Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545 |
Resumo: | Proposal of a Physics Class with the Inquiry-based Learning Abstract: From the second half of the nineteenth century, to the present day, science education has undergone changes. Many teaching methods were used during this period, one of these methods was inquiry-based learning (IBL). The Inquiry-based learning is a form of active learning that starts by posing questions, problems or scenarios. The present work seeks to synthesize IBL and present a proposal of a physics class, with the inquiry-based learning, so that physics teachers can base themselves and introduce the IBL in Physics class. Keywords: Physics teaching. Inquiry-based learning. Electricity. |
id |
IFRS-1_5cdffb4f929638916c55dc68f79495d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3545 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativaProposal of a Physics Class with the Inquiry-based Learning Abstract: From the second half of the nineteenth century, to the present day, science education has undergone changes. Many teaching methods were used during this period, one of these methods was inquiry-based learning (IBL). The Inquiry-based learning is a form of active learning that starts by posing questions, problems or scenarios. The present work seeks to synthesize IBL and present a proposal of a physics class, with the inquiry-based learning, so that physics teachers can base themselves and introduce the IBL in Physics class. Keywords: Physics teaching. Inquiry-based learning. Electricity.Resumo: O método investigativo tem como objetivo estimular os alunos a pensar, questionar e discutir assuntos abordados em sala de aula, através de situações problema ou enigmáticas. Visando oferecer alternativas para os profissionais do ensino de Física, o presente trabalho buscou sintetizar o ensino investigativo e apresentar uma proposta didática de eletricidade com uma abordagem investigativa, de modo que os professores de Física possam se basear e introduzir o método investigativo no cotidiano de aulas regulares de Física. Palavras-chave: Ensino de Física. Método Investigativo. Eletricidade.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/354510.35819/tear.v8.n2.a3545#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545/2530Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Jeirla AlvesCoelho, Afrânio de AraújoSales, Gilvandenys Leite2020-07-04T13:57:35Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3545Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:35Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa |
title |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa |
spellingShingle |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa Monteiro, Jeirla Alves |
title_short |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa |
title_full |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa |
title_fullStr |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa |
title_full_unstemmed |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa |
title_sort |
Uma proposta didática sobre o ensino de eletricidade com abordagem investigativa |
author |
Monteiro, Jeirla Alves |
author_facet |
Monteiro, Jeirla Alves Coelho, Afrânio de Araújo Sales, Gilvandenys Leite |
author_role |
author |
author2 |
Coelho, Afrânio de Araújo Sales, Gilvandenys Leite |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Jeirla Alves Coelho, Afrânio de Araújo Sales, Gilvandenys Leite |
description |
Proposal of a Physics Class with the Inquiry-based Learning Abstract: From the second half of the nineteenth century, to the present day, science education has undergone changes. Many teaching methods were used during this period, one of these methods was inquiry-based learning (IBL). The Inquiry-based learning is a form of active learning that starts by posing questions, problems or scenarios. The present work seeks to synthesize IBL and present a proposal of a physics class, with the inquiry-based learning, so that physics teachers can base themselves and introduce the IBL in Physics class. Keywords: Physics teaching. Inquiry-based learning. Electricity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545 10.35819/tear.v8.n2.a3545 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v8.n2.a3545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3545/2530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE 2238-8079 10.35819/tear.v8.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951575039770624 |