Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corino, Marcos Juares Vissoto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bertagnolli, Silvia De Castro, Schmitt, Marcelo Augusto Rauh
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827
Resumo: Abstract: This paper describes a pedagogical approach to the teaching of computer hardware through educational robotics. For this, we used project-based learning with RE, supported by meaningful learning to make learning more dynamic and contextualized to the challenges that the future technician will have when exercising a profession. The case study showed that hardware learning can be favored with this approach besides enabling students to engage in class, promoting the development of technical, social, and emotional skills in students. Keywords: Hardware. Educational Robotics. Project-Based Learning.
id IFRS-1_4835ff489642a524d65dd0f6a27cf3d1
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3827
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic AlternativeO ensino de hardware de computadores utilizando como alternativa didática a robótica educacional e a aprendizagem baseada em projetosAbstract: This paper describes a pedagogical approach to the teaching of computer hardware through educational robotics. For this, we used project-based learning with RE, supported by meaningful learning to make learning more dynamic and contextualized to the challenges that the future technician will have when exercising a profession. The case study showed that hardware learning can be favored with this approach besides enabling students to engage in class, promoting the development of technical, social, and emotional skills in students. Keywords: Hardware. Educational Robotics. Project-Based Learning.Resumo: Este trabalho descreve uma abordagem pedagógica para o ensino de hardware de computadores por meio da robótica educacional. Para isso, foram utilizadas a aprendizagem baseada em projetos e a robótica educacional, sustentadas pela aprendizagem significativa com o propósito de tornar a aprendizagem mais dinâmica e contextualizada aos desafios que o futuro técnico em informática terá ao exercer sua profissão. A pesquisa-ação mostrou que a aprendizagem de hardware pode ser favorecida com essa abordagem, além de possibilitar o engajamento dos alunos nas aulas, promovendo o desenvolvimento de competências técnicas, sociais e emocionais nos estudantes. Palavras-chave: Hardware. Robótica Educacional. Aprendizagem Baseada em Projetos.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/382710.35819/tear.v9.n1.a3827#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827/2678Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCorino, Marcos Juares VissotoBertagnolli, Silvia De CastroSchmitt, Marcelo Augusto Rauh2020-07-13T13:00:42Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3827Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:00:42Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
O ensino de hardware de computadores utilizando como alternativa didática a robótica educacional e a aprendizagem baseada em projetos
title Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
spellingShingle Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
Corino, Marcos Juares Vissoto
title_short Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
title_full Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
title_fullStr Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
title_full_unstemmed Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
title_sort Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
author Corino, Marcos Juares Vissoto
author_facet Corino, Marcos Juares Vissoto
Bertagnolli, Silvia De Castro
Schmitt, Marcelo Augusto Rauh
author_role author
author2 Bertagnolli, Silvia De Castro
Schmitt, Marcelo Augusto Rauh
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corino, Marcos Juares Vissoto
Bertagnolli, Silvia De Castro
Schmitt, Marcelo Augusto Rauh
description Abstract: This paper describes a pedagogical approach to the teaching of computer hardware through educational robotics. For this, we used project-based learning with RE, supported by meaningful learning to make learning more dynamic and contextualized to the challenges that the future technician will have when exercising a profession. The case study showed that hardware learning can be favored with this approach besides enabling students to engage in class, promoting the development of technical, social, and emotional skills in students. Keywords: Hardware. Educational Robotics. Project-Based Learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827
10.35819/tear.v9.n1.a3827
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n1.a3827
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827/2678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES
2238-8079
10.35819/tear.v9.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575095345152