Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236 |
Resumo: | Abstract: This article aims to revisit the historical context of botanical studies, in the Dutch period, in the 17th century, in Pernambuco, made especially by George Marcgrave, and the importance of herbarium. As methodological procedures, descriptive and documentary research was used, with data collection from the documentation of the Ricardo Brennand Institute Library, the collection of the Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, the Revista do Museu Paulista, the Digital Library of Theses and Dissertations by Capes, Google Scholar and the collection of the Pernambuco Academy of Agricultural Science. The results led to reflect on the scientific practice of the botanist George Marcgrave, whose studies are still important, with emphasis on the herbarium organized by him, pioneer because it is the first collection of natural objects for scientific purposes, as well as its relevance to teaching sciences today. Keywords: Botanical studies. Herbarium. Science. |
id |
IFRS-1_2fa81a9f6966ada41be84b78c1f870ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4236 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledgeEstudos botânicos no Brasil nassoviano: o herbário de Marcgrave e suas contribuições para a difusão do conhecimentoAbstract: This article aims to revisit the historical context of botanical studies, in the Dutch period, in the 17th century, in Pernambuco, made especially by George Marcgrave, and the importance of herbarium. As methodological procedures, descriptive and documentary research was used, with data collection from the documentation of the Ricardo Brennand Institute Library, the collection of the Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, the Revista do Museu Paulista, the Digital Library of Theses and Dissertations by Capes, Google Scholar and the collection of the Pernambuco Academy of Agricultural Science. The results led to reflect on the scientific practice of the botanist George Marcgrave, whose studies are still important, with emphasis on the herbarium organized by him, pioneer because it is the first collection of natural objects for scientific purposes, as well as its relevance to teaching sciences today. Keywords: Botanical studies. Herbarium. Science.Resumo: O presente artigo pretende revisitar o contexto histórico dos estudos botânicos, no período holandês, no século XVII, em Pernambuco, feitos especialmente por George Marcgrave, e a importância do herbário de sua autoria. Como procedimentos metodológicos, utilizou-se a pesquisa descritiva e documental, com coleta de dados a partir da documentação do acervo da Biblioteca do Instituto Ricardo Brennand, da coleção da Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, da Revista do Museu Paulista, da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Capes, do Google Acadêmico e do acervo da Academia Pernambucana de Ciência Agronômica. Os resultados levaram a refletir acerca da prática científica do botânico George Marcgrave, cujos estudos continuam importantes, com destaque para o herbário por ele organizado, pioneiro por se tratar da primeira coleção de objetos naturais com finalidade científica, bem como sua relevância para o ensino de ciências na atualidade. Palavras-chave: Estudos botânicos. Herbário. Ciência.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/423610.35819/tear.v9.n2.a4236#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO2238-807910.35819/tear.v9.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236/2804Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Bárbara MartinsFenner, Roniere dos SantosTeixeira, Maria do Rocio Fontoura2020-12-09T00:17:14Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4236Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-12-09T00:17:14Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge Estudos botânicos no Brasil nassoviano: o herbário de Marcgrave e suas contribuições para a difusão do conhecimento |
title |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge |
spellingShingle |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge Lopes, Bárbara Martins |
title_short |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge |
title_full |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge |
title_fullStr |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge |
title_full_unstemmed |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge |
title_sort |
Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge |
author |
Lopes, Bárbara Martins |
author_facet |
Lopes, Bárbara Martins Fenner, Roniere dos Santos Teixeira, Maria do Rocio Fontoura |
author_role |
author |
author2 |
Fenner, Roniere dos Santos Teixeira, Maria do Rocio Fontoura |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Bárbara Martins Fenner, Roniere dos Santos Teixeira, Maria do Rocio Fontoura |
description |
Abstract: This article aims to revisit the historical context of botanical studies, in the Dutch period, in the 17th century, in Pernambuco, made especially by George Marcgrave, and the importance of herbarium. As methodological procedures, descriptive and documentary research was used, with data collection from the documentation of the Ricardo Brennand Institute Library, the collection of the Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, the Revista do Museu Paulista, the Digital Library of Theses and Dissertations by Capes, Google Scholar and the collection of the Pernambuco Academy of Agricultural Science. The results led to reflect on the scientific practice of the botanist George Marcgrave, whose studies are still important, with emphasis on the herbarium organized by him, pioneer because it is the first collection of natural objects for scientific purposes, as well as its relevance to teaching sciences today. Keywords: Botanical studies. Herbarium. Science. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236 10.35819/tear.v9.n2.a4236 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v9.n2.a4236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236/2804 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO 2238-8079 10.35819/tear.v9.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1814253919462752256 |