Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Caue Gomes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barwaldt, Regina, Lucca, Giancarlo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4038
Resumo: Abstract: Currently, admission to higher education takes place mainly by conducting the National High School Examination (ENEM), which reaches five million participants per year. This test made it easy to attend a university, be it public or private, however, for disabled people, being a university student is still a major obstacle. This article presents an analysis of the participants who have physical and psychological disabilities who provided the ENEM, through a predictive model, in order to assist in understanding the candidate's final performance. Using data mining techniques applied in the database related to the test held in 2018, a machine learning algorithm, C4.5, was used, which generates an interpretable pattern through a decision tree, to predict what was the candidate's final performance, according to some characteristics, such as: socioeconomic, demographic, ethnic, age group and academic background, checking whether such attributes influence the final performance. Keywords: Mining of educational data. ENEM. C4.5. Disabled people.
id IFRS-1_70ab8a624b47ec8eca4b0c2c6901e7f6
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4038
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEMAnálisis del desempeño de las personas con discapacidad que tomaron el Examen Nacional de Preparatoria - ENEMAnálise do desempenho de pessoas com deficiência que prestaram o exame nacional do ensino médio - ENEMAbstract: Currently, admission to higher education takes place mainly by conducting the National High School Examination (ENEM), which reaches five million participants per year. This test made it easy to attend a university, be it public or private, however, for disabled people, being a university student is still a major obstacle. This article presents an analysis of the participants who have physical and psychological disabilities who provided the ENEM, through a predictive model, in order to assist in understanding the candidate's final performance. Using data mining techniques applied in the database related to the test held in 2018, a machine learning algorithm, C4.5, was used, which generates an interpretable pattern through a decision tree, to predict what was the candidate's final performance, according to some characteristics, such as: socioeconomic, demographic, ethnic, age group and academic background, checking whether such attributes influence the final performance. Keywords: Mining of educational data. ENEM. C4.5. Disabled people. Actualmente, la admisión a la educación superior se lleva a cabo principalmente mediante el Examen Nacional de Escuelas Secundarias (ENEM), que llega a cinco millones de participantes por año. Esta prueba facilitó la asistencia a una universidad, ya sea pública o privada, sin embargo, para las personas con discapacidad, ser un estudiante universitario sigue siendo un obstáculo importante. Este artículo presenta un análisis de los participantes que tienen discapacidades físicas y psicológicas que proporcionaron el ENEM, a través de un modelo predictivo, para ayudar a comprender el desempeño final del candidato. Utilizando técnicas de minería de datos aplicadas en la base de datos relacionadas con la prueba realizada en 2018, se utilizó un algoritmo de aprendizaje automático, C4.5, que genera un patrón interpretable a través de un árbol de decisión, para predecir cuál fue el rendimiento final del candidato, de acuerdo con algunas características, tales como: socioeconómico, demográfico, étnico, grupo de edad y antecedentes académicos, verificando si tales atributos influyen en el rendimiento final. Resumo: Atualmente o ingresso no ensino superior acontece de forma majoritária pela realização do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), que chega a contar com cinco milhões de participantes por ano. Essa prova trouxe facilidade para cursar uma universidade, seja ela pública ou privada, porém, para pessoas com deficiência, ser um universitário ainda é um grande obstáculo. É apresentado nesse artigo uma análise dos participantes que possuem deficiências físicas e psicológicas que prestaram o ENEM, por meio de um modelo preditivo, com o intuito de auxiliar na compreensão do desempenho final do candidato. Utilizando técnicas de mineração de dados aplicado na base de dados referente à prova realizada em 2018, fez-se o uso de um algoritmo de aprendizagem de máquina, o C4.5, que gera um padrão interpretável através de uma árvore de decisão, para predizer qual foi o desempenho final do candidato, de acordo com algumas características, tais como: socioeconômicas, demográficas, étnicas, faixa-etária e formação acadêmica, verificando se tais atributos influenciam no rendimento final. Palavras-chave: Mineração de dados educacionais. ENEM. C4.5. Pessoas com deficiência.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/403810.35819/tear.v9.n1.a4038#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4038/2656Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Caue GomesBarwaldt, ReginaLucca, Giancarlo2020-07-13T13:01:01Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4038Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:01:01Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
Análisis del desempeño de las personas con discapacidad que tomaron el Examen Nacional de Preparatoria - ENEM
Análise do desempenho de pessoas com deficiência que prestaram o exame nacional do ensino médio - ENEM
title Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
spellingShingle Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
de Oliveira, Caue Gomes
title_short Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
title_full Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
title_fullStr Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
title_full_unstemmed Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
title_sort Performance Analysis of People with Disabilities at the National High School Examination - ENEM
author de Oliveira, Caue Gomes
author_facet de Oliveira, Caue Gomes
Barwaldt, Regina
Lucca, Giancarlo
author_role author
author2 Barwaldt, Regina
Lucca, Giancarlo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Caue Gomes
Barwaldt, Regina
Lucca, Giancarlo
description Abstract: Currently, admission to higher education takes place mainly by conducting the National High School Examination (ENEM), which reaches five million participants per year. This test made it easy to attend a university, be it public or private, however, for disabled people, being a university student is still a major obstacle. This article presents an analysis of the participants who have physical and psychological disabilities who provided the ENEM, through a predictive model, in order to assist in understanding the candidate's final performance. Using data mining techniques applied in the database related to the test held in 2018, a machine learning algorithm, C4.5, was used, which generates an interpretable pattern through a decision tree, to predict what was the candidate's final performance, according to some characteristics, such as: socioeconomic, demographic, ethnic, age group and academic background, checking whether such attributes influence the final performance. Keywords: Mining of educational data. ENEM. C4.5. Disabled people.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4038
10.35819/tear.v9.n1.a4038
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4038
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n1.a4038
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4038/2656
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES
2238-8079
10.35819/tear.v9.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575154065408