicas envolvendo ciência e tecnologia – C&T é um desafio para a garantia de participação social em questões altamente especializadas. Em geral, a população reconhece a importância de regulações e controle social sobre C&T. Mas como tal participação deve ocorrer? Modelos decisórios adotados para tais questões são indicadores da concepção de ciência e da necessidade de participação social no fechamento de controvérsias científicas. Com objetivo de compreender como licenciandos em ciências enxergam essas questões, o artigo propõe, através do emprego da análise textual discursiva, apresentar as percepções emergentes no discurso dos licenciandos de cursos de Biologia, Química e Física que participaram de um curso sobre as inter-relações ciência, tecnologia e sociedade. As categorias de análise foram duas: racionalidade científica e modelos decisórios. Os discursos emergentes deixam claro que o grupo separa controvérsias em dois grupos: as demasiado técnicas para que haja participação social, e as que envolvem questões morais mais pronunciadas, as quais deveriam acatar a participação social. Palavras-chave: Formação docente. Controvérsias Científicas. Educação Científica.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/398910.35819/tear.v9.n1.a3989#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989/2650Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Loryne Viana2020-07-13T13:01:06Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3989Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:01:06Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
¿Quién decide sobre controversias científicas? Un análisis sobre las creencias de los estudiantes universitarios de ciencias sobre la participación ciudadana y los modelos de toma de decisiones.
Quem decide sobre controvérsias científicas? Uma análise das percepções de licenciandos em ciências sobre participação social e modelos decisórios em ciência e tecnologia
title Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
spellingShingle Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
Oliveira, Loryne Viana
title_short Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
title_full Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
title_fullStr Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
title_full_unstemmed Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
title_sort Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
author Oliveira, Loryne Viana
author_facet Oliveira, Loryne Viana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Loryne Viana
description Abstract: The complexity of public decisions involving science and technology - ST is a challenge for ensuring social participation. The population recognizes the importance of regulations and social control over ST. But how should such participation take place? Decision models are indicators of the conception of science and the need for social participation in closing scientific controversies. In order to understand how science undergraduates view these issues, the article proposes, through the use of discursive textual analysis, to present the emerging perceptions of Biology, Chemistry and Physics undergraduates who participated in a training about ST and society. The categories of analysis were scientific rationality and decision-making models. The emerging speeches make it clear that the group separates controversies into two groups: those that are too technical for social participation, and those that involve more pronounced moral issues, which should accept social participation. Keywords: Teacher Training. Scientific Controversy. Scientific Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989
10.35819/tear.v9.n1.a3989
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n1.a3989
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989/2650
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES
2238-8079
10.35819/tear.v9.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575126802432