Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827 |
Resumo: | Abstract: This paper describes a pedagogical approach to the teaching of computer hardware through educational robotics. For this, we used project-based learning with RE, supported by meaningful learning to make learning more dynamic and contextualized to the challenges that the future technician will have when exercising a profession. The case study showed that hardware learning can be favored with this approach besides enabling students to engage in class, promoting the development of technical, social, and emotional skills in students. Keywords: Hardware. Educational Robotics. Project-Based Learning. |
id |
IFRS-1_4835ff489642a524d65dd0f6a27cf3d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3827 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic AlternativeO ensino de hardware de computadores utilizando como alternativa didática a robótica educacional e a aprendizagem baseada em projetosAbstract: This paper describes a pedagogical approach to the teaching of computer hardware through educational robotics. For this, we used project-based learning with RE, supported by meaningful learning to make learning more dynamic and contextualized to the challenges that the future technician will have when exercising a profession. The case study showed that hardware learning can be favored with this approach besides enabling students to engage in class, promoting the development of technical, social, and emotional skills in students. Keywords: Hardware. Educational Robotics. Project-Based Learning.Resumo: Este trabalho descreve uma abordagem pedagógica para o ensino de hardware de computadores por meio da robótica educacional. Para isso, foram utilizadas a aprendizagem baseada em projetos e a robótica educacional, sustentadas pela aprendizagem significativa com o propósito de tornar a aprendizagem mais dinâmica e contextualizada aos desafios que o futuro técnico em informática terá ao exercer sua profissão. A pesquisa-ação mostrou que a aprendizagem de hardware pode ser favorecida com essa abordagem, além de possibilitar o engajamento dos alunos nas aulas, promovendo o desenvolvimento de competências técnicas, sociais e emocionais nos estudantes. Palavras-chave: Hardware. Robótica Educacional. Aprendizagem Baseada em Projetos.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/382710.35819/tear.v9.n1.a3827#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827/2678Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCorino, Marcos Juares VissotoBertagnolli, Silvia De CastroSchmitt, Marcelo Augusto Rauh2020-07-13T13:00:42Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3827Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:00:42Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative O ensino de hardware de computadores utilizando como alternativa didática a robótica educacional e a aprendizagem baseada em projetos |
title |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative |
spellingShingle |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative Corino, Marcos Juares Vissoto |
title_short |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative |
title_full |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative |
title_fullStr |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative |
title_full_unstemmed |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative |
title_sort |
Computer Hardware Teaching Using Educational Robotics and Project-Based Learning as a Didactic Alternative |
author |
Corino, Marcos Juares Vissoto |
author_facet |
Corino, Marcos Juares Vissoto Bertagnolli, Silvia De Castro Schmitt, Marcelo Augusto Rauh |
author_role |
author |
author2 |
Bertagnolli, Silvia De Castro Schmitt, Marcelo Augusto Rauh |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corino, Marcos Juares Vissoto Bertagnolli, Silvia De Castro Schmitt, Marcelo Augusto Rauh |
description |
Abstract: This paper describes a pedagogical approach to the teaching of computer hardware through educational robotics. For this, we used project-based learning with RE, supported by meaningful learning to make learning more dynamic and contextualized to the challenges that the future technician will have when exercising a profession. The case study showed that hardware learning can be favored with this approach besides enabling students to engage in class, promoting the development of technical, social, and emotional skills in students. Keywords: Hardware. Educational Robotics. Project-Based Learning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827 10.35819/tear.v9.n1.a3827 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v9.n1.a3827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3827/2678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES 2238-8079 10.35819/tear.v9.n1 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951575095345152 |