Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remat (Bento Gonçalves) |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675 |
Resumo: | This paper resents the results of a research conducted in 2021 that aimed at analyzing how Comics could be used in the learning process of Irrational Numbers by high school students. This research’s methodology involved a Didactic Experiment that consisted in the reading of a comic by a group of 6 high school students, which was accompanied by verification tests (a pre-test and a post-test) to verify the efficacy of this resource in the learning of Irrational Numbers. The analysis of the results (student performance in the tests) was achieved by comparing the pre-test data with the post-test data. This comparison showed that the Didactic Experiment, based on the reading of the comics, promoted the learning of Irrational Numbers, seeing that there was a considerable increase in the students performance after the experiment was conducted. |
id |
IFRS-2_84eb36323f5e76109c4e7bd4fe642021 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6675 |
network_acronym_str |
IFRS-2 |
network_name_str |
Remat (Bento Gonçalves) |
repository_id_str |
|
spelling |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational NumbersCómics para facilitar el aprendizaje de los Números IrracionalesHistória em Quadrinhos como forma de facilitar a aprendizagem de Números IrracionaisEducação Matemáticanúmeros irracionaishistória em quadrinhosMathematics Educationirrational numberscomicsEducación Matemáticasnúmeros irracionalescómicsThis paper resents the results of a research conducted in 2021 that aimed at analyzing how Comics could be used in the learning process of Irrational Numbers by high school students. This research’s methodology involved a Didactic Experiment that consisted in the reading of a comic by a group of 6 high school students, which was accompanied by verification tests (a pre-test and a post-test) to verify the efficacy of this resource in the learning of Irrational Numbers. The analysis of the results (student performance in the tests) was achieved by comparing the pre-test data with the post-test data. This comparison showed that the Didactic Experiment, based on the reading of the comics, promoted the learning of Irrational Numbers, seeing that there was a considerable increase in the students performance after the experiment was conducted.Este artículo presenta los resultados de una investigación celebrada en 2021 que tuvo como objetivo analizar el aprendizaje generado por la lectura de Historietas (Cómics) sobre el tema Números Irracionales en estudiantes de secundaria. El proceso metodológico implicó un Experimento Didáctico a través de la aplicación de la lectura de un cómic a una muestra de 6 estudiantes de secundaria, junto con pruebas de verificación (pre-test y post-test) para comprobar la efectividad del recurso en el aprendizaje de los estudiantes sobre lo irracional. números. El análisis de los resultados (desempeño de los estudiantes en sus respuestas) ocurrió comparando los datos del pre-test con los datos del post-test. La comparación indicó que el Experimento Didáctico, a través de la lectura del cómic en cuestión, logró promover el aprendizaje de los Números Irracionales, ya que el desempeño de los estudiantes aumentó después de su aplicación.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em 2021 que teve como objetivo analisar a aprendizagem gerada pela leitura de História em Quadrinhos (HQ) sobre o assunto Números Irracionais com alunos de Ensino Médio. O processo metodológico envolveu um Experimento Didático por meio da aplicação de uma leitura em HQ com uma amostra de 6 alunos do Ensino Médio, juntamente com testes de verificação (pré-teste e pós-teste) para constatar a eficácia do recurso na aprendizagem dos estudantes quanto aos Números Irracionais. A análise dos resultados (desempenho dos alunos em suas respostas) ocorreu pela comparação entre os dados do pré-teste com os dados do pós-teste. A comparação indicou que o Experimento Didático, por meio da leitura da HQ em questão, conseguiu promover a aprendizagem de Números Irracionais, pois o desempenho dos alunos teve um aumento bastante significativo após a aplicação do mesmo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/667510.35819/remat2024v10i1id6675REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 No. 1 (2024); e2004REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 Núm. 1 (2024); e2004REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 10 n. 1 (2024); e20042447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675/3513Copyright (c) 2024 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Rafael LameiraSá, Pedro Franco deSantos, Maria de Lourdes Silva2024-04-06T01:49:05Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6675Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2024-04-06T01:49:05Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers Cómics para facilitar el aprendizaje de los Números Irracionales História em Quadrinhos como forma de facilitar a aprendizagem de Números Irracionais |
title |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers |
spellingShingle |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers Barros, Rafael Lameira Educação Matemática números irracionais história em quadrinhos Mathematics Education irrational numbers comics Educación Matemáticas números irracionales cómics |
title_short |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers |
title_full |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers |
title_fullStr |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers |
title_full_unstemmed |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers |
title_sort |
Comics as a means to facilitate the learning of Irrational Numbers |
author |
Barros, Rafael Lameira |
author_facet |
Barros, Rafael Lameira Sá, Pedro Franco de Santos, Maria de Lourdes Silva |
author_role |
author |
author2 |
Sá, Pedro Franco de Santos, Maria de Lourdes Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Rafael Lameira Sá, Pedro Franco de Santos, Maria de Lourdes Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática números irracionais história em quadrinhos Mathematics Education irrational numbers comics Educación Matemáticas números irracionales cómics |
topic |
Educação Matemática números irracionais história em quadrinhos Mathematics Education irrational numbers comics Educación Matemáticas números irracionales cómics |
description |
This paper resents the results of a research conducted in 2021 that aimed at analyzing how Comics could be used in the learning process of Irrational Numbers by high school students. This research’s methodology involved a Didactic Experiment that consisted in the reading of a comic by a group of 6 high school students, which was accompanied by verification tests (a pre-test and a post-test) to verify the efficacy of this resource in the learning of Irrational Numbers. The analysis of the results (student performance in the tests) was achieved by comparing the pre-test data with the post-test data. This comparison showed that the Didactic Experiment, based on the reading of the comics, promoted the learning of Irrational Numbers, seeing that there was a considerable increase in the students performance after the experiment was conducted. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675 10.35819/remat2024v10i1id6675 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675 |
identifier_str_mv |
10.35819/remat2024v10i1id6675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6675/3513 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 No. 1 (2024); e2004 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 10 Núm. 1 (2024); e2004 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 10 n. 1 (2024); e2004 2447-2689 reponame:Remat (Bento Gonçalves) instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Remat (Bento Gonçalves) |
collection |
Remat (Bento Gonçalves) |
repository.name.fl_str_mv |
Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798329706238443520 |