about parameter variations of trigonometric functions: an application
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/590 |
Resumo: | Technological evolution is a fact in all areas of knowledge, and this extends to the software used to learn and teach Mathematics. In mid-2007, a paper was produced, which proposed activities on trigonometric functions that should be solved using Winplot software. Thus, this article aims to carry out a re-reading of some activities present in that research, using the GeoGebra software to solve them. When carrying out this update, it is clear that there is a need to think about activities in order to make the student autonomous and it is expected to present teachers with the possibility of carrying out activities using software accessible to everyone. |
id |
IFSP-2_147539e192590c6c8ce1ba4efa2a8e0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/590 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
about parameter variations of trigonometric functions: an applicationacerca de las variaciones de parámetros de las funciones trigonométricas: una aplicaciónSobre as variações de parâmetros das funções trigonométricas: uma aplicaçãoTecnologia. Funções Trigonométricas. Geogebra. Winplot.educação matemáticaTechnology. Trigonometric Functions; Geogebra. Winplot.math teachingTecnología. Funciones trigonométricas. Geogebra. Winplot.educación matemáticaTechnological evolution is a fact in all areas of knowledge, and this extends to the software used to learn and teach Mathematics. In mid-2007, a paper was produced, which proposed activities on trigonometric functions that should be solved using Winplot software. Thus, this article aims to carry out a re-reading of some activities present in that research, using the GeoGebra software to solve them. When carrying out this update, it is clear that there is a need to think about activities in order to make the student autonomous and it is expected to present teachers with the possibility of carrying out activities using software accessible to everyone.La evolución tecnológica es un hecho en todas las áreas del conocimiento, y esto se extiende al software utilizado para aprender y enseñar Matemáticas. A mediados de 2007 se elaboró un documento que proponía actividades sobre funciones trigonométricas que deberían resolverse con el software Winplot. Así, este artículo pretende realizar una relectura de algunas actividades presentes en esa investigación, utilizando el software GeoGebra para resolverlas. A la hora de realizar esta actualización, es evidente que existe la necesidad de pensar en actividades para que el alumno sea autónomo y se espera que presente a los docentes la posibilidad de realizar actividades utilizando software accesible para todos.A evolução tecnológica é um fato em todas as áreas do conhecimento, e isso se estende aos softwares utilizados para aprender e ensinar Matemática. Em meados de 2007, foi produzido um trabalho que propôs atividades sobre funções trigonométricas que deveriam ser resolvidas usando o software Winplot. Assim, este artigo objetiva realizar uma releitura de algumas atividades presentes na referida pesquisa, utilizando, para resolvê-las, o software GeoGebra. Ao realizar tal atualização, percebe-se que existe uma necessidade de pensar as atividades de forma a tornar o aluno autônomo, e espera-se apresentar aos professores uma possibilidade de realizar atividades utilizando um software acessível a todos.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/590Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210422359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/590/270Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Luisi Emanuelly Silveira doVieira Mathias, Carmen2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/590Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
about parameter variations of trigonometric functions: an application acerca de las variaciones de parámetros de las funciones trigonométricas: una aplicación Sobre as variações de parâmetros das funções trigonométricas: uma aplicação |
title |
about parameter variations of trigonometric functions: an application |
spellingShingle |
about parameter variations of trigonometric functions: an application Nascimento, Luisi Emanuelly Silveira do Tecnologia. Funções Trigonométricas. Geogebra. Winplot. educação matemática Technology. Trigonometric Functions; Geogebra. Winplot. math teaching Tecnología. Funciones trigonométricas. Geogebra. Winplot. educación matemática |
title_short |
about parameter variations of trigonometric functions: an application |
title_full |
about parameter variations of trigonometric functions: an application |
title_fullStr |
about parameter variations of trigonometric functions: an application |
title_full_unstemmed |
about parameter variations of trigonometric functions: an application |
title_sort |
about parameter variations of trigonometric functions: an application |
author |
Nascimento, Luisi Emanuelly Silveira do |
author_facet |
Nascimento, Luisi Emanuelly Silveira do Vieira Mathias, Carmen |
author_role |
author |
author2 |
Vieira Mathias, Carmen |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Luisi Emanuelly Silveira do Vieira Mathias, Carmen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia. Funções Trigonométricas. Geogebra. Winplot. educação matemática Technology. Trigonometric Functions; Geogebra. Winplot. math teaching Tecnología. Funciones trigonométricas. Geogebra. Winplot. educación matemática |
topic |
Tecnologia. Funções Trigonométricas. Geogebra. Winplot. educação matemática Technology. Trigonometric Functions; Geogebra. Winplot. math teaching Tecnología. Funciones trigonométricas. Geogebra. Winplot. educación matemática |
description |
Technological evolution is a fact in all areas of knowledge, and this extends to the software used to learn and teach Mathematics. In mid-2007, a paper was produced, which proposed activities on trigonometric functions that should be solved using Winplot software. Thus, this article aims to carry out a re-reading of some activities present in that research, using the GeoGebra software to solve them. When carrying out this update, it is clear that there is a need to think about activities in order to make the student autonomous and it is expected to present teachers with the possibility of carrying out activities using software accessible to everyone. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/590 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/590 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/590/270 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021042 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678657953792 |