Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Rafael Lameira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sá, Pedro Franco de, Santos, Maria de Lourdes Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remat (Bento Gonçalves)
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675
Resumo: This paper resents the results of a research conducted in 2021 that aimed at analyzing how Comics could be used in the learning process of Irrational Numbers by high school students. This research’s methodology involved a Didactic Experiment that consisted in the reading of a comic by a group of 6 high school students, which was accompanied by verification tests (a pre-test and a post-test) to verify the efficacy of this resource in the learning of Irrational Numbers. The analysis of the results (student performance in the tests) was achieved by comparing the pre-test data with the post-test data. This comparison showed that the Didactic Experiment, based on the reading of the comics, promoted the learning of Irrational Numbers, seeing that there was a considerable increase in the students performance after the experiment was conducted.
id IFRS-2_84eb36323f5e76109c4e7bd4fe642021
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6675
network_acronym_str IFRS-2
network_name_str Remat (Bento Gonçalves)
repository_id_str
spelling Comics as a means to facilitate the learning of Irrational NumbersCómics para facilitar el aprendizaje de los Números IrracionalesHistória em Quadrinhos como forma de facilitar a aprendizagem de Números IrracionaisEducação Matemáticanúmeros irracionaishistória em quadrinhosMathematics Educationirrational numberscomicsEducación Matemáticasnúmeros irracionalescómicsThis paper resents the results of a research conducted in 2021 that aimed at analyzing how Comics could be used in the learning process of Irrational Numbers by high school students. This research’s methodology involved a Didactic Experiment that consisted in the reading of a comic by a group of 6 high school students, which was accompanied by verification tests (a pre-test and a post-test) to verify the efficacy of this resource in the learning of Irrational Numbers. The analysis of the results (student performance in the tests) was achieved by comparing the pre-test data with the post-test data. This comparison showed that the Didactic Experiment, based on the reading of the comics, promoted the learning of Irrational Numbers, seeing that there was a considerable increase in the students performance after the experiment was conducted.Este artículo presenta los resultados de una investigación celebrada en 2021 que tuvo como objetivo analizar el aprendizaje generado por la lectura de Historietas (Cómics) sobre el tema Números Irracionales en estudiantes de secundaria. El proceso metodológico implicó un Experimento Didáctico a través de la aplicación de la lectura de un cómic a una muestra de 6 estudiantes de secundaria, junto con pruebas de verificación (pre-test y post-test) para comprobar la efectividad del recurso en el aprendizaje de los estudiantes sobre lo irracional. números. El análisis de los resultados (desempeño de los estudiantes en sus respuestas) ocurrió comparando los datos del pre-test con los datos del post-test. La comparación indicó que el Experimento Didáctico, a través de la lectura del cómic en cuestión, logró promover el aprendizaje de los Números Irracionales, ya que el desempeño de los estudiantes aumentó después de su aplicación.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em 2021 que teve como objetivo analisar a aprendizagem gerada pela leitura de História em Quadrinhos (HQ) sobre o assunto Números Irracionais com alunos de Ensino Médio. O processo metodológico envolveu um Experimento Didático por meio da aplicação de uma leitura em HQ com uma amostra de 6 alunos do Ensino Médio, juntamente com testes de verificação (pré-teste e pós-teste) para constatar a eficácia do recurso na aprendizagem dos estudantes quanto aos Números Irracionais. A análise dos resultados (desempenho dos alunos em suas respostas) ocorreu pela comparação entre os dados do pré-teste com os dados do pós-teste. A comparação indicou que o Experimento Didático, por meio da leitura da HQ em questão, conseguiu promover a aprendizagem de Números Irracionais, pois o desempenho dos alunos teve um aumento bastante significativo após a aplicação do mesmo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/667510.35819/remat2024v10i1id6675REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 No. 1 (2024); e2004REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 Núm. 1 (2024); e2004REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 10 n. 1 (2024); e20042447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675/3513Copyright (c) 2024 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Rafael LameiraSá, Pedro Franco deSantos, Maria de Lourdes Silva2024-04-06T01:49:05Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6675Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2024-04-06T01:49:05Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
Cómics para facilitar el aprendizaje de los Números Irracionales
História em Quadrinhos como forma de facilitar a aprendizagem de Números Irracionais
title Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
spellingShingle Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
Barros, Rafael Lameira
Educação Matemática
números irracionais
história em quadrinhos
Mathematics Education
irrational numbers
comics
Educación Matemáticas
números irracionales
cómics
title_short Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
title_full Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
title_fullStr Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
title_full_unstemmed Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
title_sort Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
author Barros, Rafael Lameira
author_facet Barros, Rafael Lameira
Sá, Pedro Franco de
Santos, Maria de Lourdes Silva
author_role author
author2 Sá, Pedro Franco de
Santos, Maria de Lourdes Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Rafael Lameira
Sá, Pedro Franco de
Santos, Maria de Lourdes Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
números irracionais
história em quadrinhos
Mathematics Education
irrational numbers
comics
Educación Matemáticas
números irracionales
cómics
topic Educação Matemática
números irracionais
história em quadrinhos
Mathematics Education
irrational numbers
comics
Educación Matemáticas
números irracionales
cómics
description This paper resents the results of a research conducted in 2021 that aimed at analyzing how Comics could be used in the learning process of Irrational Numbers by high school students. This research’s methodology involved a Didactic Experiment that consisted in the reading of a comic by a group of 6 high school students, which was accompanied by verification tests (a pre-test and a post-test) to verify the efficacy of this resource in the learning of Irrational Numbers. The analysis of the results (student performance in the tests) was achieved by comparing the pre-test data with the post-test data. This comparison showed that the Didactic Experiment, based on the reading of the comics, promoted the learning of Irrational Numbers, seeing that there was a considerable increase in the students performance after the experiment was conducted.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675
10.35819/remat2024v10i1id6675
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675
identifier_str_mv 10.35819/remat2024v10i1id6675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675/3513
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 No. 1 (2024); e2004
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 Núm. 1 (2024); e2004
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 10 n. 1 (2024); e2004
2447-2689
reponame:Remat (Bento Gonçalves)
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Remat (Bento Gonçalves)
collection Remat (Bento Gonçalves)
repository.name.fl_str_mv Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br
_version_ 1798329706238443520