Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Jefferson Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Bruno Santana da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813
Resumo: Abstract: The inclusion of people with disabilities in higher education has highlighted the need of accessibility of interactive computational systems used in this context. The new version of the Portal of Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) followed this movement, considering its use through  screen readers VLibras. However, its accessibility was not evaluated yet. This work aims to identify accessibility problems in this Portal and from that to support future improvements on user experience of people with disabilities. In June 2019, an evaluation by inspection was conducted with the automatic evaluators of accessibility AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. It analyzed the total amount, error and warning classification, principles and criteria violation and occurrence location of found problems. We have identified improvement opportunities in Portal on aspects of perception, operation, understanding and robustness of accessibility in the four analyzed pages: home, academic, all the news and a detailed news page. Keywords: accessibility. user interface evaluation. automatic evaluation. wcag.
id IFRS-1_f9774448e2df75b5b245fdeaad775751
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3813
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN PortalAvaliação automática de acessibilidade do portal da UFRNAbstract: The inclusion of people with disabilities in higher education has highlighted the need of accessibility of interactive computational systems used in this context. The new version of the Portal of Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) followed this movement, considering its use through  screen readers VLibras. However, its accessibility was not evaluated yet. This work aims to identify accessibility problems in this Portal and from that to support future improvements on user experience of people with disabilities. In June 2019, an evaluation by inspection was conducted with the automatic evaluators of accessibility AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. It analyzed the total amount, error and warning classification, principles and criteria violation and occurrence location of found problems. We have identified improvement opportunities in Portal on aspects of perception, operation, understanding and robustness of accessibility in the four analyzed pages: home, academic, all the news and a detailed news page. Keywords: accessibility. user interface evaluation. automatic evaluation. wcag.Resumo: A inclusão de pessoas com deficiência no ensino superior tem destacado a necessidade da acessibilidade nos sistemas computacionais interativos utilizados nesse ambiente. A nova versão do Portal da Universidade Federal do Rio Grande do Norte acompanhou esse movimento, considerando seu uso com leitores de tela e VLibras. Entretanto, sua acessibilidade ainda não havia sido avaliada. Este trabalho tem por objetivo identificar problemas de acessibilidade nesse Portal para subsidiar melhorias futuras na experiência de uso de pessoas com deficiência. Em junho de 2019, foi realizada uma avaliação por inspeção com os avaliadores automáticos de acessibilidade AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. Foram analisadas quantidade total, classificação como erros e avisos, princípios e critérios violados e o local de ocorrência dos problemas encontrados. Foi possível identificar oportunidades de melhoria do Portal nos aspectos de percepção, operação, compreensão e robustez de acessibilidade nas quatro páginas analisadas: “home”, “acadêmico”, “todas as notícias” e na página de uma notícia detalhada. Palavras-chave: acessibilidade. avaliação de interface. avaliador automático. wcagInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/381310.35819/tear.v9.n1.a3813#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813/2668Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Jefferson FerreiraSilva, Bruno Santana da2020-07-13T13:00:51Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3813Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:00:51Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
Avaliação automática de acessibilidade do portal da UFRN
title Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
spellingShingle Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
Ribeiro, Jefferson Ferreira
title_short Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
title_full Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
title_fullStr Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
title_full_unstemmed Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
title_sort Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
author Ribeiro, Jefferson Ferreira
author_facet Ribeiro, Jefferson Ferreira
Silva, Bruno Santana da
author_role author
author2 Silva, Bruno Santana da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Jefferson Ferreira
Silva, Bruno Santana da
description Abstract: The inclusion of people with disabilities in higher education has highlighted the need of accessibility of interactive computational systems used in this context. The new version of the Portal of Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) followed this movement, considering its use through  screen readers VLibras. However, its accessibility was not evaluated yet. This work aims to identify accessibility problems in this Portal and from that to support future improvements on user experience of people with disabilities. In June 2019, an evaluation by inspection was conducted with the automatic evaluators of accessibility AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. It analyzed the total amount, error and warning classification, principles and criteria violation and occurrence location of found problems. We have identified improvement opportunities in Portal on aspects of perception, operation, understanding and robustness of accessibility in the four analyzed pages: home, academic, all the news and a detailed news page. Keywords: accessibility. user interface evaluation. automatic evaluation. wcag.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813
10.35819/tear.v9.n1.a3813
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n1.a3813
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813/2668
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES
2238-8079
10.35819/tear.v9.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1814253919336923136