Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Jeirla Alves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Coelho, Afrânio de Araújo, Sales, Gilvandenys Leite
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545
Resumo: Proposal of a Physics Class with the Inquiry-based Learning Abstract: From the second half of the nineteenth century, to the present day, science education has undergone changes. Many teaching methods were used during this period, one of these methods was inquiry-based learning (IBL). The Inquiry-based learning is a form of active learning that starts by posing questions, problems or scenarios. The present work seeks to synthesize IBL and present a proposal of a physics class, with the inquiry-based learning, so that physics teachers can base themselves and introduce the IBL in Physics class. Keywords: Physics teaching. Inquiry-based learning. Electricity.
id IFRS-1_5cdffb4f929638916c55dc68f79495d5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3545
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativaProposal of a Physics Class with the Inquiry-based Learning Abstract: From the second half of the nineteenth century, to the present day, science education has undergone changes. Many teaching methods were used during this period, one of these methods was inquiry-based learning (IBL). The Inquiry-based learning is a form of active learning that starts by posing questions, problems or scenarios. The present work seeks to synthesize IBL and present a proposal of a physics class, with the inquiry-based learning, so that physics teachers can base themselves and introduce the IBL in Physics class. Keywords: Physics teaching. Inquiry-based learning. Electricity.Resumo: O método investigativo tem como objetivo estimular os alunos a pensar, questionar e discutir assuntos abordados em sala de aula, através de situações problema ou enigmáticas. Visando oferecer alternativas para os profissionais do ensino de Física, o presente trabalho buscou sintetizar o ensino investigativo e apresentar uma proposta didática de eletricidade com uma abordagem investigativa, de modo que os professores de Física possam se basear e introduzir o método investigativo no cotidiano de aulas regulares de Física. Palavras-chave: Ensino de Física. Método Investigativo. Eletricidade.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/354510.35819/tear.v8.n2.a3545#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545/2530Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Jeirla AlvesCoelho, Afrânio de AraújoSales, Gilvandenys Leite2020-07-04T13:57:35Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3545Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:35Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
title Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
spellingShingle Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
Monteiro, Jeirla Alves
title_short Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
title_full Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
title_fullStr Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
title_full_unstemmed Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
title_sort Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
author Monteiro, Jeirla Alves
author_facet Monteiro, Jeirla Alves
Coelho, Afrânio de Araújo
Sales, Gilvandenys Leite
author_role author
author2 Coelho, Afrânio de Araújo
Sales, Gilvandenys Leite
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Jeirla Alves
Coelho, Afrânio de Araújo
Sales, Gilvandenys Leite
description Proposal of a Physics Class with the Inquiry-based Learning Abstract: From the second half of the nineteenth century, to the present day, science education has undergone changes. Many teaching methods were used during this period, one of these methods was inquiry-based learning (IBL). The Inquiry-based learning is a form of active learning that starts by posing questions, problems or scenarios. The present work seeks to synthesize IBL and present a proposal of a physics class, with the inquiry-based learning, so that physics teachers can base themselves and introduce the IBL in Physics class. Keywords: Physics teaching. Inquiry-based learning. Electricity.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545
10.35819/tear.v8.n2.a3545
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545
identifier_str_mv 10.35819/tear.v8.n2.a3545
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545/2530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE
2238-8079
10.35819/tear.v8.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575039770624