Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Bárbara Martins
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fenner, Roniere dos Santos, Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236
Resumo: Abstract: This article aims to revisit the historical context of botanical studies, in the Dutch period, in the 17th century, in Pernambuco, made especially by George Marcgrave, and the importance of herbarium. As methodological procedures, descriptive and documentary research was used, with data collection from the documentation of the Ricardo Brennand Institute Library, the collection of the Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, the Revista do Museu Paulista, the Digital Library of Theses and Dissertations by Capes, Google Scholar and the collection of the Pernambuco Academy of Agricultural Science. The results led to reflect on the scientific practice of the botanist George Marcgrave, whose studies are still important, with emphasis on the herbarium organized by him, pioneer because it is the first collection of natural objects for scientific purposes, as well as its relevance to teaching sciences today. Keywords: Botanical studies. Herbarium. Science.
id IFRS-1_2fa81a9f6966ada41be84b78c1f870ea
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4236
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledgeEstudos botânicos no Brasil nassoviano: o herbário de Marcgrave e suas contribuições para a difusão do conhecimentoAbstract: This article aims to revisit the historical context of botanical studies, in the Dutch period, in the 17th century, in Pernambuco, made especially by George Marcgrave, and the importance of herbarium. As methodological procedures, descriptive and documentary research was used, with data collection from the documentation of the Ricardo Brennand Institute Library, the collection of the Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, the Revista do Museu Paulista, the Digital Library of Theses and Dissertations by Capes, Google Scholar and the collection of the Pernambuco Academy of Agricultural Science. The results led to reflect on the scientific practice of the botanist George Marcgrave, whose studies are still important, with emphasis on the herbarium organized by him, pioneer because it is the first collection of natural objects for scientific purposes, as well as its relevance to teaching sciences today. Keywords: Botanical studies. Herbarium. Science.Resumo: O presente artigo pretende revisitar o contexto histórico dos estudos botânicos, no período holandês, no século XVII, em Pernambuco, feitos especialmente por George Marcgrave, e a importância do herbário de sua autoria. Como procedimentos metodológicos, utilizou-se a pesquisa descritiva e documental, com coleta de dados a partir da documentação do acervo da Biblioteca do Instituto Ricardo Brennand, da coleção da Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, da Revista do Museu Paulista, da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Capes, do Google Acadêmico e do acervo da Academia Pernambucana de Ciência Agronômica. Os resultados levaram a refletir acerca da prática científica do botânico George Marcgrave, cujos estudos continuam importantes, com destaque para o herbário por ele organizado, pioneiro por se tratar da primeira coleção de objetos naturais com finalidade científica, bem como sua relevância para o ensino de ciências na atualidade. Palavras-chave: Estudos botânicos. Herbário. Ciência.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/423610.35819/tear.v9.n2.a4236#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO2238-807910.35819/tear.v9.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236/2804Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Bárbara MartinsFenner, Roniere dos SantosTeixeira, Maria do Rocio Fontoura2020-12-09T00:17:14Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4236Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-12-09T00:17:14Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
Estudos botânicos no Brasil nassoviano: o herbário de Marcgrave e suas contribuições para a difusão do conhecimento
title Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
spellingShingle Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
Lopes, Bárbara Martins
title_short Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
title_full Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
title_fullStr Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
title_full_unstemmed Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
title_sort Botanical studies in Nassovian Brazil: Marcgrave's herbarium and its contributions to the dissemination of knowledge
author Lopes, Bárbara Martins
author_facet Lopes, Bárbara Martins
Fenner, Roniere dos Santos
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
author_role author
author2 Fenner, Roniere dos Santos
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Bárbara Martins
Fenner, Roniere dos Santos
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
description Abstract: This article aims to revisit the historical context of botanical studies, in the Dutch period, in the 17th century, in Pernambuco, made especially by George Marcgrave, and the importance of herbarium. As methodological procedures, descriptive and documentary research was used, with data collection from the documentation of the Ricardo Brennand Institute Library, the collection of the Revista do Instituto Arqueológico e Histórico de Pernambuco, the Revista do Museu Paulista, the Digital Library of Theses and Dissertations by Capes, Google Scholar and the collection of the Pernambuco Academy of Agricultural Science. The results led to reflect on the scientific practice of the botanist George Marcgrave, whose studies are still important, with emphasis on the herbarium organized by him, pioneer because it is the first collection of natural objects for scientific purposes, as well as its relevance to teaching sciences today. Keywords: Botanical studies. Herbarium. Science.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236
10.35819/tear.v9.n2.a4236
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n2.a4236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4236/2804
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO
2238-8079
10.35819/tear.v9.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1814253919462752256