Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mathias, Carmen Vieira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Leivas, José Carlos Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3821
Resumo: Abstract: In this article, we investigate how visualization can be an epistemic learning tool using the didactic potential of a Dynamic Mathematics System (DMS) to revisit concepts of two-dimensional linear transformations. To do this, it focuses on some DMS functions, in particular digital books (GeoGebra Books); GeoGebra Groups and students' visual perception. The research, classified concerning the technical procedures as a case study and a qualitative approach, was carried out with five students of a postgraduate course at a private university. It was concluded that the activities performed did not reach the expected range for most participants, as they fled from the initial objective. However, for these participants, they served as a review of concepts. It was observed that the DMS helped to explore the visual perceptions about the chosen topic, especially for one of the participants. Keywords: Linear transformations; Visualization; Geogebra Book; GeoGebra Groups.
id IFRS-1_346e71650e26af78dc222aa63e5f4954
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3821
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear TransformationsPotencial de um sistema de matemática dinâmica no estudo de transformações linearesAbstract: In this article, we investigate how visualization can be an epistemic learning tool using the didactic potential of a Dynamic Mathematics System (DMS) to revisit concepts of two-dimensional linear transformations. To do this, it focuses on some DMS functions, in particular digital books (GeoGebra Books); GeoGebra Groups and students' visual perception. The research, classified concerning the technical procedures as a case study and a qualitative approach, was carried out with five students of a postgraduate course at a private university. It was concluded that the activities performed did not reach the expected range for most participants, as they fled from the initial objective. However, for these participants, they served as a review of concepts. It was observed that the DMS helped to explore the visual perceptions about the chosen topic, especially for one of the participants. Keywords: Linear transformations; Visualization; Geogebra Book; GeoGebra Groups.Resumo: Neste artigo, investiga-se como a visualização pode ser uma ferramenta de aprendizagem epistêmica ao utilizar o potencial didático de um Sistema de Matemática Dinâmica (SMD) para revisitar conceitos sobre transformações lineares bidimensionais. Para  isso, foca-se em algumas funções do SMD, em particular nos livros digitais (GeoGebra Books), nos grupos (GeoGebra Groups) e na percepção visual dos estudantes. A pesquisa, classificada quanto aos procedimentos técnicos como um estudo de caso e de abordagem qualitativa, foi realizada com cinco alunos de um curso de pós-graduação em uma universidade privada. Concluiu-se que as atividades realizadas não tiveram o alcance esperado para a maioria dos participantes, visto que estes fugiram do objetivo inicial. Porém, para esses sujeitos, elas serviram como uma revisão de conceitos sobre o assunto em questão. Observou-se que o SMD auxiliou a explorar as percepções visuais acerca do tópico escolhido, especialmente para um dos participantes. Palavras-chave: Transformações Lineares; Visualização; Geogebra Book; GeoGebra Groups.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/382110.35819/tear.v9.n1.a3821#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3821/2680Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMathias, Carmen VieiraLeivas, José Carlos Pinto2020-07-13T13:00:40Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3821Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:00:40Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
Potencial de um sistema de matemática dinâmica no estudo de transformações lineares
title Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
spellingShingle Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
Mathias, Carmen Vieira
title_short Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
title_full Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
title_fullStr Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
title_full_unstemmed Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
title_sort Potential of A Dynamic Mathematics System in the Study of Linear Transformations
author Mathias, Carmen Vieira
author_facet Mathias, Carmen Vieira
Leivas, José Carlos Pinto
author_role author
author2 Leivas, José Carlos Pinto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mathias, Carmen Vieira
Leivas, José Carlos Pinto
description Abstract: In this article, we investigate how visualization can be an epistemic learning tool using the didactic potential of a Dynamic Mathematics System (DMS) to revisit concepts of two-dimensional linear transformations. To do this, it focuses on some DMS functions, in particular digital books (GeoGebra Books); GeoGebra Groups and students' visual perception. The research, classified concerning the technical procedures as a case study and a qualitative approach, was carried out with five students of a postgraduate course at a private university. It was concluded that the activities performed did not reach the expected range for most participants, as they fled from the initial objective. However, for these participants, they served as a review of concepts. It was observed that the DMS helped to explore the visual perceptions about the chosen topic, especially for one of the participants. Keywords: Linear transformations; Visualization; Geogebra Book; GeoGebra Groups.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3821
10.35819/tear.v9.n1.a3821
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3821
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n1.a3821
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3821/2680
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES
2238-8079
10.35819/tear.v9.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575091150848