Use of mass-tunned damper for vibration reduction in the fuselage of a squirrel helicopter
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/822 |
Resumo: | The finite element modeling of the fuselage of AS350-B2 Squirrel helicopter is applied to simulate the application of the mass-tuned damper in aircraft cabin. The aim is to evaluate how the parameters that define the passive control system influence the reduction of vertical vibration amplitude. Modal analysis is used to extract the vibration modes and natural frequencies in the free and landing conditions of the helicopter. Subsequently, dynamic analysis is performed to compare the frequency response curves of the structure with and without the presence of the vibration attenuator. |
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Use of mass-tunned damper for vibration reduction in the fuselage of a squirrel helicopterUso de amortiguador sintonizado por masa para la reducción de vibraciones en el fuselaje de un helicóptero ardillaUtilização de amortecedor sintonizados por massa para redução de vibração em fuselagem de um helicóptero EsquiloAmortecedores sintonizados por massa. Fuselagem. Elementos Finitos. Análise dinâmica.Engenharia AeronáuticaMass-tuned dampers. Fuselage. Finite Elements. Dynamic analysis.Amortiguadores ajustados en masa. Fuselaje. Elementos Finitos. Análisis dinámico.The finite element modeling of the fuselage of AS350-B2 Squirrel helicopter is applied to simulate the application of the mass-tuned damper in aircraft cabin. The aim is to evaluate how the parameters that define the passive control system influence the reduction of vertical vibration amplitude. Modal analysis is used to extract the vibration modes and natural frequencies in the free and landing conditions of the helicopter. Subsequently, dynamic analysis is performed to compare the frequency response curves of the structure with and without the presence of the vibration attenuator.Se aplica el modelado de elementos finitos del fuselaje de un helicóptero AS350-B2 Esquilo para simular la aplicación del amortiguador de masa sintonizada en la cabina. El objetivo es evaluar cómo los parámetros que definen el sistema de control pasivo influyen en la reducción de la amplitud de vibración vertical. El análisis modal se utiliza para extraer los modos de vibración y las frecuencias naturales en las condiciones libres y de aterrizaje del helicóptero. Posteriormente, se realiza un análisis dinámico para comparar las curvas de respuesta en frecuencia de la estructura con y sin la presencia del atenuador de vibraciones.A modelagem em elementos finitos da fuselagem de um helicóptero AS350-B2 Esquilo é aplicada para simular a aplicação do amortecedor sintonizado por massa na cabine da aeronave. O objetivo é avaliar como os parâmetros que definem o sistema passivo de controle influenciam na redução da amplitude de vibração vertical. A análise modal é empregada para a extração dos modos de vibração e das frequências naturais nas condições livre e de pouso do helicóptero. Posteriormente, a análise dinâmica é realizada para comparar as curvas de resposta em frequência da estrutura com e sem a presença do atenuador de vibração.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/822Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230202359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/822/493Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Oliveira, CarolinaGreco, Marcelo2023-11-16T19:47:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/822Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
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