Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Naiade Regina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Milaré, Tathiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4015
Resumo: Abstract: The aim of this paper is to investigate the development and contributions of a thematic workshop to the contextualized approach of scientific knowledge and science, technology and society relations, as well as, to discuss some indicators of science teaching for citizenship. For this, a thematic workshop on food additives was created and developed in the context of a university extension project. As a result, it was found that workshops can be an effective strategy to promote studies on science interconnecting technology and society, contributing to scientific dissemination and teacher training. In addition, there are some strategies that favor participation, reflexion and discussion, necessary actions for scientific education. Keywords: Extension. Teacher education. Chemical education.
id IFRS-1_e7de1ec0bedfa4c8f3d7bea776febaf3
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4015
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food AdditivesRelações entre ciência, tecnologia e sociedade em uma oficina temática sobre aditivos alimentaresAbstract: The aim of this paper is to investigate the development and contributions of a thematic workshop to the contextualized approach of scientific knowledge and science, technology and society relations, as well as, to discuss some indicators of science teaching for citizenship. For this, a thematic workshop on food additives was created and developed in the context of a university extension project. As a result, it was found that workshops can be an effective strategy to promote studies on science interconnecting technology and society, contributing to scientific dissemination and teacher training. In addition, there are some strategies that favor participation, reflexion and discussion, necessary actions for scientific education. Keywords: Extension. Teacher education. Chemical education.Resumo: Os objetivos deste artigo são investigar o desenvolvimento e as contribuições de uma oficina temática para a abordagem contextualizada de conhecimentos científicos e das relações CTS, bem como discutir alguns indicadores do ensino de ciências para a cidadania. Para isso, uma oficina temática sobre aditivos alimentares foi elaborada e realizada no contexto de um projeto de extensão universitária. Como resultados, verificou-se que as oficinas podem ser uma estratégia eficaz para promover estudos sobre a ciência de forma interligada à tecnologia e à sociedade, contribuindo para a divulgação científica e para a formação docente. Além disso, são apontadas algumas estratégias que favorecem a participação, reflexão e discussão, ações necessárias para a educação científica. Palavras-chave: Extensão. Formação docente. Ensino de química.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/401510.35819/tear.v9.n1.a4015#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4015/2659Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Naiade ReginaMilaré, Tathiane2020-07-13T13:00:58Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4015Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:00:58Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
Relações entre ciência, tecnologia e sociedade em uma oficina temática sobre aditivos alimentares
title Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
spellingShingle Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
Pinto, Naiade Regina
title_short Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
title_full Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
title_fullStr Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
title_full_unstemmed Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
title_sort Science, Technology and Society Relations an a Workshop on Food Additives
author Pinto, Naiade Regina
author_facet Pinto, Naiade Regina
Milaré, Tathiane
author_role author
author2 Milaré, Tathiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Naiade Regina
Milaré, Tathiane
description Abstract: The aim of this paper is to investigate the development and contributions of a thematic workshop to the contextualized approach of scientific knowledge and science, technology and society relations, as well as, to discuss some indicators of science teaching for citizenship. For this, a thematic workshop on food additives was created and developed in the context of a university extension project. As a result, it was found that workshops can be an effective strategy to promote studies on science interconnecting technology and society, contributing to scientific dissemination and teacher training. In addition, there are some strategies that favor participation, reflexion and discussion, necessary actions for scientific education. Keywords: Extension. Teacher education. Chemical education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4015
10.35819/tear.v9.n1.a4015
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4015
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n1.a4015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4015/2659
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES
2238-8079
10.35819/tear.v9.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575137288192