Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989 |
Resumo: | Abstract: The complexity of public decisions involving science and technology - ST is a challenge for ensuring social participation. The population recognizes the importance of regulations and social control over ST. But how should such participation take place? Decision models are indicators of the conception of science and the need for social participation in closing scientific controversies. In order to understand how science undergraduates view these issues, the article proposes, through the use of discursive textual analysis, to present the emerging perceptions of Biology, Chemistry and Physics undergraduates who participated in a training about ST and society. The categories of analysis were scientific rationality and decision-making models. The emerging speeches make it clear that the group separates controversies into two groups: those that are too technical for social participation, and those that involve more pronounced moral issues, which should accept social participation. Keywords: Teacher Training. Scientific Controversy. Scientific Education. |
id |
IFRS-1_1d4d986151462134cfd1f7d31bd292ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3989 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models¿Quién decide sobre controversias científicas? Un análisis sobre las creencias de los estudiantes universitarios de ciencias sobre la participación ciudadana y los modelos de toma de decisiones.Quem decide sobre controvérsias científicas? Uma análise das percepções de licenciandos em ciências sobre participação social e modelos decisórios em ciência e tecnologiaAbstract: The complexity of public decisions involving science and technology - ST is a challenge for ensuring social participation. The population recognizes the importance of regulations and social control over ST. But how should such participation take place? Decision models are indicators of the conception of science and the need for social participation in closing scientific controversies. In order to understand how science undergraduates view these issues, the article proposes, through the use of discursive textual analysis, to present the emerging perceptions of Biology, Chemistry and Physics undergraduates who participated in a training about ST and society. The categories of analysis were scientific rationality and decision-making models. The emerging speeches make it clear that the group separates controversies into two groups: those that are too technical for social participation, and those that involve more pronounced moral issues, which should accept social participation. Keywords: Teacher Training. Scientific Controversy. Scientific Education.Resumen: Los modelos de toma de decisiones adoptados y propuestos son termómetros importantes para evaluar, no solo la concepción subyacente de la ciencia, sino también la percepción sobre la necesidad de participación social en el cierre de controversias científicas. Para comprender cómo los graduados en ciencias ven la importancia de este tema, el artículo propone, mediante el uso del análisis textual discursivo, presentar las percepciones emergentes en el discurso de los graduados de los cursos de Biología, Química y Física que participaron en un curso sobre las interrelaciones. ciencia, tecnología y sociedad. Los discursos emergentes dejan en claro que el grupo separa las controversias en dos grupos: los que son demasiado técnicos para la participación social y los que involucran cuestiones morales más pronunciadas, que deberían aceptar la participación social.Resumo: A complexidade de decisões públicas envolvendo ciência e tecnologia – C&T é um desafio para a garantia de participação social em questões altamente especializadas. Em geral, a população reconhece a importância de regulações e controle social sobre C&T. Mas como tal participação deve ocorrer? Modelos decisórios adotados para tais questões são indicadores da concepção de ciência e da necessidade de participação social no fechamento de controvérsias científicas. Com objetivo de compreender como licenciandos em ciências enxergam essas questões, o artigo propõe, através do emprego da análise textual discursiva, apresentar as percepções emergentes no discurso dos licenciandos de cursos de Biologia, Química e Física que participaram de um curso sobre as inter-relações ciência, tecnologia e sociedade. As categorias de análise foram duas: racionalidade científica e modelos decisórios. Os discursos emergentes deixam claro que o grupo separa controvérsias em dois grupos: as demasiado técnicas para que haja participação social, e as que envolvem questões morais mais pronunciadas, as quais deveriam acatar a participação social. Palavras-chave: Formação docente. Controvérsias Científicas. Educação Científica.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/398910.35819/tear.v9.n1.a3989#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989/2650Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Loryne Viana2020-07-13T13:01:06Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3989Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:01:06Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models ¿Quién decide sobre controversias científicas? Un análisis sobre las creencias de los estudiantes universitarios de ciencias sobre la participación ciudadana y los modelos de toma de decisiones. Quem decide sobre controvérsias científicas? Uma análise das percepções de licenciandos em ciências sobre participação social e modelos decisórios em ciência e tecnologia |
title |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models |
spellingShingle |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models Oliveira, Loryne Viana |
title_short |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models |
title_full |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models |
title_fullStr |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models |
title_full_unstemmed |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models |
title_sort |
Who Decides About Scientific Controversies? An Analysis about Science Undergraduates’ Beliefs on Citizen Participation and Decision Making Models |
author |
Oliveira, Loryne Viana |
author_facet |
Oliveira, Loryne Viana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Loryne Viana |
description |
Abstract: The complexity of public decisions involving science and technology - ST is a challenge for ensuring social participation. The population recognizes the importance of regulations and social control over ST. But how should such participation take place? Decision models are indicators of the conception of science and the need for social participation in closing scientific controversies. In order to understand how science undergraduates view these issues, the article proposes, through the use of discursive textual analysis, to present the emerging perceptions of Biology, Chemistry and Physics undergraduates who participated in a training about ST and society. The categories of analysis were scientific rationality and decision-making models. The emerging speeches make it clear that the group separates controversies into two groups: those that are too technical for social participation, and those that involve more pronounced moral issues, which should accept social participation. Keywords: Teacher Training. Scientific Controversy. Scientific Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989 10.35819/tear.v9.n1.a3989 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v9.n1.a3989 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3989/2650 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES 2238-8079 10.35819/tear.v9.n1 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951575126802432 |