Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813 |
Resumo: | Abstract: The inclusion of people with disabilities in higher education has highlighted the need of accessibility of interactive computational systems used in this context. The new version of the Portal of Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) followed this movement, considering its use through screen readers VLibras. However, its accessibility was not evaluated yet. This work aims to identify accessibility problems in this Portal and from that to support future improvements on user experience of people with disabilities. In June 2019, an evaluation by inspection was conducted with the automatic evaluators of accessibility AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. It analyzed the total amount, error and warning classification, principles and criteria violation and occurrence location of found problems. We have identified improvement opportunities in Portal on aspects of perception, operation, understanding and robustness of accessibility in the four analyzed pages: home, academic, all the news and a detailed news page. Keywords: accessibility. user interface evaluation. automatic evaluation. wcag. |
id |
IFRS-1_f9774448e2df75b5b245fdeaad775751 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3813 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN PortalAvaliação automática de acessibilidade do portal da UFRNAbstract: The inclusion of people with disabilities in higher education has highlighted the need of accessibility of interactive computational systems used in this context. The new version of the Portal of Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) followed this movement, considering its use through screen readers VLibras. However, its accessibility was not evaluated yet. This work aims to identify accessibility problems in this Portal and from that to support future improvements on user experience of people with disabilities. In June 2019, an evaluation by inspection was conducted with the automatic evaluators of accessibility AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. It analyzed the total amount, error and warning classification, principles and criteria violation and occurrence location of found problems. We have identified improvement opportunities in Portal on aspects of perception, operation, understanding and robustness of accessibility in the four analyzed pages: home, academic, all the news and a detailed news page. Keywords: accessibility. user interface evaluation. automatic evaluation. wcag.Resumo: A inclusão de pessoas com deficiência no ensino superior tem destacado a necessidade da acessibilidade nos sistemas computacionais interativos utilizados nesse ambiente. A nova versão do Portal da Universidade Federal do Rio Grande do Norte acompanhou esse movimento, considerando seu uso com leitores de tela e VLibras. Entretanto, sua acessibilidade ainda não havia sido avaliada. Este trabalho tem por objetivo identificar problemas de acessibilidade nesse Portal para subsidiar melhorias futuras na experiência de uso de pessoas com deficiência. Em junho de 2019, foi realizada uma avaliação por inspeção com os avaliadores automáticos de acessibilidade AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. Foram analisadas quantidade total, classificação como erros e avisos, princípios e critérios violados e o local de ocorrência dos problemas encontrados. Foi possível identificar oportunidades de melhoria do Portal nos aspectos de percepção, operação, compreensão e robustez de acessibilidade nas quatro páginas analisadas: “home”, “acadêmico”, “todas as notícias” e na página de uma notícia detalhada. Palavras-chave: acessibilidade. avaliação de interface. avaliador automático. wcagInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/381310.35819/tear.v9.n1.a3813#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES2238-807910.35819/tear.v9.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813/2668Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Jefferson FerreiraSilva, Bruno Santana da2020-07-13T13:00:51Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3813Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-13T13:00:51Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal Avaliação automática de acessibilidade do portal da UFRN |
title |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal |
spellingShingle |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal Ribeiro, Jefferson Ferreira |
title_short |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal |
title_full |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal |
title_fullStr |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal |
title_full_unstemmed |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal |
title_sort |
Automatic Accessibility Evaluation of the UFRN Portal |
author |
Ribeiro, Jefferson Ferreira |
author_facet |
Ribeiro, Jefferson Ferreira Silva, Bruno Santana da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Bruno Santana da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Jefferson Ferreira Silva, Bruno Santana da |
description |
Abstract: The inclusion of people with disabilities in higher education has highlighted the need of accessibility of interactive computational systems used in this context. The new version of the Portal of Rio Grande do Norte Federal University (UFRN) followed this movement, considering its use through screen readers VLibras. However, its accessibility was not evaluated yet. This work aims to identify accessibility problems in this Portal and from that to support future improvements on user experience of people with disabilities. In June 2019, an evaluation by inspection was conducted with the automatic evaluators of accessibility AInspector, HTML Code Sniffer e Siteimprove Accessibility Checker. It analyzed the total amount, error and warning classification, principles and criteria violation and occurrence location of found problems. We have identified improvement opportunities in Portal on aspects of perception, operation, understanding and robustness of accessibility in the four analyzed pages: home, academic, all the news and a detailed news page. Keywords: accessibility. user interface evaluation. automatic evaluation. wcag. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813 10.35819/tear.v9.n1.a3813 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v9.n1.a3813 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3813/2668 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 1 (2020): SOCIOSCIENTIFIC CONTROVERSIES ON THE INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE FOR TEACHER TRAINING #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 1 (2020): CONTROVERSIAS SOCIOCIENTÍFICAS EN LA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINARIA DE FORMACIÓN DE PROFESORES #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 1 (2020): CONTROVÉRSIAS SOCIOCIENTÍFICAS NA PERSPECTIVA INTERDISCIPLINAR DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES 2238-8079 10.35819/tear.v9.n1 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1814253919336923136 |