Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Vanessa da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rodriguês, Jeremias Stein
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remat (Bento Gonçalves)
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3919
Resumo: Does the approach to the concept of first grade equations in one variable presented in Middle School textbooks allow the access and the learning of the mathematical object based on the perspectives of the Theory of Registers of Semiotic Representation (TRSR)? To answer this question, textbooks were analyzed to verify if its use of representations on first grade equations content, in the seventh grade of Middle School, points to the same direction of the TRSR principles. Thereby, we made bibliographic research in three Mathematics seventh grade textbooks, listed in the PNLD 2017. The analysis of the textbooks was made in conjunction with the TRSR, of Raymond Duval, which indicates that in the learning of Mathematics the comprehension of concepts has a direct relation with the coordination of a mathematical object’s representations. Then we analyzed the semiotic representations of the first grade equations presented in each textbook and how those, as well as the cognitives processes of the theory, were used. The results show that the use of a semiotic register of representations could be better addressed, making that the textbook could be much more useful to the teaching and learning process.
id IFRS-2_30f2268abf86b2fcd44d7d4214750f20
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3919
network_acronym_str IFRS-2
network_name_str Remat (Bento Gonçalves)
repository_id_str
spelling Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooksOs Registros Semióticos em equações do primeiro grau: uma análise sobre livros didáticos do Ensino FundamentalEnsino e Aprendizagem de MatemáticaEquação do Primeiro GrauRegistros de Representação SemióticaMathematics Teaching and LearningFirst Grade EquationRegisters of Semiotic RepresentationDoes the approach to the concept of first grade equations in one variable presented in Middle School textbooks allow the access and the learning of the mathematical object based on the perspectives of the Theory of Registers of Semiotic Representation (TRSR)? To answer this question, textbooks were analyzed to verify if its use of representations on first grade equations content, in the seventh grade of Middle School, points to the same direction of the TRSR principles. Thereby, we made bibliographic research in three Mathematics seventh grade textbooks, listed in the PNLD 2017. The analysis of the textbooks was made in conjunction with the TRSR, of Raymond Duval, which indicates that in the learning of Mathematics the comprehension of concepts has a direct relation with the coordination of a mathematical object’s representations. Then we analyzed the semiotic representations of the first grade equations presented in each textbook and how those, as well as the cognitives processes of the theory, were used. The results show that the use of a semiotic register of representations could be better addressed, making that the textbook could be much more useful to the teaching and learning process.A abordagem do conceito de equações do primeiro grau com uma incógnita em livros didáticos, do Ensino Fundamental, viabiliza o acesso e a aprendizagem do objeto matemático com base nas perspectivas da Teoria de Registros de Representação Semiótica (TRRS)? Para isso, tomamos como objetivo analisar livros didáticos de forma a verificar se o uso das representações empregadas no conteúdo de equações do primeiro grau, no sétimo ano do Ensino Fundamental, vai ao encontro dos princípios de aprendizagem da TRRS. Deste modo, foi realizada uma pesquisa bibliográfica em três livros didáticos de Matemática do sétimo do Ensino Fundamental, listados pelo PNLD 2017. A análise do material foi feita em conjunto com a TRRS, de Raymond Duval, na qual se afirma que na aprendizagem da Matemática a compreensão do saber tem relação direta com a coordenação das representações do objeto matemático. Analisamos então as representações semióticas das equações do primeiro grau em cada livro e como estas, assim como os procedimentos cognitivos da teoria, foram utilizadas. Os resultados obtidos apontam que a utilização dos registros de representação semiótica poderia ser abordada de uma forma mais completa, de modo que o livro melhor auxilie no processo de ensino e aprendizagem.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos; Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/391910.35819/remat2020v6i2id3919REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 No. 2 (2020); e2005REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 Núm. 2 (2020); e2005REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 6 n. 2 (2020); e20052447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3919/2739Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Vanessa da SilvaRodriguês, Jeremias Stein 2022-12-28T16:05:32Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3919Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2022-12-28T16:05:32Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
Os Registros Semióticos em equações do primeiro grau: uma análise sobre livros didáticos do Ensino Fundamental
title Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
spellingShingle Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
Pires, Vanessa da Silva
Ensino e Aprendizagem de Matemática
Equação do Primeiro Grau
Registros de Representação Semiótica
Mathematics Teaching and Learning
First Grade Equation
Registers of Semiotic Representation
title_short Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
title_full Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
title_fullStr Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
title_full_unstemmed Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
title_sort Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks
author Pires, Vanessa da Silva
author_facet Pires, Vanessa da Silva
Rodriguês, Jeremias Stein
author_role author
author2 Rodriguês, Jeremias Stein
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Vanessa da Silva
Rodriguês, Jeremias Stein
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino e Aprendizagem de Matemática
Equação do Primeiro Grau
Registros de Representação Semiótica
Mathematics Teaching and Learning
First Grade Equation
Registers of Semiotic Representation
topic Ensino e Aprendizagem de Matemática
Equação do Primeiro Grau
Registros de Representação Semiótica
Mathematics Teaching and Learning
First Grade Equation
Registers of Semiotic Representation
description Does the approach to the concept of first grade equations in one variable presented in Middle School textbooks allow the access and the learning of the mathematical object based on the perspectives of the Theory of Registers of Semiotic Representation (TRSR)? To answer this question, textbooks were analyzed to verify if its use of representations on first grade equations content, in the seventh grade of Middle School, points to the same direction of the TRSR principles. Thereby, we made bibliographic research in three Mathematics seventh grade textbooks, listed in the PNLD 2017. The analysis of the textbooks was made in conjunction with the TRSR, of Raymond Duval, which indicates that in the learning of Mathematics the comprehension of concepts has a direct relation with the coordination of a mathematical object’s representations. Then we analyzed the semiotic representations of the first grade equations presented in each textbook and how those, as well as the cognitives processes of the theory, were used. The results show that the use of a semiotic register of representations could be better addressed, making that the textbook could be much more useful to the teaching and learning process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos; Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3919
10.35819/remat2020v6i2id3919
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3919
identifier_str_mv 10.35819/remat2020v6i2id3919
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3919/2739
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 No. 2 (2020); e2005
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 Núm. 2 (2020); e2005
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 6 n. 2 (2020); e2005
2447-2689
reponame:Remat (Bento Gonçalves)
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Remat (Bento Gonçalves)
collection Remat (Bento Gonçalves)
repository.name.fl_str_mv Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br
_version_ 1798329705659629568